در برنامه رویداد مطرح شد

سازمان اطلاعات ترکیه "سورنا شیم" را در چه راستایی جاسوس معرفی کرد؟

یک کارشناس مسائل ترکیه و یک کارشناس مسائل بین‌الملل با حضور در برنامه رویداد پیرامون مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی به گفتگو نشستند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "میرقاسم مومنی"  کارشناس مسائل ترکیه و "علیرضا محرابی" کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی سورنا شیم با برنامه رویداد گفت‌وگو کرد.

میرقاسم مومنی درخصوص مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی گفت: شبکه بین‌المللی پرس تی وی جزو شبکه‌های مهم خبری جهان است، لذا باتوجه به بحران سوریه و نقش رسانه‌ها در انعکاس مستقل اخبار و جهت روشن شدن جزییات تحولات سوریه در افکار عمومی جهان، خبرنگار این رسانه در این منطقه حضور داشت.

مومنی افزود: این خبرنگار اخباری را در خصوص تحولات سوریه و محاصره کوبانی و سایر تحولات به صورت مستقل مخابره کرده بود و این امر باعث شده بود در ماه‌های اخیر اتهاماتی علیه این خبرنگار از سوی محافل ترکیه و غربی متوجه او شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل ترکیه اظهار داشت: اخبارهایی که منعکس می‌شود به علت سیطره و تسلط شبکه‌های خبری جهانی، اکثر خبرهایی گلچین شده و مدیریت شده هستند که در راستای منافع غربی‌ها و آمریکایی‌ها می‌باشند. شبکه خبری پرس تی وی به عنوان یکی از شبکه‌های مستقل در انعکاس اخبار سعی کرده است که اخبار جنایت‌هایی که به این منطقه می‌شود را به جهان برساند و این عملکرد روشنگرانه موجب ناراحتی محافل صهیونیستی شده بود لذا پلیس در مورد کشته شدن این خبرنگار طوری وانمود می‌کند که مرگ وی در یک تصادف به وجود آمده است اما باتوجه به تهدیداتی که به این خبرنگار شده بود چنین به نظر می‌آید که علت مرگ او نیاز به بررسی بیشتر دارد و لذا شبکه پرس تی وی هم به دنبال کشف این موضوع است.

در ادامه برنامه رویداد محرابی هم به اظهار نظر در این خصوص پرداخت و گفت: وقتی به معادلات منطقه‌ای نگاه می‌کنیم، توجه ما به این موضوع جلب می‌شود که ارتش ترکیه با تانک‌های مجهز در کنار مرز کوبانی در فاصله یک و دو کیلومتری قرار دارد و آن طرف‌تر اتفاقاتی که می‌دانیم در کوبانی در حال رخداد است؛ طبعا خبرنگاران مستقل باید این وضعیت را که یک نسل‌کشی آشکار است تبیین کنند و شرایط واقعی را به دنیا نشان دهند و سورنا شیم هم تلاش می‌کرد که این اخبار را به صورت مستقل دنبال کند؛ سازمان اطلاعات ترکیه بعد از این اتفاقات ایشان را به جاسوسی متهم کرده است.

وی افزود: هنگامی که یک خبرنگار اطلاعاتی از محیطی که در آن قرار دارد به افکار بیرونی بین‌الملل صادر می‌کند، وظیفه خودش را انجام می‌دهد اما در اینجا نوعی از خبر را منتقل کرده است که نه تنها نشان می‌دهد ترکیه از حوادث کوبانی و جریانات داعش درس نگرفته است بلکه بلکه آن اقدامات را ادامه می‌دهد و برای آن‌ها در کوبانی نیز فرستاده است.

محرابی خاطرنشان کرد: خبرنگاران بدون مرز که به عنوان NGO هستند باید برای مقابله با این ظلمها وارد  این قضیه شوند و با این تضلمها برخوردشود، چنین برخوردی که دولت ترکیه با این خبرنگار داشته است موجب می‌شود در تحولات آینده در بسیاری از مناطق دنیا، وقتی یک خبرنگار بخواهد تلاش کند وقعیت ها را انعکاس دهد و تلاش او با منافع بعضی‌ها متضاد بود ان کشور به راحتی عنوان جاسوس را به ان خبرنگار می‌دهد و بی‌تفاوتی به نحوه قتل این خبرنگار چنین پیامدهای فاجعه باری را خواهد داشت. وی افزود: در راستای این قتل ترکیه می خواهد فضای سرکوب‌گرایانه‌ای را ایجاد کند که اگر خبرنگار دیگری بخواهد وظیفه خود را انجام دهد مانع او شوند.

علیرضا محرابی درباره نهادها پیگیر این قضیه گفت: پلیس اینترپل باید وارد صحنه شود،  آنها می‌توانند اطلاعات سازمان یافته ای را از پلیس ترکیه بگیرند و تحلیل‌های جنایی و قضایی  را انجام دهند اما کوتاهی کردند و پلیس ترکیه هم در تلاش است اطلاعات محفوظ بماند و این اتفاق را یک تصادف غیرعادی جلوه داده است. البته به جز اینترپل مجامع بین الملل یا پلیس ثالث از یک کشور دیگر نیز می‌تواند این کار را پیگیری کند. وی افزود: رسانه ها هم باید بعد تبلیغاتی موضوع را ادامه دهند چون این بار برای خبرنگار پرس تی وی اتفاق افتاده و بعید نیست برای سایر خبرنگاران هم این اتفاق بیفتد و رسانه‌ها باید فشار روانی بر ترکیه وارد کنند تا انها پاسخگو باشند.

در پایان این گفتگو مومنی خاطرنشان کرد: سازمان خبرنگاران بدون مرز با توجه این که حقوق خبرنگاران در انجام وظایف خود و حفظ امنیت خبرنگار یکی از وظایف کشورهای میزبان است. دولت ترکیه به عنوان کشور میزبان وظیفه حفظ امنیت مالی و جانی سورنا شیم و ایجاد شرایط مناسب جهت انجام وظیفه او را داتشه است و این موضوع از دو نظر قابل پیگیری است که اگر واقعا قتلی اتفاق افتاده و این یک جریان از پیش تعیین شده بوده است باید دولت ترکیه پاسخگو باشد و در غیر این صورت هم دولت ترکیه به عنوان میزبان وظیفه حفاظت از او را داشته که این مسئله از نهادهای مستقل باید پیگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.