رحیم زارع:

بورس در یونان نیاز به بازبینی اساسی دارد / یونانی‌ها احترام زیادی برای ما قائلند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده بورس ایران در مذاکرات با یونان گفت: وضعیت بورس در کشور یونان با توجه به شرایط کنونی نیازمند بازبینی اساسی است.

رحیم زارع در گفتگو خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: جلسات متعددی در زمینه بررسی مسائل اقتصادی در کشور یونان با معاون وزیر و مجلس کشور مذکور برگزار کردیم و همچنین با بهروز سفیر ایران در یونان نیز صحبتهایی را در خصوص شرایط اقتصادی فعلی یونان انجام دادیم و پس از مذاکرات و بررسی‌های به عمل آمده به نتایج ذیل دست پیدا کردیم.
 
-    تولید نا خالص ملی یونان 194 میلیارد یورو بوده که موجب شده این کشور در رده چهل و دوم دنیا قرار گیرد
-    با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی یونان این کشور بر حسب قدرت خرید در جایگاه چهل و پنجم جهان جای گرفته است
-    در میان 27 کشور اقتصادی دارای رتبه سیزدهم می‌باشد.
-    از نظر درآمد سرانه در رده سی‌وششم قرار گرفته است
-    نرخ بیکاری آنها در سال 2012 حدود 4/21 بوده و در حال حاضر این نرخ به حدود سی درصد افزایش پیدا کرده است
-    صادرات این کشور بالغ بر 27 میلیون یورو بوده که نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش یافته است
-    واردات کنونی یونان بالغ بر 46 میلیارد یورو بوده است

وی تصریح کرد: صادرات کشور یونان به ترتیب به کشورهای ایتالیا، آلمان، قبرس، انگلیس، ترکیه و آمریکا انجام شده و همچنین واردات یونان از کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، کره‌جنوبی، بلغارستان و بلژیک صورت پذیرفته است.

زارع افزود: صادرات یونانی‌ها در زمینه مواد پتروشیمی‌، روغنهای صنعتی، آلومینیوم، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات برقی و غیره انجام گرفته و وارادات آنها عمدتا مربوط به نفت خام، محصولات کشتیرانی، دارو و پلاستیک و غیره صورت پذیرفته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یونانی‌ها در زمینه واردات نفت خام به خوبی توانسته‌اند از ایران کمک بگیرند و مشکلات خود را در این زمینه مرتفع نمایند.

وی اشاره کرد: بدهی‌های خارجی یونان بالغ بر 305 میلیارد یورو می‌باشد که هم اکنون این کشور با کسری بودجه‌ 3/19 درصدی مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: یونانی‌ها در زمینه جذب توریسم فعالیتهای مناسبی دارند و سالانه از بیست میلیون گردشگر به کشور خود استقبال می‌کنند که این مهم باعث شده  تا یونان در زمینه جذب گردشگر در رتبه هفتم جهان قرار گیرد.

زارع اضافه کرد: کشور یونان در حوزه مسائل کشتی‌رانی در رتبه هفتم دنیا جای دارد اما متاسفانه در حوزه صنعت و معدن نتوانسته‌اند آن طور که باید با برنامه‌ مدونی پیش بروند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی بیان کرد: بورس در کشور یونان ورشکسته است و نیازمند بازبینی و بررسی اساسی دارد که این موضوع موجب شده تا رتبه این کشور حتی در صندوق بین‌المللی نیز کاهش یافته و دچار تنزل درجه گردید.

وی گفت: با توجه به صحبتهایی که در مجلس یونان میان طرفین صورت پذیرفته متوجه شدیم که یونانی‌ها علاقه وافری به برقراری روابط فی ما بین با ما دارند به ویژه چپ‌گرایان این مجلس رویکرد بسیار مثبتی نسبت به ایرانی ها داشته و حرفشان این است که ایران کشور قدرت منطقه است و زیر بار حرفهای زور آمریکا نمی‌رود که این موضوع موجبات امنیت خاطر یونانی‌ها را برای ایجاد ارتباط قوی اقتصادی با ایران را فراهم آورده است البته در این میان نباید  تلاش سفیر ایران در یونان را نادیده گرفت.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، یونان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار