نحوۀ انجام عزاداری‌ها در دهه اول محرم مهمانان زیادی را به منطقه لرستان جذب می‌کند.

به گزارشخبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران، در شهر خرم آباد لرها توجه زیادی به مراسم سوگواری ماه محرم دارند.نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری در دهه اول این ماه، مهمانان زیادی را به این نقطه از کشور جلب می کنند.عاشورای حسینی در خرم‌آباد با آداب و سنن دیرینه جزو زیباترین و پرشورترین آئین‌های اهالی این نقطه از سرزمین ایران است.



بنابراین گزارش؛ در این مراسم گل نماد عزاداری و ماتم، از داغ سوگ سیاوش برای ایرانیان است که امروزه لرها وارث این رسم در روزهای عزا هستند.در این منطقه چند روز مانده به عاشورا عده‌ای جهت روشن کردن آتش در صبح عاشورا، هیزم جمع‌آوری می‌کنند. آنها پیش بینی می‌کنند اگر در روز عاشورا هوا سرد شده عزاداران از سرما حفظ شوند.



براساس این گزارش؛ آنها در صبح عاشورا قبل از طلوع آفتاب با صدای آشنا و دلگیر ساز و دهل  جمعیت عزادار را به سوی میدان شهر و خره( گل) عاشورا فرا می‌خوانند.دسته‌های عزاداری سینه زنان به سمت میدان شهر می روند و در حالی که غرق در گل هستند این مراسم را تا ظهر ادامه می‌دهند.


بنابراین گزارش؛ از دیگر رسم‌های روز عاشورا، رسم " دختران چهل منبر" است. از اول صبح عاشورا دخترانی سیاهپوش و نقابدار با پای برهنه به صورت گروهی، مجالس عزا و حسینیه‌های شهر را می‌گردند و با نیت خواسته‌های مختلف به ویژه بخت گشایی در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن می‌کنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.

انتهای پیام/





برچسب ها: محرم ، مراسم ، ایران ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار