گزارش

چرا ترکیه با کُردها سر جنگ دارد؟!

کردهای ترکیه که بیشترین کردهای جهان را تشکیل می دهند، بیشتر در مناطق شرق و جنوب شرقی این کشور سکونت دارند.میلیون ها نفر از کردهای ترکیه هم به مناطق میانی و غربی کشور نظیر آنکارا،ازمیر، استانبول و مرسین مهاجرت کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، آتاتورک ، قبل از تاسیس جمهوری ترکیه به آنها اطمینان داد که در صورت همکاری علیه نیروهای اشغالگر،از خود مختاری و حقوق فرهنگی برخوردار خواهند شد (Turkali,2002:13 ).اما برخلاف این وعده هااز زمان روی کارآمدن آتاتورک، تا اوایل دهه 90میلادی، سیاست های آنکارا همیشه مبتنی بر نفی هویت کُردها و ایجاد محدودیتهای قانونی و اجرایی برای زبان و فرهنگ کردی و اطلاق عنوان ترکهای کوهی به کردهای ترکیه بوده است(Gurr&Harff,1994:37 ). در واکنش به اقدامات سرکوب گرانه ترکیه،حزب کارگران ترکیه که در سال 1974 توسط عبدالله اوجالان تاسیس شده بود،سرانجام در 21 مارس 1984،وارد فاز مبارزه مسلحانه و نظامی علیه دولت مرکزی ترکیه شد(Yildiz,2005 ).حزب کارگران کرد ترکیه که به اختصار پ.ک.ک نامیده می شود،با خط مشی مارکسیست - مائوئیست فعالیت خود را آغاز کرد.

جنگ بین دو طرف از سال 1984  ادامه داشته است و کشته های جنگ بالغ بر 60 هزار نفر تخمین زده می شود و نزدیک به 100 هزار نفر هم مجروح و معلول شده¬اند. علی رغم سرکوب تاریخی کردهای ترکیه،در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه در این کشور، موجودیت ملی و زبانی اکراد ترکیه به طور ضمنی به رسمیت شناخته شد و در چند دانشگاه بخش زبان و ادبیات کردی افتتاح شده است .پ.ک.ک با مرکزیت بروکسل،پایتخت اتحادیه اروپا و مقر فرماندهی ناتو،«کنگره ملی کردستان»(KNK ) و«کنگرا گل»(KONGRA GEL )متشکل از گروههای کرد ترکیه،ایران،عراق،سوریه و اکراد ساکن اتحادیه اروپا را تاسیس کرده است.همچنین پ.ک.ک«اتحادیه جوامع کردستان» (KCK) را به ریاست مراد کارایلان با اهداف فرامرزی سازماندهی کرده است. همچنین خواهان تشکیل کردستان بزرگ و تجزیه خاک کشورهای منطقه است.

موضع گیری PKK  
با شدت گرفتن خشونت¬ها،ترکیه، نظام و رئیس جمهور سوریه را به باد انتقاد گرفته و خواهان کناره گیری اسد از قدرت شد. دولت ترکیه و سوریه از دیر باز بر سر چند موضوع از جمله مساله آب های مرزی رودخانه های دجله و فرات ،منطقه مرزی هاتای(اسکندرون) و اکراد با هم اختلاف نظر دارند .از آغاز حرکت مسلحانه PKK در دهه 80، ترکیه که وابسته به بلوک غرب بود، سوریه را که متمایل به بلوک شرق بود، همواره متهم به حمایت از کردها می‌کرد. اختلافات دو کشور، با تهدید نظامی ترکیه علیه سوریه و خروج اوجالان از سوریه، پس از مدتی فروکش کرد.با مرگ حافظ اسد و سیاست تنش زدایی بشار اسد ،مساله کردها از فهرست اختلافات دو طرف حذف شد و حتی دو طرف در قبال مسائل کردی و رویدادهای عراق پس از صدام به هم گرایی نسبی دست یافتند.اما با شروع بحران داخلی در سوریه، ترکیه علنا به صف مخالفان بشار اسد پیوست.در این میان استفاده از ابزارهای مختلف از جمله معارضان، جایگاه ویژه‌ای در سیاست موازنه فراگیر دو کشور داشت. بیشترین بهره را در این  میان حزب PKK برد و توانست از انزوای ناشی از فشار کشورهای منطقه و معرفی شدن به عنوان گروهی تروریستی از سوی دولتهای مختلف فائق آید. سوریه در مقابل تحرکات ترکیه بر ضد آن کشور،که عملا سیاست تنش صفر با همسایگان را به تنش صرف تغییر داد ، به اقدام متقابل روی آورد. سوریه در اقدامی کنترل شهرهای کرد نشین خود که عمدتا در شمال شرقی سوریه هستند را به حزب دموکراتیک کردستان سوریه(PYD ) - شاخه سوریه ای PKK- داد . این شهرها شامل قامشلی،حسکه،دیر الزور بودند.به طور خلاصه می توان کار کردهای PKK و PYD را به شرح زیر خلاصه کرد:
1 – علاوه بر رها سازی بخشی از توان دولت مرکزی،مانع از گشایش جبهه جدیدی در شرق این کشور علیه نیروهای دولتی شدند؛
2 – ممانعت از پیوستن کردهای سوریه به ائتلاف مخالفان و گسست هر چه بیشتر معارضان سوری.
به دلیل همراهی پ.ک.ک با کردهای سوریه در ممانعت از ایجاد جبهه جدید علیه ارتش سوریه ، اردوغان و دولتش خاطره خوشی از کردهای ترکیه ندارند. ضمنا به دلیل سابقه درگیری با پ.ک.ک ، دولت ترکیه هرگز مایل نیست به این گروه ، مشروعیت ببخشد و آنها را بعنوان منجی کوبانی به رسمیت بشناسد.
لذا ترکیه اعلام کرده است فقط به کردهای عراقی ( اقلیم کردستان عراق ) اجازه عبور از مرز برای جنگ با داعش و دفاع از کوبانی را می دهد.
به نظر می رسد این راهبرد ترکیه، در نهایت به ضرر این کشور باشد. زیرا علم رغم همه فشارها ، کوبانی سقوط نخواهد کرد و همچنین مذاکرات صلح دولت ترکیه با پ.ک.ک ، در آستانه شکست قرار دارد.
گزارش از خسروی

منابع:
1. Turkali,Vedat,2002,Resistance and Repression after the Creation of the State of turkey,A Democratic Future for the kurds of turkey, London,KHRP.
2. Yildiz,Karim,2005,The Kurds in Turkey:EU Accession and Human Right,London, KHRP.
3. Gurr ,Robert &Barbara , Harff,1994,Ethnic Conflict in World politics, USA,Westwiew Press.At http:www.rfrel.org/nca/features/2001/07/asp.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۶:۱۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
به نظرم دلیل نفرت ترک از کورد ترک‌ها برای جایگاهی که دارند می‌ترسند
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۰۴:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
به نظرم اردوغان کارش تمومه این پیره مردهایی چون روسیه و ترکیه دارن کشوررواداره میکنندبامغزمتفکرخدابه
مردم شون سلامتی بده هیچ بی گناهی ازجنگ کشته نشه اردوغان جرات روبرو شدن نداره باکردها میره مثل بچه خرابکاری میکند کم بچرخ نترس کاری به سرگذاشته باشی کارت ندارن تازه نوشمک هم برات میخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۷ دی ۱۴۰۰
ما ترک ها با کردها جنک نداریم ما با کروه تروریستی پژاک که قصد نفوذ به خاکمان را دارند مقابله میکنیم اصلا می دونید ما تابه حال چقدر شهید دادیم مانند علی بیرامی وساسان امیرخانی ودیگر شهیدانی که در مبارزه با این کروه را داشتن به شهادت رسیدن
Iran (Islamic Republic of)
Aria
۲۳:۴۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
امیدوارم کردها پیروز بشن و این اردوغان فاشیست و نژادپرست رو ادب کنن
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۰۰:۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
ترکیه با پ.ک.ک جنگ میکنه و باید نابود شن و در این راه باید ایرانم بهش کمک کنه میدونین سالیانه چندین جوان اذربایجانی در مرز های کردستان به دست پ.ک.ک به شهادت میرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
ننگ بر افکار فاشیستی و نژادپرستی کثیف
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۴:۳۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
ترکیه اگه جرات داشت از راه زمینی درگیر میشد.کرد ها که جت و موشک ندارن وگرنه پاسخ حملات حوایی رو میدادن
Iran (Islamic Republic of)
Arefeh
۰۱:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ببینید کلا زیاد بحث نکنید ...اصلا کردها در اون حدی نیستن که ترکیه تازه بخواد باهاش بجنگه یکم دیدگاهتونو وسیعتر کنید الان کردهای ترکیه خودباخته ان چون که زبان ترکی رو به لهجه کردی برای گویش ترجیح میدن و شهر های وان و دیاربکر که کلا کردنشین هستن مثلا، اگه نگاه کنین متوجه خواهید شد که بیشتر مردمشون اعم از کودکان و بزرگانشون دارن به زبان غنی و ثروتنمد ترکی صحبت میکنن...❤
Iran (Islamic Republic of)
حسنوند
۱۹:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ساکت باش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
خدا شناس
۱۹:۵۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
تا کی باید خون ریزی بشه تا کی جنایت تا کی ظلم باید برقرار بشه خدا قبول نکنه من به عنوان یک نوجوان ۱۹ ساله هیچی چیزی از این دنیای کثیف ندیدم جز ملیت پرستی خون خواری . با دین اسلام هر کاری می کنن همه نشانه های قیامت اومده پس بیایید با هم خوب باشیم تا زیر سایه رحمت الهی قرار بگیرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
کردها باشرف وناموسن ولی اردوغان بی وجدان ازکردها ترس هراسی دارد عقده ای اما خدا تاکی این همه ظلم علیه کردهای جهان روقبول میکنه بالاخره کردها یه روز حقشون رومیگیرن
Iran (Islamic Republic of)
میلادگودرزی
۰۴:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
من به عنوان یک سرتاپای
Iran (Islamic Republic of)
حسین کرمی
۰۸:۰۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
آرزومندم روزی برسد که هیچ جنگی حتی در خانواده نباشد .
حتی اگر آن روز من در این دنیا نباشم .
Germany
ناشناس
۰۴:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
اگر تو هر مملکتی تفکر عدالت باشد هیچ گونه جنگ و نزاعی به وجود نمی آید
Iraq
کردم
۱۴:۵۳ ۲۸ تير ۱۳۹۸
ترکیه اگر جرعت داره زمینی با کردها بجنگد نه با موشک وهواپیما
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۹:۱۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
چون ترکان و اعراب همیشه تو طول تاریخ با هم در رقابت بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Germany
ناشناس
۰۵:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
........
آخرین اخبار