طولانی شدن زمان تعیین ناظرین موجب تنش‌هایی میان مالک و مجری شده است.

رحیم نژاد گفت: نظارت مناسبی بر عملکرد ناظران وجود ندارد و برخی از ناظران به دلایلی نظیر نداشتن تجربه اجرایی کافی و یا زیادی خواهی موجب نارضایتی مالکان و مجریان می‌شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سومین همایش اعضای اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران امروز با حضور تمامی اعضای این اتحادیه برگزار گردید.
 
بر اساس این گزارش،این همایش با موضوعات صنفی و عملکرد غیر اصولی دفاتر سازمان نظام مهندسی برگزار شد.
 
همچنین رحیم نژاد عضو اتحادیه تاسیاست مکانیکی ساختمان با بیان اینکه تاسیاست با عنوان قلب تپنده ساختمان و جزو اساسی تاسیاست عمرانی و صنعت ساختمان به شمار می‌رود گفت: در صورت اجرای صحیح می‌توانیم خدماتی شایسته و درخور برای مصرف کنندگان و خریداران ساختمان‌ها ارائه کنیم.
 
وی در ادامه افزود: برای تحقق چنین عملکردی به توان اجرایی، فنی و تخصصی آشنایی با روش‌های نوین و جدیدترین استاندارد‌ها مورد نیاز است تا بتوانیم نظر مصرف کنندگان را به خود جلب نماییم.
 
رحیم نژاد در ادامه تصریح کرد: در این میان سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با تاسیسات مکانیکی از جمله شرکت ملی گاز، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت معدن تجارت سازمان نظام مهندسی در رسیدن به این هدف ما را یاری کرده  است.
 
عضو اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان ادامه داد: در سال 1382 در خصوص واگذاری امر نظارت بر گاز فشار ضعیف به سازمان نظام مهندسی  سپرده شدو تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ملی گاز ایران و وزارت مسکن و شهرسازی منعقد گردید.
 
رحیم پور در ادامه توضیح داد: پیرو صدور پروانه‌های اشتغال به کار نظام مهندسی مجریان گاز با همت مجریان امر تحت عنوان ساماندهی تاسیسات مکانیکی به عنوان تنها حامی صنف لوله کشی گاز ترغیب و درصدد در امد تا مشکل اعضا را که بر اثر نادیده شدن حقوقشان پیگیری و حل و فصل نماید.
 
عضو تاسیسات مکانیکی ساختمان در ادامه افزود:در حال حاضر با وجود دشواری‌های فراوان به توفیقاتی نایل آمدیم که مهم‌ترین آنها به رسمیت شناخته شدن و استقلال اتحادیه تاسیسات اتحادیه ساختمان پس از هفت سال تلاش بی وقفه و مثمر است.
 
وی در ادامه گفت: در حال حاضر پس از نه سال که از واگذاری امر نظارت سازمان نظام مهندسی می‌گذرد و بین تعامل و همکاری میان مجریان و مهندسین شکل گرفته است لازم است برای بهره وری و ایجاد رضایت عمومی شرایطی فراهم کنیم و با پیشنهادات و انتقادات سازنده یکدیگر را به نحوه شایسته حمایت کنیم.
 
رحیم پور در ادامه توضیح داد: مطابق نظر سنجی که از مجریان تاسیسات مکانیکی به عمل آمده است برخی از مشکلات و نظرات آنها مشخص شده است.
 
وی در ادامه به این مشکلات اشاره کرد و گفت: روند تشکیل پرونده در دفاتر سازمان از ساختار یکپارچی تبعیت می‌کند و اغلب مطابق سلیقه مدیران دفاتر با یکدیگر متفاوت است که این امر موجب سردرگمی مجریان و مالکان شده است.
 
وی در ادامه گفت: طولانی شدن زمان تعیین ناظرین موجب تنش‌هایی میان مالک و مجری شده است.
 
رحیم پور در ادامه گفت: اکثر ناظران به دلیل مشغله زیاد اغلب پس از ساعات اداری و ایام تعطیل مبادرت بازدید بر ساختمان‌ها می‌کنند که این امر موجب تاخیر در اجرا و یا موجب مزاحمت مالکان و مجریان می‌شود.
 
عضو اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان در ادامه توضیح داد: دفاتر جهت تشکیل پرونده از مالک و یا نماینده قانونی وی که به  طور معمول آگاهی لازم را در خصوص مسائل فنی ندارند مدارک دریافت می‌کنند در صورتی که رابطه‌ای میان مالکان و نظام مهندسی مجریان هستند که در این میان نادیده گرفته می‍شود و موجب بروز مشکلاتی از قبیل بی اعتمادی میان کارفرمایان و مجریان و یا در اثر مراجعه مستقیم کارفرما با هم دیده شده که کار از دست مجری خارج می‌شود
 
رحیم نژاد در ادامه توضیح داد: روند تشکیل پرونده توسط سازمان و پلمپ پاکت و ارائه مستقیم تائید‌ه‌ها به شرکت ملی گاز اگر چه میزان رفت‌و آمد سازمان را کم می‌کند اما مشکلاتی از جمله جلوگیری از تسویه حساب مالکین و مجریان را به دنبال دارد.
 
وی در ادامه گفت:نظارت مناسبی بر عملکرد ناظران وجود ندارد و برخی از ناظران به دلایلی نظیر نداشتن تجربه اجرایی کافی و یا زیادی خواهی موجب نارضایتی مالکان و مجریان می‌شود که تبعات متوجه مجریان می‌شود و از دید مالک و مجری فردی نالایق و بدون نفوذ کافی تلقی می‌شود که این امر موجب تخریب مجریان شده است.
 
رحیم نژاد در ادامه یاد آور شد: رسیدگی به شکایات و تخلفاتی که در دفاتر سازمان صورت می‌پذیرد معمولا به نفع ناظرین صورت می‌پذیرد و نفعی برای مالکان و مجریان ندارد که در این خصوص لازم است تجدید نظر اساتید صورت گیرد.
 

رحیم نژاد در ادامه خاطر نشان کرد:برخی از کلانشهر‌ها از قبیل مشهد ، اهواز، اصفهان ، قزوین این مسائل به نحوه  شایسته‌ای حل شده است و تجربه کاملا موفق بوده که توصیه می‌کنیم عملیاتی شدن تشکیل پرونده در پایتخت کمک موثری را در بهتر شدن روند اجرایی مکان و مشکلات اتحادیه  را داشته است.
 
 بر اساس این گزارش، این اتحادیه در نظر دارد  تعاونی برای اعضای این اتحادیه تشکیل دهد که تاکنون این موضوع روند اجرایی خوبی را در پی داشته است.

انتهای پیام /

برچسب ها: تاسیسات ، قلب ، مکانیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار