در حال حاضر بیش از ۱۴۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی وجود دارد، در این میان ۱۵ شبکه اختصاصی فیلم و سریال را به صورت ۲۴ساعته، صدها فیلم و ده ها سریال را در هزاران قسمت برای مخاطبان ایرانی نمایش می دهند. تاکنون ۱۶۰ عنوان سریال در قالب ۲۷۰۰ قسمت از این شبکه ها پخش شده است.
آنچه که در این سریال های ماهواره ای قابل توجه است آن است که در اکثر این سریال ها نقش اول به زنان اختصاص داده شده است و یا نقش کلیدی در این سریال ها به زنان تعلق دارد.
در حقیقت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان همواره به دنبال فرهنگ سازی و پیاده سازی سبک زندگی غربی علیه نظام خانواده ایرانی است. چرا که در تمدن اسلامی، خانواده مهمترین و باارزش ترین بنیان به حساب می آید. بنابراین این شبکه ها با استفاده از پخش مداوم سریال های خود که هر کدام با هدف ایجاد و سبک سازی در زندگی مردم است، مدل های جدایی از خانواده را مطابق با سبک زندگی غربی و متضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی به تدریج وارد سبک زندگی خانواده های ایرانی می کنند.
بر اساس آمار ۳۰ درصد از سریال های ماهواره ای فارسی زبان در سال جاری محصول کشور ترکیه و تقریبا ۳۰ درصد دیگر آن به کشور آمریکا مربوط می شود. کشورهای کانادا و انگلستان نیز به ترتیب ۴ و ۸ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده اند تا سبک زندگی آمریکایی و در حقیقت انسان آمریکایی را ترویج کنند.
ویژگی های زنی که در سریال های آمریکایی الگوسازی می شود
زنی شاغل که موفقیت های شغلی مهمترین ارزش زندگی او محسوب می شود.
زنی که اغلب با دو یا چند مرد ارتباط دارد و البته این روابط از نظر او امری عادی است که چیزی از ارزش او کم نمی کند.
اعتقاد چندانی به عشق نداشته و روابطش اغلب بر پایه لذت های جنسی یا دوستی های سطحی و زودگذر است
زنی به ظاهر مقتدر که وابستگی زیادی به خانواده، پدر و حتی شوهر ندارد.
در برخی موارد چندین ازدواج ناموفق را تجربه کرده و از این رو مجاب
شده است که کاملا شخصیتی مستقل از خانواده و همسرش داشته باشد.
مصرف شراب، سیگار و امثال آن، تفریح عادی اوست و گاه در این زمینه زیاده روی می کند.
مشخصه های بارز و مشترک زن ترک در سریال های ترکیه ای
زنی سنتی (دارای نشانه هایی از سنت های فرهنگی ترکیه) که در مرحله گذار به مدرنیته است.
همواره در تلاش برای کسب برتری های ظاهری و خودنمایی و فخرفروشی است.
چشم و هم چشمی و رقابت های زنانه از بارزترین مؤلفه های شخصیتی اوست.
به دنبال مدگرایی و تنوع طلبی در ظاهر بویژه در پوشش و لباس است.
اهل ریخت و پاش، تجمل و اهتمام به رسومات پرخرج در جشن ها و مهمانی هاست.
خیانت به عشق را جایز نمی داند ولی برای رسیدن به عشق خود خیانت به خانواده و شوهرش را جایز می شمرد.
در شرایط بحرانی خاص و البته به ندرت شراب، سیگار وامثال آن پناه می
برد. اما مصرف اندک مشروبات الکلی درمهمانی ها برایش امری عادی است.
در واقع زن ترک در سریال های ماهواره ای فارسی زبان درحال مدرنیته شدن
و تبدیل شدن به زن آمریکایی است و این تغییر و تحول درقالب سریال های
تاثیرگذاری که گاه در۴۰۰ قسمت تولید می شوند به بیننده القا می شود.
با توجه به اینکه کرامت زن در اسلام دارای جایگاه خاصی است و اسلام برای نقش مادری و همسری زن، ارزش خاصی قائل است بنابراین بخش عمده ای از اهداف این شبکه ها روی این نقش حساس در خانواده ایرانی متمرکز است.
روابط عاشقانه مثلثی و چندضلعی از دیگر سبکهای زندگی غربی است که در این سریالها به صورت گسترده ای نمایش داده میشود. از ۲۰ درام عاشقانهای که در بهار ۹۳ از شبکه های ماهوارهای پخششده است، ۱۵ سریال بطور خاص مبتنی بر همین عشقهای چندضلعی است. و این به تصویر کشیدنها با نیت عادیسازی این روابط نامشروع صورت میگیرد و تأسفبارتر آنکه در این زنجیرهها این روابط میان زنان و مردان همسردار صورت میگیرد.
از سوی دیگر در دیالوگهایی که در این سریالها رد و بدل میشود، سازنده این سریالها به دنبال آن است تا تولد فرزندان نامشروع را هم مشروعیت و هویت ببخشد و اینگونه به بیننده القا کند که فرزند نامشروع رابطه نامشروع از رابطهای عاشقانه است و فرزند صالح تنها یادگار حاصل از آن عشق است!
بر اساس آمار ۷۴ درصد این گونه سریالهای فارسیزبان مروج یا توجیهکننده روابط نامشروع هستند.
اگرچه در فرهنگ اسلامی، حق حیات برای انسان نامشروع نیز حتی در دوران جنینی مانند انسان مشروع بوده و از این حیث فرقی با یکدیگر ندارند اما نگاهی به فراوانی سقطجنین مشروع در سریالهای ماهوارهای قابلتوجه است!
از دیگر عملیاتهای روانی که در این سریالها بهشدت دنبال میشود، ترویج برهنگی در پوشش، ترویج و تشدید مدگرایی و ارائه مدهای روز، تقلیل حجاب اسلامی و نیز تبلیغ استفاده از لوازمآرایش و لباسهای تنگ و محرک است.
از جمله شگردهای این سریالها در راستای تضعیف حجاب آن است که اغلب افرادی که در سریالهای ترکی و هندی حجاب دارند، افرادی بدطینت، خشن و سنتی میباشند. زنانی که در زندگی پیشرفت کرده و یا به دانشگاه میروند و دارای مناصب شغلی بالا هستند، بیحجاب میباشند.
لباس شخصیتهایی که هرگز با زن مسلمان ایرانی هیچ سنخیتی ندارند
البته برخی از سایت های ایرانی نیز از این فرصت استفاده کرده و برای زنان ایرانی لباس شخصیتهای معروف سریالهای ماهواره را طراحی می کنند .
سازندگان سریالهای ماهوارهای و غذای بینندگان
آشپزی بخش لاینفک زندگی است، بنابراین طراحان سریالهای فارسی زبان برای این موضوع مهم نیز برنامهریزی کردهاند و برای مصرف مشروبات الکلی، گوشت و غذاهای حرام و اندیشه غربی در آشپزی بصورت گسترده تبلیغ میکنند.
نمایش پرسود بودن کارخانه مشروب سازی، نمایش مکرر، جذاب و متنوع از بارهای شراب بهعنوان بخشی از طراحی منزل ( که متأسفانه به طراحی وسایل چوبی منازل ما ورود پیداکرده است)، نمایش شراب به عنوان اولین دارو در رفع سردردها و خستگیها، رفع افسردگی و خلاصی از دغدغهها، نمایش شراب بهعنوان عامل پخت بهتر گوشت و نمایش چهرهای خشونتطلب و ریاکار از افرادی که با مشروبفروشیها مبارزه میکنند.
۱۰ سریال عاشقانه و ۲۲ طلاق
یکی از مهمترین مسائلی که امروزه جامعه ما را مورد تهدید قرار داده، مسئله طلاق است و نکته قابلتوجه اینکه در ۱۰ سریال عاشقانهای که در بهار ۹۳ تنها از شبکه "جم تی وی" پخش گردید ۲۲ طلاق و یا برهم خوردن عقد و نامزدی در این سریالها رخداده است.
در سریالهای فارسیزبان، داشتن صفحه فیس بوک یک ضرورت در زندگی تلقی میشود، برای مثال در شبکه فارسی وان به شکل اختصاصی تبلیغ، ترویج و آموزش استفاده از فیس بوک در داستانها گنجاندهشده است.
تبلیغ خانههای مجردی از دیگر اهدافی است که این شبکهها بهصورت خاص به دنبال هویت دادن به این نوع سبک زندگی کردن غربی هستند آنان با تحریک لذت طلبی افراد میخواهند جوانان را از مسئولیتپذیری و داشتن زندگی مشترک و خانواده سالم دور کنند.
تأسفبارتر از همه اینکه طبق آمار موجود دلیل اصلی حضور این مهمان ناخوانده غربزده و نامأنوس با فرهنگ ایرانی اسلامی، چشم و همچشمی است، چشم و همچشمی ایکه این بار به قیمت فروپاشی کانون گرم خانوادهها، بیحیایی و بلوغ زودرس کودکان این خانهها تمام میشود.
فرهنگ نیوز