مدیر ساخت و نصب پروژه جمع‎آوری گازهای همراه نفت (NGL) جزیره خارک گفت: عملیات اجرایی ساخت این پروژه با حمایت اخیر شرکت ملی نفت از سرعت بیشتری برخوردار شده است.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، جاهید بهبودی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته پروژه NGL خارک با بهره‎برداری کامل می‎تواند حدود 2 میلیون دلار در روز ارزآوری داشته داشته باشد که می‎تواند در مدت زمان بسیار اندکی هزینه‎های انجام شده برای احداث آن را جبران کند، همچنین اجرای این پروژه آثار زیست محیطی بسیار خوبی در پی داشته و در تلطیف هوای منطقه تاثیرگذار است.
وی افزود: 20 درصد از اجرای پروژه‎های این چنینی مربوط به ساخت، 75 درصد خرید تجهیزات و پنج درصد نیز مربوط به نصب تجهیزات می‎شود که در پرژه NGL خارک تاکنون تنها در بخش ساخت 30 درصد پیشرفت وجود دارد وی به تازگی کارها سرعت بیشتری گرفته و در همه بخش‎ها فعالیت‎هایی صورت می‌گیرد.
بهبودی بیان کرد: با وجود وجود تبلیغات تحریمی فراوان از سوی کشورهای غربی، این تحریم‎ها تاثیر چندانی بر روند ساخت پروژه NGL خارک نداشته، پیمانکاران و تامین‎کنندگان خارجی تا حد زیادی از شرکت در این پروژه استقبال کرده‎اند و شرکت ملی نفت ایران نیز با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، حمایت خوبی از این پروژه به عمل آورده است.
وی در مورد زمان بهره‎برداری از پروژه NGL خارک اظهار داشت: در صورتی که بتوان به برنامه زمانی پیش‌بینی شده رسید، 5/2 تا سه سال دیگر این پروژه بهره‎برداری می‎شود و تلاش می‎گردد که در طول سال 1392 به بهره‎برداری کامل رسیده و منطقه خارک نیز دارای هوای پاک شود.
مدیرساخت و نصب پروژه NGL خارک یادآورشد: این پروژه حدود هفت سال پیش پایه‎گذاری و پس از تصمیم‎گیری برای اجرای آن مطالعات مهندسی اولیه حدود پنج سال پیش توسط یک شرکت خارجی صورت گرفت و حدود 5/3 سال پیش این پروژه به مناقصه گذاشته شد که شرکت IRITEC با مشارکت شرکت IRASCO برنده این مناقصه شدند.
بهبودی ادامه داد: پس از آن اقداماتی شامل بازنگری در مهندسی پایه و انجام مهندسی تفضیلی صورت گرفت و کارهایی به سفارش گذاشته شد.
وی اضافه کرد: با بهره‎برداری کامل از این پروژه گازهای تولید شده در سکوهای میادین نوروز، سروش و بهرگانسر با تجمیع در یک سکوی گازی جدید در مجاورت سکوی بهرگانسر به سمت سکوی ابوذر ارسال شده و در آنجا با ورود به سکوی گازی جدید ابوذر با گازهای ارسالی از سکوهای فرعی ابوذر ادغام و به وسیله یک خط لوله 26 اینچی به جزیره خارک منتقل می‎شود.
بهبودی ادامه داد: خط لوله دیگری به قطر 24 اینچ گازهای همراه را از میدان نفتی فروزان به جزیره خارک منتقل کرده و گازهای همراه میدان‎های نفتی درود در جزیره خارک نیز به وسیله یک خط لوله 26 اینچی به عنوان سومین خط ، وارد مجموعه طرح NGL می‎شود.
وی در تشریح عملکرد پروژه NGL خارگ گفت: گاز وارد شده به تاسیسات این پروژه پس از طی مراحل تغلیظ و جداسازی مایعات همراه، وارد بخش شیرین‎سازی شده و پس از شیرین‎سازی وارد کارخانه NGL می‎شود که در این کارخانه مراحل تفکیک صورت می‎‎گیرد.
بهبودی افزود: گازهای متان و اتان تفکیک شده به کارخانه پتروشیمی خارک شامل طرح متانول و طرح اولفین ارسال شده و به مصرف می‎رسد و گازهای پروپان و بوتان که از قیمت بالایی برخوردار هستند نیز درسه مخزن 45 هزار مترمکعبی ویژه و گازهای پنتان و هگزان و بالاتر از هگزان نیز در دو مخزن فلزی به صورت جداگانه ذخیره‎سازی می‎شوند.
وی ادامه داد: تمامی این محصولات از طریق یک اسکله صادراتی که در دست احداث است به خارج از کشور می‎شود.
جزیره خارک از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است و روزانه هزاران مترمکعب گاز همراه نفت از طریق مشعل هایی در این جزیره بدون استفاده می‎سوزد و باعث آلودگی محیط زیست می‎شود./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.