انصاری گفت: اخبار حکایت از آن دارد که معاون اول رئیس جمهور شخصا بر روی حل مشکل ضمانت نامه‌ها وقت گذاشته و درصدد یافتن راهکارهای جدید است که چنانچه مشکل ضمانت نامه ها حل شود، صادرات خدمات فنی و مهندسی سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران رضا انصاری رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مراسم روز ملی صادرات با بیا اینکه نباید صادرات خدمات فنی و مهندسی را با حجم صادرات سنجید، اظهار داشت: باید آن را با کیفیت و اثربخشی در توسعه فناوری، تکنولوژی و ارتباط با دنیا شناخت، چرا که می تواند اثر مناسب در قوام روابط سیاسی ایران با دنیا داشته باشد.
 
وی به جوایز صادراتی اشاره کرد و گفت: جوایز صادراتی از سال 1381 بنا نهاده شده که 12 درصد رشد سالانه صادرات را به 45 درصد افزایش داده بود.

وی افزود: این در شرایطی است که در سال 90 پرداخت این جوایز قطع شد، از سوی دیگر تحریم‌ها هم رونق گرفته و در حالی که جوایز صادراتی می‌توانست یک سرمایه گذاری ارزان و همچون چاشنی برای انفجار صادراتی باشد، متاسفانه پرداخت آن قطع شد.
 
وی ادامه داد: چنانچه صادرکننده بداند هشت درصد، جایزه صادراتی دارد می‌تواند تا 8 درصد تخفیف داده و قیمت‌های خود را رقابتی کند، این در شرایطی است که هم اکنون پیشنهاد صادرکنندگان ایرانی با 2 تا 5 درصد اختلاف در مقابل رقبا بازنده اعلام می شود.
 
انصاری با بیان اینکه در صدور ضمانت نامه ها نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و به خاطر تحریم این مشکلات قدرت رقابت صادرکنندگان را کاهش داده است، افزود:‌ اما این مشکل راه حل دارد و اخبار حکایت از آن دارد که معاون اول رئیس جمهور شخصا بر روی حل مشکل ضمانت نامه‌ها وقت گذاشته و درصدد یافتن راهکارهای جدید است که چنانچه مشکل ضمانت نامه ها حل شود، صادرات خدمات فنی و مهندسی سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
 
وی اظهار داشت: بعد از وقوع تحریم یک ایرانی نمی تواند به راحتی پول جابه جا کرده، حساب باز کند و یا در مناقصات به سهولت شرکت کند، این در حالی است که علی رغم تمام شرایط، ایرانی‌ها هنوز هم در 55 کشور دنیا حضور دارند و در جاده های سنگلاخ با رقبایی که در راه‌های هموار گام برمی دارند، رقابت می‌کنند.
 
انصاری افزود: ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی در شش ماهه نخست سال جاری به 5 میلیارد دلار رسیده در حالی که کیفیت این صادرات ارزشمند است، ضمن اینکه پتانسیل صادرات خدمات فنی و مهندسی امروز بیش از 20 میلیارد دلار در سال است که با حمایت‌های اندک دولت می‌توان به آن دست یافت.
 
انصاری در ادامه با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی ماندگاری بالایی را در بازارهای هدف به همراه دارد، خاطرنشان کرد: دوره اجرای هر پروژه عموما چندین سال به طول می‌انجامد و البته امروز نیز ایرانی‌ها در این عرصه بسیار موفق عمل می‌کنند به نحوی که پروژه‌های آنها بسترساز و قوام بخش روابط سیاسی دوجانبه با کشورهای دنیا است.
 
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ادامه داد: از سال 1373 تاکنون ایرانی‌ها در بازارهای دنیا خوشنامی‌های بسیاری کسب کرده و علی رغم صدور 650 ضمانت نامه برای پروژه‌های فنی و مهندسی ایران تنها یک ضمانت نامه ضبط شده است که این رکورد جالبی در دنیا به شمار می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار