در هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم "پروین اعتصامی":

ترانه علیدوستی و نگار جواهریان دیپلم افتخار دریافت کردند/ آزاده نامداری برای اجرای این برنامه حضور نداشت

مراسم افتتاح هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم "پروین اعتصامی" با اهدای دیپلم افتخار به دو بازیگر جوان سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ؛ شب گذشته مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم "پروین اعتصامی" با حضور مازیار رضاخانی دبیر جشنواره ، گوهر خیراندیش، نگار جواهریان، ترانه علیدوستی، مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.



در ابتدا مازیار رضاخانی دبیر جشنواره ضمن سپاسگزاری از سازمان سینمایی و مدیر خانه هنرمندان عنوان کرد: همیشه برای برگزاری جشنواره مشکلاتی بر سر راه است اما ما از کاری که شروع کرده‌ایم خسته نشده ایم.



وی ادامه داد: یک شورای سیاست گذاری جشنواره را هدایت می کند و من هم به عنوان فرد کوچکی به آنها کمک می کنم تا کاری را که 10 سال پیش آغاز کردیم به سرانجام برسانیم.

در ادامه مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان عنوان کرد:خدمت حضار گرامی، هنرمندان، فرهیختگان و مهمانان عزیز عرض سلام و ادب دارم. مقدم شما را در خانه هنرمندان ایران گرامی داشته و بسیار مسرورم که امروز به بهانه مراسم افتتاحیه جشنواره ارزشمند پروین اعتصامی در خدمت جمع ارجمند هنرمندان سینمای کشور هستم.

با کمال تاسف باید اظهار کرد که دنیای هنر هم مانند دیگر عرصه ها دچار تبعیض‌هایی به ویژه در نگاه جنسیتی بوده و است. نگاه جنسیتی که تا سالیان سال زنان را در حوزه هنر از یاد برده بود. تاریخ نویسان تاریخ مردانه‌ای از هنر می نگاشتند و به همین ترتیب بود که نقش زنان تنها به سوژه هایی منفعل در آثار هنری تقلیل یافته بود. این نگاه غیر انسانی، زنان را همواره نادیده می گرفت و یا با دادن نقش هایی پیش پا افتاده به آنها کم توجهی می کرد.

وی ادامه داد: به عقیده بسیاری از انسان شناسان برخی از افراد گاهی فرضیه های اشتباه خود را در قامت نظریه‌هایی اثبات شده می‌نمایانند، رخدادی که جز از طریق سرکوب و بی‌نتیجه بودن به واقعیات عینی به وجود نمی آید. مفاهیم بسیاری گرفتار همین بی‌خردی تاریخی شده‌اند و همواره در حق آنها تبعیض روا داشته شده و حتی امروزه هم که جهان خود را فارغ از تعصبات تاریخی قبل می داند این تبعیض ها قابل مشاهده هستند.



وی افزود: اشکالی چون اسلام هراسی، شرق ستیزی و گریز از معنویت دچار همین فرضیه هایی شده اند که گروه‌های غالب تعریف کرده‌اند و جامه‌ی نظریه و حقیقت به آن پوشانده‌اند. به گمان من یکی از مسئله‌های مهم دیگر که دچار همین مسئله شده است زنان و تبعیضی است که همواره به آنها روا داشته اند. نگاه ابزاری و سرمایه محور غرب به زنان و همچنین برخی سنت های نادرست در کشورهای شرقی سبب تبعیض‌های زیادی در طول تاریخ شده است و در هنر و به ویژه سینما این مسئله بیشتر دیده می شود. تجارت گسترده‌ای که حول سوءاستفاده از زنان در سینما صورت می گیرد آیا چیزی دیگر جز تبعیض جنسیتی در هنر را نشان می دهد؟

سرسنگی گفت: متاسفانه در سینمای قبل از انقلاب در کشورمان جریان سینمایی بدنه به واسطه فقدان نوآوری و ایده های خلاقانه دچار همین ابتذال و بی اخلاقی شده بود و به عقیده من یکی از دلایل رشد و پیشرفت سینما در کشورمان بعد از انقلاب از فضا به واسطه همین سخت گیری به جا در مورد اخلاق و اخلاق گرایی اتفاق افتاده است.

وی افزود:سینمای ایران پیشنهادات جدیدی هم در عرصه فرم و هم در ساخت محتوا به سیمای جهان ارائه کرد و به گمان من نقش انقلاب اسلامی را در این مقوله نمی توان نادیده گرفت. خوشبختانه این نگرش توسط بسیاری از مسئولان کشور و اهالی فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است و از جمله مقام معظم رهبری در جایی بزرگترین حق کشی و اهانت در مورد حقوق زنان را همین مسئله استفاده ابزاری دانسته‌اند  و فرموده اند: « در محیط اجتماعی، فرهنگی شکل بگیرد که زن به عنوان یک طرف مورد انتفاع، برای استفاده یک طرف ذی‌نفع مطرح شود؛ این متاسفانه امروز در فرهنگ غربی وجود دارد. دیگران هم از آنها تقلید کردند، در راهش کوشش کردند، تلاش کردند و این در دنیا جاافتاده."

 وی ادامه داد: درهمین راستا به عنوان یک خدمتگزار عرصه فرهنگ و هنر بسیار خوشحالم که در این خانه میزبان جشنواره فیلم پروین اعتصامی هستیم. جشنواره ای که به گمان من با این سطح از حضور زنان بعنوان فیلمساز و دست اندرکار سینما و با محوریت قرار گرفتن موضوعات زنان شاید در جهان کم نظیر باشد.

سرسنگی گفت: حضور موثر بانوان فیلمساز در کشور و برپایی جشنواه ارجمندی به نام پروین اعتصامی گواه روشنی بر به چالش کشیدن نگاه کلیشه ای برآمده از رسانه‌های مسلط جهانی پیرامون زن ستیزی یا استفاده ابزاری از زنان است این همان شکلی از دیپلماسی است که می تواند قویتر از تمامی تلاش های دیپلماتیک سیاسی چهره‌ی متعالی تری از کشورمان پیش روی جهانیان بگذارد. کشوری که علی‌رغم تمامی تبلیغات منفی جهانی حول حضور زنان در اجتماع دارای تعداد کثیری از فعالان و کارگردانان زن سینما است. بارها تاکید کرده‌ام که توجه به عرصه فرهنگ و هنر تاثیر بسزایی در تصحیح نگاه جهانیان به ایرانیان و فرهنگ پربار آنها دارد. گواه این مدعا همین جشنواره‌ای است که موثرتر از هر رسانه ای در نشان دادن توانایی‌ها، مسائل و استعدادهای زنان کشورمان در سطح ملی و بین المللی عمل می‌کند. سینما هم که تاثیرگذاری اش را در طول تاریخ خودش و به ویژه در سالیان اخیر بیش از پیش اثبات کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هوشمندی و بلند نظری برگزار کنندگان و ایده پردازان این جشنواره همچنین در نام‌گذاری این جشنواره خود را بیشتر نمایان می‌کند. در واقع ، در امتداد همان توجه به ایده های خلاف جریان مسلط غربی و اصیل است که اسم پروین اعتصامی بر تارک این جشنواره می درخشد. شاعری که حقیقتا در حقش جفای بسیار شده بود و در نگاه برخی از به اصطلاح روشنفکران کشور از مقام شاعری بدیع و اخلاق‌گرا به شاعری معمولی تنزل پیدا کرده بود. امیدوارم که جمیع این ایده‌های هوشمندانه از عنوان جشنواره گرفته تا موضوعات فیلم ها و مجموعه فیلمسازان زن حاضر، در جشنواره‌ی فیلم پروین اعتصامی بتواند بیش از پیش به پیشرفت و رشد زنان در کشورمان و همزمان معرفی استعدادها و تغییر نگرش‌ها در داخل و خارج به زنان فهیم، فرهیخته و پاکدامن کشورمان کمک کند.



در پی نظرسنجی از 60 چهره فرهنگی و هنری در خصوص انتخاب بهترین بازیگران زن نسل دوم و سوم سینمای ایران در جشنواره پروین، در این مراسم از نگار جواهریان و ترانه علیدوستی با اهدای دیپلم افتخار از دستان گوهر خیراندیش بازیگر نامدار و کهنه کار سینمای ایران، تقدیر شد.

نگار جواهریان در این بخش از مراسم، پس از دریافت دیپلم افتخار گفت: تشویق همواره به انسان امید می دهد و من آرزو می کنم جشنواره هایی از این دست، نه تنها به خاطر این که با موضوع زن برگزار می شوند بلکه به خاطر حمایت از فیلم های کوتاه و سینمای مستقل به حیات خود ادامه دهند.



پخش برترین پویانمایی هشتمین جشنواره پروین اعتصامی با عنوان "درخت" و با موضوع حمایت از کودکان غزه، برش کیک جشنواره توسط ترانه علیدوستی و نگار جواهریان و نورافشانی در محوطه خانه هنرمندان از دیگر برنامه های ویژه آیین افتتاحیه این جشنواره بود.



گفتنی است؛ قرار بود آزاده نامداری اجرای این مراسم را به عهده بگیرد. اما دیشب او حضور نداشت.همچنین پایان مراسم در محوطه خانه هنرمندان به مناسبت افتتاح فیلم پروین مراسم آتش‌بازی برگزار شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار