اوحدی خبر داد

تعویض یک فیش تمتع با سه فیش عمره / افزایش قیمت عمره مفرده در دور جدید اعزام‌ها

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در تمتع امسال تعداد زائران فوت شده نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری گفت: ثبت نام زودهنگام تمتع فرصت خوبی را فراهم کرد تا بتوانیم بحث اطلاع رسانی و آموزش زائر را به بهترین  نحو انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توقعات و مطالبات زائران امسال بسیار منطقی بود افزود: روان بودن عملیات حج، آماده بودن همه امکانات مد نظر، تحقق بیش از 92 درصد برنامه‌های فرهنگی حج و زیارت و صد درصدی بعثه مقام معظم رهبری و رعایت حرمت و کرامت زائرین از سوی سعودی‌ها از جمله ویژگی‌های حج امسال بود.  

اوحدی با اشاره به اعزام 64 هزار زائر در قالب 451 کاروان از 19 ایستگاه پروازی بیان داشت: نگاه حج و زیارت این است که خدمات را به صورت عادلانه بین زائرین توزیع کنند از این رو سال‌های گذشته فقط زائران ایستگاه پروازی تهران می‌توانستند مدینه بعد یا مدینه قبل بودن را انتخاب کنند اما امسال زائران 15 با تمهیدات انجام شده زائران 15 استان حق انتخاب مدینه بعد و یا مدینه قبل را داشته باشند.

* افزایش مدت اقامت 43 درصد از زائران در مدینه منوره به 9 روز

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه از افزایش مدت اقامت 43 درصد زائران از 7 روز به 9 روز و بعضی ده روز در مدینه سخن گفت و یادآور شد :درحال حاضر هیچ زائری در مکه مکرمه نداریم و در مدینه منوره نیز 13 هزار و 500 زائر مستقر هستند که از امروز تخلیه مدینه منوره از زائران ایرانی نیز شروع می‌شود.

اوحدی همچنین اظهار داشت: معدل تاخیر پروازهای تمتع امسال تا به امروز 17 دقیقه بوده است و فقط 2 پرواز با تاخیر طولانی 24 ساعته به سرزمین وحی اعزام شدند.

وی یاد آور شد: امسال  نخستین سالی بود که 22 هزار زائر ایستگاه پروازی تهران از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عربستان صعودی اعزام شدند.

اوحدی با اشاره به اینکه در عملیات بازگشت زائران هیچ باری از زائران باقی نمانده است بیان داشت: با تمهیدات انجام شده حجاج ایرانی در کمترین زمان ممکن تشریفات قانونی فرودگاه‌ها را انجام دادند و وارد کشور شدند.

رئیس سازمان حج زیارت در خصوص حمل و نقل زمینی زائران در عربستان صعودی عنوان کرد: 250 دستگاه اتوبوس در 14 خط به صورت 24 ساعته زائران را از درب هتل‌ها به مسجد الحرام منتقل کردند و آمار 95 هزار تردد در مکه مکرمه در این خصوص به ثبت رسید همچنین در حمل و نقل بین شهری 790 دستگاه اتوبوس 970 هزار کیلومتر مسافت را برای حمل و نقل زائران پیمودند.

وی با اشاره به اینکه هیچ حادثه ای در حمل نقل بین شهری نداشتیم بیان داشت: در ایام تشویق 64 زائر ایرانی از ساعت 2 بعد از ظهر تا 21:30 دقیقه با 1020 دستگاه اتوبوس در صحرای عرفات مستقر شدند.

* تامین صد درصد تدارکات زائران به صورت متمرکز

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تامین 100 درصدی تدارکات زائران به صورت متمرکز گفت: همین امر موجب شد تا تدارکات با کیفیت یکسان بین زائران توزیع شود و بر اساس نظر سنجی‌ها 97 درصد زائران از تغذیه و تدارکات رضایت داشتند.

اوحدی همچنین اظهارداشت امسال 61 قلم کالا را از کشور به عربستان سعودی بردیم این در حالی است که سال گذشته 22 قلم کالا از ایران به عربستان برده شده بود.

*کاهش 40 درصدی مراجعات حجاج به درمانگاه‌ها

رئیس سازمان حج و زیارت از رضایت 91 درصدی حجاج از خدمات پزشکی خبر داد و افزود: در تمتع امسال 130 مطب در مکه و مدینه به زائران خدمت رسانی کردند همچنین 110 تن دارو از طریق مرکز پزشکی هلال احمر به عربستان منتقل کردیم و با توجه به اینکه 52 درصد زائران را بانوان تشکیل داده‌اند 47 مطب مخصوص خانمها و 7 درمانگاه شبانه‌روزی برای آنان دائر شد ضمن اینکه پزشکان زن از مسیر منا تا رمی جمرات زائران خانم را همراهی کردند.

وی با اشاره به کاهش 40 درصدی مراجعات زائران به درمانگاه‌ها بیان داشت: همچنین 40 درصد نیز کاهش آمار افراد فوت شده نسبت به سال گذشته به ثبت رسید از این رو طبق آمارها در مجموع 14 نفر از زائران فوت شدند که 8 نفر خانم و 6 نفر آقا بودند که نکته قابل توجه در این بین این است که یکی از زائران در اقدامی نادر در قبرستان ابوطالب دفن شد.

*اجرای طرح حمل و نقل ویلچری در تمتع امسال

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه نشست خبری خود از اجرای طرح حمل و نقل ویلچری خبر داد و افزود: از آنجا که فاصلۀ ایستگاه‌های اتوبوس تا مسجد الحرام هشتصد متر است،  امسال برای نخستین بار 65 دستگاه ویلچر در ایستگاه‌ها مستقر کردیم که 4500 زائر از این طریق به مسجدالحرام منتقل شدند.

وی همچنین از تعدیل 23 درصد از نیروی انسانی حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری  برای افزایش تعداد کاروان‌های حجاج تمتع سخن گفت و اظهار داشت: با این کار سه کاروان از زائران فیش دار را تشکیل دادیم و به تمتع اعزام کردیم.

اوحدی عنوان کرد: امسال کارگروه صیانت از حقوق زائر برای آسیب شناسی میدانی نیز تشکیل شد.

*تعویض یک فیش حج تمتع با سه فیش عمره

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جلوگیری از اعزام زائرانی که به تمتع مشرف شده‌اند برای اعزام مجدد تا 5 سال نمی‌توانند اقدام کنند، بیان داشت: این قانون برای زائران خود عربستان است و ما با تمهیداتی که انجام داده‌ایم از زائرانی که یک بار به تمتع اعزام شده‌اند و همچنان فیش اعزام به تمتع را دارند می‌خواهیم که تا یک فیش تمتع خود را با سه فیش عمره تعویض کنند.

*19 دی آغاز ثبت نام تمتع

اوحدی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم زمان ثبت نام حج تمتع را تثبیت کنیم، یادآور شد: 19 دی ثبت نام حج تمتع آغاز می‌شود.
وی همچنین اظهار داشت: ثبت نام عمره نیز 21 آبان ماه شروع می‌شود و اعزامها عمره از 10 آذر مصادف با دهه اول صفر خواهد بود.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به انتظار 1.5 میلیون نفر برای تشرف به تمتع بیان داشت: پیش بینی می‌شود با اتمام طرح توسعه مسجد الحرام، برای سال 95 ظرفیت اعزامها دو برابر شود.

*افزایش قیمت عمره در سال جدید

اوحدی همچنین از افزایش قیمت عمره در سال جدید سخن گفت و تأکید کرد: از آنجا که تخریب در مدینه بسیار بالاست اما ساخت و ساز با شتاب کمی پیش می‌رود لذا پیش بینی می‌شود برای تأمین مسکن زائران قیمت عمره نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: با تمهیداتی که با مرکز پزشکی حج و زیارت انجام داد و از آنجا که عربستان از ورود زائران غرب آفریقا جلوگیری به عمل آورد لذا هیچ موردی از ابتلای زائران ایرانی به ویروس ابولا گزارش نشده است.

*واکنش رئیس سازمان حج و زیارت به کشف گور دسته جمعی زائران ایرانی در عراق

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر کشف گور دسته جمعی زائران ایرانی در عراق گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنیم که طی سه سال گذشته هیچ موردی از گم شدن زائران ایرانی گزارش نشده است همچنین مسیر تشرف زائران ما از مرز مهران و چزابه است و بر اساس اخبار منتشره گور کشف شده  در جنوب بغداد است. ما باید منتظر باشیم تا مقامات امنیتی و رسمی در این خصوص اظهار نظر کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اعزام زائران عتبات خاطر نشان کرد: اعزام زائران از دو مرز مهران و چزابه به صورت زمینی آغاز شده است و همچنین زائران از 12 فرودگاه کشور به صورت هوایی با 30 پرواز در هفته به عتبات عالیات اعزام می‌شوند همچنین لازم به ذکر است فراخوان بعدی ثبت نام عتبات شروع شده است و اعزام زائران از 10 آذر شروع خواهد شد و تا 20 اسفند ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: زائر ، مکه ، تمتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۱۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۳
فیش عمره قیمتش چقدر شده
آخرین اخبار