نشریه المانیتور در مطلبی نوشت، در حالیکه ایران و پنج بعلاوه یک، دور دیگری از مذاکرات هسته ای خود را به منظور رسیدن به توافق نهایی تا بیست و چهارم نوامبر، به پایان بردند، کارشناسان در انتظارند تا این موضوع هرچه سریعتر حل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مقامات هر دو طرف مکررا در هفته های اخیر تصریح کرده اند اگر قرار باشد معامله نهایی حاصل شود، موضوعات مهم متعددی هنوز باقیست. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور، هفته گذشته، احتمال تمدید مذاکرات را مطرح کرد و گفت: زمان به سرعت می گذرد، ما هنوز ناامید نیستیم، اما اگر ما نتوانیم از این دور از مذاکرات نتیجه خوبی بگیریم، مشخص است که تا بیست و چهار نوامبر به توافق دست نخواهیم یافت.

اظهارات عراقچی پس از بحث های صورت گرفته در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مطرح شد. وی گفت ایران انتظار داشت در طول این بحث ها، پیشرفتی حاصل شود.

المانیتور نوشت: آمریکا خواستار کاهش چشمگیر ظرفیت غنی سازی فعلی ایران است در حالیکه تهران بر رسیدن به ظرفیت صنعتی بالاتر در چند سال آینده تاکید می کند.

روحانی در تازه ترین نطق تلویزیونی خود در سیزده اکتبر گفت ایران هرگز به موضعیت سال گذشته بازنمی گردد. 

از این رو حتی اگر توافق دائمی دور از دسترس به نظر برسد، بعید است مذاکره‌کنندگان اجازه دهند این مذاکرات -با توجه به پیامدهای غیرقابل پیش بینی آن- به زودی شکست بخورد. شکست مذاکرات دستکم موجب ادامه تحریم ها می شود. یک معامله موقت دیگر ممکن است نهایتا، راه حل باشد زیرا باب دیپلماسی را باز نگه می‌دارد. در چنین شرایطی، ایران از ادامه کاهش تحریم ها که روند بهبود وضع اقتصاد آن را تسهیل می کند، بهره مند خواهد بود. 

مذاکرات در وین، بر دو موضوع مورد اختلاف عمده، متمرکز است: غنی سازی اورانیوم ایران و برداشته شدن تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل که در سال های اخیر علیه ایران وضع شده است.

المانیتور در پایان نوشت: غرب می خواهد ایران ظرفیت سانتریفوژهای خود را به چند هزار کاهش دهد، اما این درخواستی است که تهران تاکنون آن را رد کرده است. در ازای این اقدام، غرب ممکن است با تمدید ضرب الاجل مذاکرات برای شش تا دوازده ماه دیگر موافقت کند. غرب پس از آن موافقت می کند حجم دیگری از دارایی های مسدود شده ایران در بانک های بین المللی آزاد شود. آزاد شدن تدریجی دارایی های مسدود شده، به طور کلی حدود صد میلیارد دلار برآورد شده است. با این حال بعید است که مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی با برداشته شدن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل موافقت کنند. 


انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار