یک خواننده مطرح کرد:

هنرمند باید تأثیرگذار باشد نه اینکه با پسند مردم پیش برود

"پدرام کشتکار"، آهنگساز و خواننده، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از نوع ساخت و انتشار آثار موسیقی در بازار ایران و جهان صحبت کرد.

"پدرام کشتکار" خواننده و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، در خصوص انتشار و پخش تک قطعه‌های موسیقی در فضای مجازی گفت: از ابتدای پخش اینترنتی آثار موسیقی در جهان تا به حال، قانون کپی‌رایت به شدت از جانب مردم با بی‌رحمی مورد حمله قرار گرفته و از این طریق صدماتی به بخش موسیقی وارد شد که حتی در مارکت اورجینال موسیقی هم از بدبختی و بدبیاری بی‌نصیب نشدیم.
 
وی در ادامه افزود: امروزه عده‌ای خوانندگان به تقلید از خواننده‌های مطرح جهان از خودشان قطعاتی را در سایت‌های معتبر موسیقی ارائه می‌دهند که البته این چیز بدی نیست.
 
کشت‌کار، در ادامه گفت: اکثریت قریب به اتفاق خوانندگان جهان از این رویه یعنی انتشار تک قطعه در سایت‌ها پیروی می‌کنند. این خوانندگان از هوش بالایی برخوردارند به این ترتیب که قبل از آماده شدن آلبوم جدیدشان که احتمالا مدت زیادی طول می‌کشد با انتشار آهنگ‌های جدید از خود، به صورت تک قطعه زمان می‌خرند و با استفاده از این فرصت بدست آمده فاصله زمانی ایجاد شده را با تولید آثارشان پر می‌کنند.
 
به گفته‌‌ی این آهنگساز، اکثر خواننده‌ها از ترس اینکه در آینده آلبوم‌شان به صورت اورجینال خریده نشود احتیاط لازم را می‌کنند و ترک‌های آلبوم جدیدشان را به این صورت به مخاطبان معرفی می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: این اتفاق تازه و نوظهور در موسیقی کشور باعث می‌شود مخاطب ایرانی به سایت‌های موسیقی مراجعه کند و با در نظر گرفتن جذابیت عکس‌های رنگی خواننده‌ها با کلیک روی قطعه آهنگ مورد نظرش به آن دسترسی پیدا کند.
 
به گفته‌ی این خواننده با این روش آهنگ خواننده‌ی مورد نظر  بهتر شنیده می‌شود و با ورود به این میدان مسابقه تمام آهنگ‌هایش عادلانه و به درستی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد طوری که با این ارزیابی صحیح دقت خواننده برای تولید اثر جدید بالا می‌رود و حتی از این به بعد حساسیت بیشتری روی هر قطعه از آهنگ‌‌ها گذاشته می‌شود و بدین ترتیب قطعاتی که از او می‌شنویم بیشتر می‌درخشد.
 
وی عمده اشکال وارد بر انتشار این گونه آثار از سایت‌های موسیقی و فضاهای مجازی را در این دانست که وقتی آلبوم خواننده‌ی مورد علاقه‌تان به بازار می‌آید آن را تهیه می‌کنید، می‌بینید که قبلا نصف آن ترک‌ها را شنیده‌اید.
 
وی در ادامه گفت: برای اینکه چنین اتفاقی برای هیچ خواننده‌ای پیش نیاید و جلوی ضرر را از قبل گرفته باشیم، بهتر است بیاییم تنوع ایجاد کنیم. به این صورت که آن خواننده موردنظر که در مراحل تولید آلبوم‌اش است آلبومش را کنار بگذارد و چند قطعه غیر از آن‌هاییکه قرار است در آلبومش باشند را در اینترنت به اشتراک بگذارد و به این ترتیب مخاطبانش را راضی نگهدارد.
 
کشت‌کار اذعان داشت: آهنگ‌هایی که به صورت تکه قطعه بیرون می‌آیند بیشتر تا به حال مورد استقبال عموم قرار گرفته و تا قبل از آمدن آلبوم همه با آن قطعه آهنگ‌ها خاطره‌سازی می‌کنند، آمیخته می‌شوند و برای تک‌تک آن ترک‌ها زمان می‌گذارند تا به آلبوم اصلی دسترسی پیدا کنند.
 
وی در ادامه گفت: مردم حتی با آمدن آلبوم‌های اصلی به بازار از خواننده‌های مورد نظرشان هنوز به حس نوستالژیک آثار منتشر شده در اینترنت و فضاهای مجازی وابسته‌اند و مثل گذشته ارتباط برقرار می‌کنند.
 
کشت‌کار در پاسخ به این سؤال که آیا انتشار تک قطعه‌ از خوانندگان مجاز در سایت‌های موسیقی و فضاهای مجازی کاری درست و حرفه‌ای است گفت: به نظر من باید این اتفاق در موسیقی کشورمان بیفتد همان طور که در دیگر نقاط جهان هم این اتفاق می‌افتد. یک بخش آن جنبه‌ی تبلیغاتی صحیح دارد و از منظر بازاریابی کار درستی است.
 
وی در ادامه گفت: خواننده‌های آن‌ور آبی در مقطعی که آلبومی از ایشان بیرون نمی‌آید، قبل از اجراهای کنسرت و تورهایشان یکی دو تا موزیک ترک و ویدیو ترک می‌سازند و روی آن ترک‌هایشان زمان زیادی را صرف می‌کنند و در حین تولید در موسیقی تمام کشورهای جهان تحقیق کارشناسانه و روانشناسانه به عمل می‌آورند تا قبل از تهیه آلبوم‌شان، آثار جامع و خوبی را از خود به مخاطبانشان ارائه دهند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا انتشار تک قطعه از یک خواننده و آهنگساز از سایت‌های موسیقی و فضای مجازی کار درست و حرفه‌ای هست و مردم می‌پسندند گفت: هنرمند نباید به پسند مردم دقت کند. هنرمندی که در خط مردم برود بزرگترین اشتباه را کرده است، هنرمند افتخار این را باید داشته باشد که مردم را به خط خودش وادار کند. هنرمند باید اینقدر تأثیرگذار باشد که مردم را به سمت خودش بکشاند. هنرمندی که به سمت مردم رفت پایان کار خود را رقم زده. به نظر من خواننده‌ها و آهنگ‌سازها چه باکلام و چه بی‌کلام باید جرأت این را داشته باشند که آثارشان را به صورت تک قطعه مطرح کنند.
 
وی در پایان در پاسخ به این مسأله که آیا تولید و انتشار این گونه آثار از سوی یک خواننده و آهنگساز به صورت تکه قطعه در سایت‌های موسیقی و فضاهای مجازی بیشتر تقلیدی است گفت: هنر تقلید از راه گوش و چشم است. ما وقتی در این دنیا زندگی می‌کنیم همینطور در حال تقلید کردن هستیم و به نظر من اشکالی ندارد که یک هنرمند از دیدن و شنیدن احساسات مردم ایده بگیرد و دست به نوآوری بزند ولی این را باید یادش باشد در زمانی که دارد آثارش را به صورت زنده اجرا می‌کند از خودش ابتکار به خرج بدهد و خودش باشد.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار