به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیدجعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه به منظور ایجاد نظم و انضباط باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به درستی در شهر اجرایی شود،اظهارکرد: قانون شکنی از سوی برخی شهروندان که احترام به قانون را فرا نگرفته اند باید کنترل شود. از این رو هوشمندسازی شهر یکی از اولویتهای اصلی حوزه ترافیک پایتخت است.
وی با تاکید بر اینکه تجهیز محدوده طرح زوج و فرد و هوشمند سازی معابر با تاکید شهردار تهران در سال جاری با جدیت در حال انجام است، تصریح کرد: با همکاری شرکت کنترل ترافیک شهر تهران بسترهای لازم برای اجرای طرح آماده شده و فیبر نوری که مهمترین زیرساخت اجرای هوشمندسازی است اکنون به مرحله اجرا درآمده است.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مکانیزاسیون محدوده زوج و فرد یکی از پروژههای مورد تاکید وزارت کشور و شورای عالی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران است، خاطرنشان کرد: بر این اساس، طی ماه آینده عملیات نصب و تجهیز محدوده طرح زوج و فرد به دوربین ثبت تخلف آغاز خواهد شد .
به گفته تشکری هاشمی اکنون برخی از معابر که به تجهیزات چندمنظوره مجهز هستند ورودهای غیر مجاز به محدوده زوج و فرد را نیز کنترل خواهند کرد، به عنوان مثال برخی از دوربین هایی که کنترل عبور از چراغ قرمز و کنترل محدوده طرح ترافیک و طرح ایمنی بزرگراه ها را به اجرا در آورده اند این قالبیت را دارند که محدوده زوج و فرد را نیز کنترل کنند .
وی با اشاره به تخصیص ۹۰ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای این پروژه گفت: تا پایان سال محدوده زوج و فرد به دوربین ثبت تخلف تجهیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه تجربه نشان داده کنترل و اداره شهر تهران با روش های سنتی و دستی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: از این رو باید از تکنولوژی های روز دنیا در اداره شهر بهره بگیریم، بنابراین هوشمند سازی سریع پایتخت در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران با یادآوری مکانیزه شدن ورودی محدوده طرح ترافیک در سال ۹۱ و مکانیزاسیون خروجی این محدوده در سال ۹۲ افزود: قطعا از ابتدای سال آینده محدوده زوج و فرد نیز به صورت هوشمند کنترل خواهد شد.
تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به شروع فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی دما و به تبع آن افزایش آلودگی هوا در پایتخت خاطرنشان کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده اجرای طرح های مقطعی برای کاهش آلودگی هوا پاسخگوی مدیریت آلودگی هوا نیست. از سوی دیگر موضوع زوج و فرد یکی از موضوعاتی است که همواره با اعتراض شهروندان و متخصصان ترافیک روبرو بوده است. این در حالیست که شهرداری تهران نیز معتقد است تعیین تردد خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاک خودروها شاخص مناسبی برای تردد نیست.
معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: در حال حاضر با اعمال طرح زوج و فرد، به خودروهایی اجازه ورود داده نمی شود که ممکن است آلایندگی آنها در حد صفر باشد اما خودروهای مجاز با توجه به پلاک، با درصد آلودگی بالا مجاز به تردد می باشند .
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح قطعا به صورت مقطعی اثر گذار است اما به منظور مدیریت آلودگی هوا طرحی عملی و کارآمد نخواهد بود. به همین منظور طرحی به شورای عالی ترافیک ارایه شده که بر اساس آن مبنا میزان آلایندگی خودروهاست و محدودیت ها بر مبنای شدت آلایندگی خودروها اعمال خواهد شد.
به گفته تشکری هاشمی این طرح اکنون به شورای عالی ترافیک ارایه شده و در دست بررسی است و در صورت تصویب به مرحله اجرا درخواهد آمد .
انتهای پیام/
در ضمن مگر محدوده زوج و فرد موقتی نبود ؟