چیت‌چیان:

7 میلیون نفر از روستایی‌ها وضعیت تأمین آب مطلوبی ندارند/کسری 9 هزار میلیارد تومانی منابع وزارت نیرو در بخش برق

وزیر نیرو گفت: 7 میلیون نفر از روستاییان از نظر تأمین آب وضعیت متعادلی ندارند و دچار تنگنای شدید هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در همایش سالانه مدیران صنعت آب و برق گفت: محدودیت منابع آب و روند آلودگی این منابع موضوعی است که باید مورد توجه و مدیریت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع تأمین برق با کیفیت و اطمینان باید مورد توجه قرار گیرد افزود: ایجاد توازن و تعادل بین درآمد و هزینه‌های صنعت آب و برق در فعالیت‌های این صنعت به شدت تأثیرگذار است.

چیت چیان با اشاره به اینکه مسئله آب مورد توجه دولت قرار دارد افزود: شورای عالی آب با برگزاری هشت جلسه نشان داد که مسئولین با وقت‌گذاری توجه ویژه‌ای به مسئله آب دارند.

وی از شروع به کار جلسه شوراهای آب‌ریز با عنوان کارگروهای نجات دریاچه ارومیه، نجات حوضه زاینده‌رود و حوضه کرخه خبر داد.

چیت‌چیان از تصویب 15 طرح در شورای عالی آب سخن گفت و افزود: وزارت نیرو 600 میلیارد تومان از اعتبارات خود را به موضوع تعادل‌بخشی و بهره‌برداری از تأسیسات اختصاص داده است.

چیت چیان تصریح کرد: وزارتخانه از منابعش براساس اولویت‌‌بندی‌های موجود به پروژه‌ها خواهد پرداخت.

وی همچنین از تجهیز شبکه‌های آبیاری و زهکشی به تجهیزاتی که آب را به صورت حجمی انتقال می‌دهند خبر داد و گفت: این بحث نیز در وزارت نیرو با جدیت پیگیری می‌شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: قرار است 1.2 میلیون هکتار شبکه جدید اصلی و فرعی احداث شود و با 8.5 میلیارد دلار فاینانس برنامه‌ریزی شده است که منتظریم بانک مرکزی اقدام‌های نهایی را انجام دهد ضمن آنکه یکی از روش‌های موثر برای ایجاد اشتغال موثر، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور در وضعیت تنش قرار دارند افزود: چند مورد آبرسانی به شهرها وجود دارد که به علت محدودیت منابع مالی این طرح‌ها به کندی پیش می‌رود تهران ، شیراز، زاهدان، همدان و خوزستان و تعداد زیادی از شهرها وضعیت تأمین آبشان با این مسئله گره خورده است.

وی تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که در ارتباط  با بانک‌ها داشته‌ایم نتوانسته‌ایم فاینانس‌ها را تأمین کنیم.

چیت‌چیان افزود: مجتمع‌‌های آبرسانی نیز ار دیگر طرح‌هی اولویت‌دار این وزارت‌خانه است.

وی با اشاره با اینکه 7 میلیون نفر از ساکنان روستاهای کشور از نظر تأمین آب وضعیت مطلوبی ندارند تصریح کرد: در بعضی مناطق شرایط به گونه‌ای است که چشمه‌های تأمین کننده آب روستاها خشک شده و مردم دچار تنگنای شدید هستند.

چیت‌چیان افزود: در حال حاضر 6 هزار و 400 روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و شرکت‌های آبرسانی نیز دچار مشکل هستند.
 
وزیر نیرو تصریح کرد: آماده ایم در سه سال کل این مشکل را رفع کنیم و برای آن برنامه داریم اما منابع دولتی محدودیت دارد .

وی بااشاره به اینکه اگرچه امسال برای نخستین‌بار با 200 میلیارد تومان، ردیف آب روستایی را در بودجه ایجاد کرده‌ایم، افزود:بخشی از منابع مالی با مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت تبصره 11 قانون بودجه تامین می‌شود اما در آینده باید منابع موردنیاز برای خرید تضمینی آب را داشته باشیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دچار زیان نشوند.

چیت‌چیان تولید همزمان آب و برق در سواحل جنوبی برای تولید یک میلیارد مترمکعب آب را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: موضوع دیگر برای مدیریت آب، واگذاری اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهری به بخش خصوصی است که موفقیت‌های خوبی حاصل شده و تاکنون 3100 میلیارد تومان قرارداد امضا شده و هفت هزار میلیارد تومان پروژه جدید نیز آماده عقد قرارداد است.

 وزیر نیرو سپس با تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این وزارت‌خانه در بخش برق، گفت: زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، سه‌هزار و 800 مگاوات نیروگاه در دست احداث داشتیم درحالی که باید دست‌کم پنج‌هزار مگاوات سالانه ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس، برنامه‌ریزی شده ظرف پنج سال 33 هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم که از این میزان، احداث نزدیک به 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آغاز شده است و امسال حدود 4300 مگاوات قرارداد نیز در دست انعقاد داریم.

وی افزود: در این فرآیند، هم بازده نیروگاه‌های حرارتی افزایش خواهد یافت و هم ظرفیت آنها اما منابع کافی برای توسعه نیروگاه‌ها در دسترس نیست و درصورت تداوم این وضعیت، در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

 وی اظهار داشت: موضوع دیگر، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق است که از اهداف اصلی وزارت نیرو محسوب می‌شود و در 24 مهرماه امسال نشستی با مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق برگزار و برنامه‌ها مشخص شد که براساس آن، میزان تلفات برق تا یک سال آینده به زیر 10 درصد کاهش خواهد یافت ضمن آنکه الان حدود 15 درصد تلفات داریم و با تحقق این برنامه، دست‌کم سالانه پنج‌هزار میلیارد تومان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

 وزیر نیرو یکی دیگر از برنامه‌های این وزارت‌خانه‌ را توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده و واحدهای CHP عنوان کرد و افزود: این برنامه به کاهش مصرف سوخت فسیلی و افزایش بازده نیروگاه‌ها و کاهش اتلاف شبکه منجر می‌شود که هم‌اکنون 944.5 مگاوات قرارداد احداث نیروگاه تجدیدپذیر به‌ویژه بادی منعقد شده است درحالی که هم‌اکنون فقط 250 مگاوات ظرفیت فعال داریم و امیدواریم با تامین منابع مالی، در زمینه توسعه این نیروگاه‌ها گام‌های جهشی برداریم.

 وی با بیان اینکه مصرف برق کشور در نیمه نخست امسال هفت درصد درمقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش یافته است، اظهار داشت: این درحالی است که کل افزایش ظرفیت تولید دو درصد بوده است و صنعت‌گران برق با مدیریت درست توانستند با مدیریت مصرف و بار شبکه، افزایش مصرف را جبران کنند تا مشترکان احساس کمبود برق نداشته باشند.

وی در ادامه به تنگناهای اقتصادی صنعت آب و برق پرداخت و گفت: در بخش آب قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب شرب حدود 1000 تومان است که در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مشترکان دریافت می کنیم و فاصله عمیقی بین قیمت تمام‌شده و تعرفه وجود دارد و شرکت‌ها دچار مشکل هستند.

 به‌گفته وی، تولید هر کیلووات ساعت برق نیز 85 تومان بدون سوخت هزینه دارد و کل دریافتی وزارت نیرو 494 ریال است که 102 ریال نیز باید بابت سوخت داده شود و 45 تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت دچار کمبود هستیم و این موضوع شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: با بررسی کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تایید شد که کسری وزارت نیرو 9630 میلیارد تومان در سال‌جاری فقط در بخش برق است.

 وزیر نیرو با بیان اینکه از نیروگاه‌های خصوصی برق را خریداری می‌کنیم و امسال به نیروگاه‌های خصوصی هفت تا 10 درصد پول برق خریداری‌شده را پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 25 هزار میلیارد تومان در بخش آب و برق بدهی داریم و در بودجه 94 باید چاره‌جویی جدی برای ایجاد توازن بین هزینه و درآمدهای صنعت آب و برق اندیشیده شود.

به‌گفته وی، قرار است برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و دریافتی، در بودجه سال آینده سازوکاری پیش‌بینی شود.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: روستا ، تأمین ، تنگنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار