خطیبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

احداث پالایشگاه تنها علاج خروج از خام فروشی نفت نیست/بازگشت تعادل به بازار با دیپلماسی فعال انرژی

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه احداث پالایشگاه تنها درمان فوری برای خروج از خام فروشی نیست گفت: با تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی می‌توان بازارهای صادراتی را توسعه داد.

محمدعلی خطیبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی اظهار داشت: کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را از دو منظر می توان بررسی کرد یکی از بعد عرضه فیزیکی که هم اکنون از تقاضا بیشتر است به طوری که عرضه بیش از نیاز باعث شده گزارشهای ناامید کننده در این راستا منتشر شود. همچنین وضعیت روانی در این بازار است تاجاییکه قیمت‌ها در بورس ‌های بین المللی تاثیر گذاشته و اقتصاد جهانی را دچار مشکل کرده است.

خطیبی تاکید کرد: بهتر است سران کشورهای عضو اوپک وارد عمل شده و با به‌کارگیری دیپلماسی فعال در حوزه انرژی، کشورهای عضو اوپک را به کاهش میزان تولید ترغیب کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: اولین بار نیست که شاهد کاهش شدید قیمت نفت هستیم و در دهه‌های گذشته نیز چندین بار این اتفاق افتاده است که عامل اصلی آن معمولاً افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضای نفت است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که عرضه نفت نسبت به تقاضا کاهش نیابد، روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد، گفت: در ادوار گذشته که شاهد چنین اتفاقی بودیم اوپک چندین بار وارد عمل شد و با کاهش چندباره تولید تعادل را به بازار نفت بازگرداند و اضافه عرضه را از بازار خارج کرد.

خطیبی گفت: متاسفانه عربستان و قطر حقی را برای خود قائل هستند و آن اینکه به هر میزان که بخواهند نفت وارد بازار می‌کنند و این در حالی است که این حق برای آنها در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: تنها راه‌حل بازگشت تعادل به بازار نفت مدیریت عرضه از سوی کشورهای عضو اوپک است و ضروری است که هر چه سریع‌تر جلسات این سازمان در سطح کارشناسی، وزرا و حتی سران کشورها تشکیل شود.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: برای بازگشت تعادل به بازار نفت باید دیپلماسی انرژی بسیار فعالی داشته باشیم  

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خام فروشی نفت بایستی برنامه ریزی داشته باشیم گفت: با تبدیل نفت خام به فراورده های نفتی بازارهای صادراتی را توسعه داد.

خطیبی احداث پالایشگاه در کشورجدا از اینکه زمان براست  سرمایه گذاری زیادی را می طلبد اگر به فکر خروج از کاهش قیمت نفت هستیم این موضوع درمان فوری نیست چرا که سالها طول می کشد تا یک پالایشگاه در کشور احداث شود بایستی تدابیر اساسی در این خصوص اندیشیده شود اما باید از این فرصت بوجود آمده استفاده بهینه کرده و به فکر تبدیل فراروده نفتی باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار