ورود سپاه "عمر بن سعد" به سرزمین کربلا، آزاد شدن حضرت "یوسف (ع)" از زندان، تعطیلی مجلس شورای ملی در پی اولتیماتوم روسیه، آغاز صدور گاز ایران به شوروی، کشتار فلسطینیان در روستای "الدّوایمِه" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 6 آبان 1393 خورشیدی برابر با 3 محرم 1436 هجری و 28 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

واکنش امام خمینی (ره) نسبت به طرح "فهد" درباره صلح فلسطین و اسرائیل (1360 ش)
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از امضای قرار داد کمپ دیوید بین دولت مصر و رژیم غاصب اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، رژیم‌های خود فروخته منطقه هر کدام به نوعی راه رژیم حاکم بر مصر را در پیش گرفتند. در این میان فهد بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت عربستان سعودی، در 18 مرداد 1360 طرحی را پیشنهاد نمود که چند نکته را در برمی گرفت. اول: عقب نشینی اسرائیل از تمامی سرزمین‌های اشغالی و از جمله بیت المقدس؛ دوم: تضمین حقوق فلسطینیانی که مایل به بازگشت نیستند از طریق جبران خسارت‌های وارده به آنها؛ و سوم: تضمین حق همه کشورهای منطقه دائر بر زندگی صلح‌آمیز با یکدیگر. بند سوم این طرح به طرز زیرکانه‌ای رسمیت شناختن اسرائیل را در پی داشت و باعث ایجاد مخالفت‌هایی در جهان اسلام گردید. حضرت امام خمینی (ره) در واکنش به این طرح در ششم آبان 1360 طی سخنانی عنوان فرمودند:"بر ما و هر مسلمانی واجب است طرح‌هایی از قبیل طرح سادات و فهد را رد کند. بر ما واجب است که این‌گونه طرح‌ها را که به نفع مستضعفین نیست محکوم نماییم. امروز از خطرناک‌ترین امور، طرح کمپ دیوید و طرح فهد است که اسرائیل و جنایات او را تحکیم می‌کند. این طرح‌ها موجب اختلاف شد و راه را برای اسرائیل باز کرد." مخالفت صریح امام و حمایت سراسری مسلمانان جهان از موضع حضرت امام باعث شد تا طرح فهد از سوی بسیاری از دولت‌ها نیز رد گردد.

آغاز هفته همبستگی بین دانشجویان و استادان دانشگاه ها (1357 ش)
در ادامه مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد رژیم فاسد و استبدادی پهلوی و در راستای حرکت انقلاب اسلامی ایران، هفته همبستگی بین دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها در ایران آغاز شد. مقامات رژیم شاه نیز همزمان با آغاز این هفته و برای پیشگیری از اقدامات انقلابی دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی (ملی سابق) را تعطیل کردند. همچنین در این روز به علت حضور گسترده معلمان و دانش‌آموزان در تظاهرات بر ضد رژیم شاه، مدارس سراسر کشور به حال نیمه تعطیل در آمد. در حالی که تظاهرات گسترده مردم در شهرهای مختلف ایران ادامه داشت، زندانیان سیاسی و عادی شهر همدان، در اعتراض به جنایات رژیم شاه و شکنجه‌های مأموران زندان، اعتصاب غذا کردند.

مراسم شب هفت حاج سید مصطفی خمینی از سوی حوزه علمیه قم در مسجد اعظم برپا شد (1356 ش)

آغاز صدور گاز ایران به شوروی (1349 ش)
شرکت ملی گاز ایران بعنوان یکی از چهار شرکت اصلی وابسته به وزارت نفت با سرمایه اولیه 25 میلیارد ریال در سال 1344 هجری شمسی مطابق 1965 میلادی تاسیس گردید این شرکت از آغاز کار متناسب با رشد و توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور و بهره گیری از گاز طبیعی به عنوان یکی از منابع مهم در تامین سوخت و تولید انرژی و تحصیل بخشی از ارز مورد نیاز تدریجاً به قابلیتها، توانمندیها و امکانات تولید خود (گاز طبیعی) افزوده است.

در سال 1344 بر اساس توافق کلی در زمینه توسعه همکاریهای متقابل ایران و اتحاد جماهیر شوروی با امضای پروتکلی با زمینه صدور گاز ایران, بانی تاسیس شرکت ملی گاز ایران در همان سال شد که متعاقب آن قرارداد احداث خط لوله سراسری اول و پالایشگاه بیدبلند نیز آغاز گردید و در همین راستا بهره برداری از کارخانه لوله سازی اهواز در سال 1346 آغاز شد. شروع قرارداد صدور گاز به شوروی از سال 1349 آغاز می گردد اما در سالهای قبل از انقلاب اسلامی استفاده از گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری و حتی صنایع بسیار محدود بوده و مجموع مشترکین این شرکت به بیش از 50 هزار مورد نمی رسیده است.

روز آزاد شدن حضرت "یوسف (ع)" از زندان و استحباب روزه برای رفع هر گرفتاری
روز سوم ماه محرم روزیست که حضرت یوسف (ع) از زندان بیرون شده. در مفاتیح الجنان روایتی نقل شده که هرکه آنروز را روزه دارد، آسان فرماید حقتعالی بر او کارهای مشگل را و برطرف کند از او اندوه را و دعایش مستجاب گردد.

دعوت جهانی اسلام توسط پیامبر اکرم (7 ق)
پس از تثبیت اسلام در مدینه و نواحی اطراف آن، پیامبر اکرم (ص) به حکم صدور جهانی اسلام به نقاط دیگر دنیا، با ارسال نامه به پادشاهان و امپراتوران زمان، رسماً دعوت به اسلام را آغاز کرد. مورّخین، تعداد نامه هایی را که رسول گرامی اسلام (ص) در این زمان ارسال فرمود، بین 12 تا 26 نامه ذکر کرده‌اند. مخاطبین نامه‌ها نیز پادشاهان و فرمانروایان روم، ایران، حبشه، بحرین، یمن و برخی دیگر از سرزمین‌های بزرگ آن عصر بودند و هر کدام از آن‌ها به گونه‌ای نسبت به دعوت حضرت رسول، واکنش نشان دادند. چند سال پس از این دعوت، دین اسلام، گسترش چشمگیری یافت.

ورود سپاه "عمر بن سعد" به سرزمین کربلا (61 ق)
پس از آن که حرّ بن یزید، امام حسین (ع) و یارانش را در سرزمین کربلا در محاصره‌ی خویش قرار داد و مانع حرکت آنان گردید، عبیداللَّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، فرماندهی سپاه یزید را بر عهده‌ی عمر بن سعد گذاشت. عمر بن سعد در روز جمعه سوم محرم‌الحرام سال 61 قمری به همراه چهار هزار نیروی جنگی وارد کربلا شد و فرماندهی آنان را بر عهده گرفت. عمر بن سعد پیش از واقعه‌ی کربلا، منصب حکومت "ری" را از عبیداللَّه گرفته بود ولیکن با مخالفت اباعبداللَّه الحسین (ع) با یزید و امتناع از بیعت و حرکت آن حضرت به سوی کوفه، عبیداللَّه، حکومت "ری" را مشروط به خاتمه بخشیدن به قضیه‌ی امام حسین (ع) نمود. عمر بن سعد به خاطر دست‌یابی به حکومتِ منطقه‌ی وسیعِ ایالت "ری" - که هرگز به آن نایل نیامد - فرماندهی سپاه یزید را پذیرفت و مرتکب جنایت بزرگ غیرانسانی شد. از روزی که عمر بن سعد وارد سرزمین کربلا شد، پیوسته لشکریانی از سوی عبیداللَّه بن زیاد برای وی فرستاده می‌شد. بنابر روایتی تا ششم محرم، متجاوز از 20000 نفر در سپاه عمر بن سعد گرد آمدند.

تعطیلی مجلس شورای ملی در پی اولتیماتوم روسیه به مجلس در زمان احمدشاه (1330 ق)
به دنبال درخواست روسیه مبنی بر اخراج مورگان شوستر، مستشار اقتصادی آمریکا از ایران، غوغایی در کشور به راه افتاد که به تحریم کالاهای روس و انگلیس از طرفِ پیشوایان روحانی منجر گشت. مجلس در برابر این اولتیماتوم روسیه مقاومت کرد ولی چون دولت وقت تحت فشار روس و انگلیس بود، نتوانست مقاومت کند و در سوم محرم 1330 ق، مجلس را تعطیل کرد. در نتیجه، مواد اولتیماتوم قبول شد و مورگان شوسترِ آمریکایی ایران را ترک نمود. از آن پس دست نشاندگان بلژیکی بر خزانه داری کل کشور به جای شوستر مسلط شدند.

روز ملی و استقلال "چک" (1918 م)
کشور چک با 78/866 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 10 میلیون نفر جمعیت در مرکز اروپا قرار گرفته است. پایتخت چک پراگ نام دارد و برنو، پلزن و اوستراوا از شهرهای مهم آن هستند. بیش از 80% مردم این کشور ملیت چک داشته و از نژاد سفید اروپایی هستند. اکثریت مردم چک پیرو آیین مسیحیت و عمدتاً کاتولیک هستند. زبان رسمی مردمْ چکی ولی زبان‌های لهستانی، آلمانی و اسلواکیایی نیز عمومیت دارد. این کشور در سال 1918 از امپراتوری اتریش - مجارستان استقلال یافت. در ژوئیه 1992 از سوی مجلسِ ملی اسلواک، حق حاکمیت ملی اعلام شد و از اول ژانویه 1993 م با تشکیل دو کشور اسلواک و چک نام کشور چکسلواکی از فهرست کشورهای جهان حذف شد نظام سیاسی حاکم بر این کشور جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون‌گزاری می‌باشد.

درگذشت "جان لاک" فیلسوف و نظریه پرداز معروف انگلیسی (1704 م)

پرده برداری از مجسمه آزادی در ورودی بندر نیویورک (1886 م)
مجسمه آزادی که امروزه سمبل ایالات متحده امریکا محسوب می‌شوددر سال 1886 م با کمک مردم فرانسه توسط آگوست بارْتولْدی، مجسمه ساز معروف فرانسوی ساخته شد و از طرف فرانسویان به مناسبت یک‌صدمین سالگرد استقلال امریکا به ایالات متحده اهدا گردید. فرانسویان با ساختن این مجسمه قصد داشتند اعتراض خود را به فشار و سرکوبی که در فرانسه آن زمان تحت سلطه رژیم ناپلئون سوم وجود داشت، نشان دهند. بنیان‌گذاران این ایده از یک‌صد هزار فرانسوی در 180 شهر این کشور، مبلغ 600 میلیون فرانک برای تحقق کار جمع‌آوری کردند، با این حال به دلیل عدم همکاری مردم امریکا در نصب پایه مجسمه، مجسمه آزادی با تاخیر، در روز 28 اکتبر 1886 م پرده‌برداری شد.

مجسمه آزادی که تجسم یک موجود اساطیری است، سمبل‌های فراماسونری شامل تاج ستاره‌ای شکلِ هفت شاخه و کتاب و مشعل راهنما را به نمایش می‌گذارد و به شکل زنی است که مشعلی در دست راست خود گرفته و آن را به سوی آسمان بلند کرده است. بلندی مجسمه آزادی 46 متر و با احتساب پایه آن، در حدود 94 متر می‌باشد و در مدخل بندر نیویورک در امریکا واقع شده است. با این حال، تندیسی که طراحش بارْتولْدی آرزو داشت مظهر نظم و سازندگی باشد، امروزه نشانگر قدرت‌های مخرب و رژیمی زورگو و سلطه‌مدار است که به نام آزادی و دموکراسی حاضر است تمام حقوق انسانی را در پای منافع خود قربانی نماید.

آغاز تهاجم ارتش ایتالیا به یونان در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)
با آغاز جنگ جهانی دوم در سپتامبر 1939، بیشتر مناطق جهان در معرض تهاجم قرار گرفت. با این حال نقطه آغازین و محور اصلی جنگ در اروپا قرار داشت. در 28 اکتبر 1940 م ارتش ایتالیا تلاش نمود از پایگاه‌های خود در آلبانی، که در آوریل 1939 م آن را اشغال کرده بود، کشور یونان را به تصرف درآورد. اما از یک طرفْ، بدی شرایط جوّی و از سوی دیگر مقاومت ارتش یونان باعث شد تا نیروهای مهاجم ایتالیا در پشت مرزهای یونان متوقف شوند. چندی پس از آن پیش‌روی نیروهای ایتالیایی ادامه یافت اما یونانی‌ها با توجه به کمک‌های نظامی انگلستان توانستند به ارتش فاشیست ایتالیا ضربه محکمی وارد نمایند. یونانی‌ها هم‌چنین موفق شدند علاوه بر به اسارت در آوردن چند هزار ایتالیایی، به غنائم نظامی قابل توجهی دست یابند. درنهایتْ ارتش آلمان به کمک ایتالیا شتافت و در 6 آوریل 1941 م یورش به طرف یونان و یوگسلاوی آغاز گردید. از آن طرفْ انگلستان نیز 60 هزار نفر از نیروهای خود را به یونان اعزام نمود اما این نیروها به سرعت در برابر موج حمله آلمان شکست خورده و این کشور را تخلیه کردند. در اواخر آوریل 1941 م یونان و یوگسلاوی تسلیم شدند و در ماه مه همین سال چتربازان آلمانی در آنجا فرود آمدند. اشغال یونان تا سال 1944 م ادامه داشت و پس از شکست‌های آلمان در جبهه‌های مختلف، یونان نیز با کمک انگلستان و دیگر متفقین از آلمان و ایتالیا تخلیه شد.

کشتار فلسطینیان در روستای "الدّوایمِه" توسط صهیونیست ها (1948 م)
شکل‌گیری و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی بر پایه تلاش‌هایی بود که گروه‌های تروریستی و حامیان این رژیم نامشروع انجام می‌دادند. سابقه جنایات واحدهای سازمان یافته تروریستی، به اوائل قرن بیستم و سال‌های قبل از اعلام تشکیل این رژیم باز می‌گردد. قتل عام دیر یاسین، الدّوایمه و صبرا و شتیلا نمونه‌ای از این اقدامات می‌باشد. در هنگامه جنگ اول اعراب و اسرائیل، سربازان رژیم صهیونیستی در 28 اکتبر 1948 م با اشغال روستای الدّوایمِه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ابتدا هفتاد و پنج مسلمان فلسطینی را در حال نمازگزاردن به شهادت رساندند. سپس اعضای سی و پنج خانواده را که برای حفظ جان خود به غاری در خارج از دهکده پناه برده بودند، قتل عام کردند. سربازان ارتش رژیم صهیونیستی، پس از آن، این روستا را با خاک یکسان کردند. پس از مدتی، هنگامی که مسئولان سازمان ملل متحد از نماینده رژیم نژادپرست صهیونیستی در این سازمان، درباره حوادث روستای الدوایمه سؤال کردند، وی برای پنهان کردن جنایات انجام شده، حتی وجود این روستا را مُنکر شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار