رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: طرح مجلس و لایحه دولت در خصوص انتخاب شهردار بازگشت به دوره استبدادی است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها در نشست خبری با موضوع "بررسی طرح مجلس و لایحه دولت برای انتخاب شهرداران " با اشاره به جایگاه شوراها و طرح مجلس که یک فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، گفت: متن این طرح اشکالات فراوانی دارد که خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم این اشکالات را پذیرفته‌اند و قرار است در کمیسیون شوراها و دیگر کمیسیون‌ها این طرح اصلاح و بعد به صحن مجلس برود. البته ممکن است این طرح به صحن نرود و این موضوع بستگی به نظر نمایندگان مجلس دارد.

وی در ادامه با تاکید بر دو موضوع مطرح شده درباره تعداد نمایندگان شوراها و انتخاب شهرداران در این طرح بیان داشت: در بحث اول عنوان شده به دلیل زیادی تعداد نمایندگان شوراها مشکلاتی در تصمیم گیری‌ها به وجود می‌آید و هزینه‌هایی را به کشور تحمیل می‌کند و باید تعداد نمایندگان به میزان قبلی بازگردد که ما در شورای عالی استان‌ها با بخشی از این موضوع مخالفیم و می‌گوییم باید بر اساس تناسب شهرها روی تعداد نمایندگان شوراها بحث شود و کار کارشناسی انجام گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها  در خصوص موضوع دوم گفت: موضوع دوم انتخاب شهردار است که در ارتباط با آن بحث‌های فراوان و جدی داریم که در این طرح آمده در شهرهای بزرگ شورای حل اختلاف شهردار را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: در این طرح سه نفر را به شورای شهر  معرفی می‌کنم و شورای شهر ملزم است یک نفر را انتخاب کند و استاندار حکم آن را صادر کند و اگر شهردار را استیضاح کردند مسئولیتش به پایان می‌رسد.

وی در خصوص طرح انتخاب شهردار توسط هیئت حل اختلاف گفت: این طرح دارای اشکالات فراوان است و تقریبا با هر یک از نمایندگان بحث و صحبتی شده انتصاب شهردار را بعد از این همه انتخابات بازگشت به دوره استبدادی می‌دانند.

رئیس شورای عالی استانها در خصوص اینکه شوراها از ارکان مهم تصمیم گیری کشورند بیان داشت: در متن قانون اساسی اصل103 آمده است که استانداران، بخشداران، فرمانداران و دیگر مقامات دولتی در حوزه اختیارات خود ملزم به تصمیمات شوراها هستند ضمن اینکه در اصل 107 قانون اساسی نیز آمده که شوراها از ارکان تصمیم‌گیری کشور هستند.

وی در ادامه افزود: طرح یک فوریتی تصویب شده اولین به کمیسیون شوراها می‌آید بعد از تصمیم گیریهای اولیه در صحن مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرند.و این موضوع بسیار مهمی است که سرنوشت شهرها را تغییر خواهد داد.

چمران با تاکید بر اینکه شوراها به وجود آمدند که شهردار را انتخاب کنند و انتخاب شهردار کار پیچیده‌و تخصصی است، اظهار داشت: در شهرهای بزرگی مثل شهرداری تهران که دارای 10 میلیون نفر جمعیت است شناختن فرد متخصص کار دشواری است و فقط شوراها می‌توانند این کار را انجام دهند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه انتخاب فرد سیاسی به عنوان شهردار آفتی است برای شوراها، بیان داشت: برای شهرهای بزرگ باید فردی را که متخصص از لحاظ عمرانی و اجتماعی و فرهنگی به این مسائل اشراف داشته باشد انتخاب کنیم و شناختن چنین فردی کار ساده‌ای نیست.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی شوراها انتخاب شهردار است که سه ماه فرصت دارند بعد از بررسی‌ها و مطالعات انجام شده یک فرد را به عنوان شهردار انتخاب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار