به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،علی شمس اردکانی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG بحثی جدی است اما آنچه باید مورد توجه دولت قرار گیرد این است که بایستی در موافقت نامه ها و مبادلات تجاری که با دیگر کشورها داریم، موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG جزو کارهای با مزیت نسبی ایران اعلام شود.
وی افزود: پیشنهاد اتاق بازرگانی به دولت این است که نه تنها می توانیم به بحث صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG ورود کنیم بلکه باید آنرا در اولویت قرار بدهیم.
* اگر بازار داخلی با 10 درصد ظرفیت تولید اشباع می شود باید بسترهای صادرات را فراهم کنیم
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در کشور هم اکنون ظرفیت تولید 700 هزار مخزن CNG را در طول سال داریم در حالی که در طول سال گذشته فقط 70 هزار دستگاه مخزن CNG در داخل کشور تولید شد، یعنی 90 درصد ظرفیت خالی در این بخش داریم که کار برایش تعریف نشده، یعنی اگر کار برای این بخش تعریف شود می توان 10 برابر تولید فعلی؛ تولید کنند که در تعریف کار برای این بخش از صنعت CNG، اگر بازار داخلی با 70 هزار مخزن اشباع می شود باید به بازار خارجی روی آوریم و بسترهای صادرات آنرا فراهم کنیم.
* با ادامه این روند تا 2 سال اینده تجارت تولید مخزن CNG در ایران از بین می رود
شمس اردکانی با بیان اینکه کارکردن با 10 درصد ظرفیت قابل ادامه نیست، گفت: اگر ساخت مخزن CNG در کشور اینگونه ادامه پیدا کند ظرف یک تا دو سال آینده، این تجارت در ایران از بین می رود و دیگر نمی توان آنرا احیا کرد.
وی افزود: این ظرفیت در ایران وجود دارد و باید هم برای استفاده بیشتر داخلی و هم برای بدست آوردن بازارهای خارجی، این ظرفیت بیان شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: ما باید به کشورهای دیگر بگوییم که برای شما جایگاه طراحی می کنیم، کمپرسورش را یکی تأمین می کند، مخزنش را یکی درست می کند و اگر این مجموعه را جفت و جور کنیم، پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG داریم و اگر طرح تجاری آنرا خوب بچینیم، بازار کشورهای اطراف را بدست خواهیم آورد و این شدنی است.
* واردات مخزن CNG در حالی که تولید داخلی ظرفیت خالی دارد درست نیست، اما واردات داریم
شمس اردکانی با بیان اینکه قبلا بزرگترین وارد کننده مخزن CNG بودیم، گفت: اکنون بخش اعظمی از نیاز داخل را تولیدکنندگان خودمان تأمین می کنند و در حقیقت مخزن خارجی هم گرانتر است و هم واردات آن در شرایطی که ظرفیت های خالی در کارخانجات تولید مخزن CNG داخلی داریم، کار درستی نیست.
وی افزود: اما آزادی اقتصاد و تجارت آزاد این را نمی پذیرد که جلوی واردات مخزن را بگیریم، اینکه هم اکنون واردات مخزن CNG هم داریم درست است اما باید به گونه ای عمل کنیم که واردات محصولی که در داخل تولید می شود برای واردکننده از حالت توجیه پذیری اقتصادی خارج شود.