آمریکا به بهانه تلاش برای متوقف کردن صادرات نفت داعش، تاسیسات و میدان های نفتی عراق و سوریه را هدف قرار می دهد حال آن که بهتر بود ترکیه را متقاعد می کرد از وارد کردن این نفت و فروش آن به نفع داعش خودداری کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، از بین بردن منابع مالی داعش نیازمند از بین بردن توانایی این گروه برای صدور نفت است و دولت آمریکا نیز همین هدف را برای حملات هوایی خود در نظر گرفته است و بر همین اساس برخی میدان ها و تاسیسات نفتی و ساختمانها را هدف قرار داده اما نتوانسته است راه های کمک به این گروه از طریق ترکیه را ببندد. 

"حسن یوسف" گزارشگر این شبکه در گزارشی در این باره گفت: نیکلاس راسموسن نایب رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم در آمریکا دو هفته پیش به کنگره اعلام کرد منابع مالی که داعش برای تامین هزینه های جنگ از آن استفاده می کند شامل درآمد روزانه ای بالغ بر یک میلیون دلار است که از راه فروش نفت در بازار سیاه تامین می شود. این گروه علاوه بر این فعالیت هایی نیز در زمینه قاچاق و سرقت  مسلحانه انجام می دهد و در مقابل آزادی گروگان های خود فدیه نیز دریافت  می کند. اطلاعاتی که این مسئول آمریکایی ارائه کرده است مطابق تحقیقات جدیدی است که یک شرکت تحقیقاتی آمریکایی«AHS» انجام داده است. این شرکت صادرات نفت داعش را حدود شصت هزار بشکه در روز برآورد کرده است. این شرکت که اطلاعاتی درباره بازارها و اقتصاد جهانی ارائه می کند، تاکید می کند این نفت با استفاده از تانکر به مرزهای ترکیه منتقل می شود و به قیمت پایین در حدود بیست و پنج تا شصت دلار در مقابل هر بشکه به فروش می رسد که در مقایسه با قیمت 85 دلاری هر بشکه نفت برنت قیمت پائینی به شمار می‌رود. 

در ادامه گزارش آمده است: براساس تحقیقات آمریکایی، حملات هوایی آمریکا صادرات نفت این گروه را  کاهش داده است اما بر اساس اعلام مرکز حقوق بشر مخالفان سوری در این حملات برخی میدان ها و چاه های نفتی در عراق و شرق سوریه هدف حمله قرار گرفته اند. که یکی از آنها در حومه شرقی دیرالزور قرار دارد. تاسیسات زیربنایی از حملات آمریکا در امان نیستند. حضور داعش و گروه های مسلح در مناطق وسیعی از سوریه و عراق و استفاده آنها از تاسیسات اقتصادی باعث شده است این تاسیسات به یکی از اهداف حملات (آمریکا) تبدیل شوند، همانگونه که در گذشته اتفاق افتاد و جنگنده های آمریکا مواضع داعش را در سیلوهای غلات در حومه الحسکه در شرق سوریه هدف قرار داد. 

گزارشگر ادامه داد: ممکن است حملات آمریکا میزان فروش نفت داعش را کاهش دهد اما هنوز نتوانسته است فروش نفت آن را متوقف کند. اگر آمریکا می خواست صادرات نفت خام داعش را متوقف کند بهتر بود ترکیه را که متحد این کشور به شمار می رود به خودداری از وارد کردن نفت قاچاق و فروش آن به نفع داعش، متقاعد کند. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار