مشهد؛

82 درصد مردم مشهد در معرض پوکي استخوان

بر اساس پژوهشي که در دانشگاه علوم پزشکي مشهد با همکاري مرکز تحقيقات پوکي استخوان، روماتولوژي و طب فيزيکي و توانبخشي انجام شده است 82 درصد افراد با کمبود ويتامينD که ارتباط مستقيمي با پوکي استخوان دارد، مواجهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت خراسان رضوي در همايش يک روزه آشنايي با بيماري هاي پوکي استخوان گفت: آموزش به شهروندان مهم ترين برنامه براي پيشگيري از پوکي استخوان است که از دانش آموزان آغاز شده است.

دکتر محمد جعفر صادقي تغذيه و تحرک مناسب را از جمله راهکارهاي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان عنوان کرد و افزود: مصرف غذاهاي فست فودي و سيگاراز عوامل موثر در بروز پوکي استخوان است.

هم چنين در اين همايش دکتر سيده زهرا ميرفيضي دانشيار روماتولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به تعاريف پوکي استخوان، اپيدميولوژي و تشخيص بيماري گفت: بر اساس گزارش هاي جهاني از هر 5 مردبالاي 50 سال يک نفر دچار شکستگي ناشي از پوکي استخوان شده است.

وي به برخي از باورهاي نادرست درباره پوکي استخوان اشاره و تصریح کرد: مبتلا نشدن آقايان به پوکي استخوان، قابل تشخيص و قابل پيشگيري نبودن شکستگي استخوان، افزايش خطر شکستگي در پي ورزش از باورهاي نادرست درباره پوکي استخوان است.

ميرفيضي با اشاره به وضعيت پوکي استخوان در جهان افزود: وزارت بهداشت با همکاري دانشگاه هاي علوم پزشکي مشهد، شيراز، بوشهر و تبريز طرح جامع پيشگيري و تشخيص و درمان بيماري پوکي استخوان را بين 6 هزار نفرانجام داده است.

وي وزن پايين بيش از حد، کم تحرکي، تغذيه نامناسب، مصرف دخانيات و برخي داروها را از عوامل بروز پوکي استخوان عنوان کرد و گفت: اين بيماري با وجود پيشرفت، سال ها بدون علامت است و گاهي از آن به عنوان بيماري خاموش نيز ياد مي شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مشهد ، پوکی ، استخوان ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.