"مجتبی راعی" گفت: تنها با داستان می‌توان به عمیق‌ترین هزارتوهای روح بشری نفوذ كرد و تنها باقدرت داستان است كه می‌توان ظرایف نادیده اتفاقات مهم را در معرض دید دیگران قرارداد و البته تنها با داستان می‌توان مباحثی را به زبانی ساده و قابل‌فهم همگان تعریف كرد و توضیح داد كه با هیچ روش دیگری امكانش میسر نیست.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران؛ نشست تخصصی اهمیت داستان صبح امروز در جریان برگزاری آخرین روز سی و یكمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم كوتاه تهران با حضور مجتبی راعی در محل سالن شماره 3 پردیس سینما ملت برگزار شد. در این نشست تخصصی كه آخرین نشست تخصصی از مجموعه‌ی نشست‌های سه‌گانه‌ی جشنواره‌ی سی و یكم بود، مجتبی راعی با بحث روی ریشه‌های داستان، اهمیت این ریشه‌ها، شناسایی و بررسی كاركرد آن‌ها در دنیای امروز و البته بازتعریف كاركرد داستان در ساختار سینما پرداخت.

وی با تفسیر پاره‌ای از آیات قرآن كریم و اشاره به آمیختگی كلام خداوند به داستان و البته حضور همیشگی داستان در كلام الهی درس گفتار این نشست تخصصی را آغاز كرد. وی با طرح این سؤال كه چرا خداوند همواره اصرار بر تعریف داستان، به‌خصوص داستان پیشینیان دارد افزود: جواب این سؤال و البته كاركرد آن را با طرح مباحثی از كاركرد داستان طی برگزاری نشست و در پایان صحبت‌های خودم خواهم داد.

راعی در ادامه با طرح این سؤال كه چقدر اطرافیان خود را می‌شناسیم به بررسی ساختار شناخت ما از اطرافیان خود و سپس شیوه‌ای كه هر فرد خود را در اجتماع معرفی می‌كند پرداخت. وی بر این نكته تاكید كرد كه ما وقتی خودمان را معرفی می‌كنیم درواقع داریم داستان تعریف می‌كنیم، داستان خودمان را، داستانی كه به‌دقت روی جزئیات آن فكر كرده‌ایم. چرا كه هر شخصی همواره خودش را به شكلی معرفی می‌كند كه دوست دارد در نظر دیگران دیده شود.

مجتبی راعی با طرح و گسترش این موارد به مبحث ایده‌های مختلفی كه به ذهن یك فیلم‌ساز می‌رسد رسید و به این نكته تأكید كرد كه داستان‌هایی برای مخاطب جذاب هست كه در مسیر روایت آن‌ها اتفاقی خارج از حدسیات مخاطب رخ بدهد. چراكه بلافاصله بعد از شنیدن موضوع اصلی هر فیلم یا داستانی شروع به فرض كردن یك سری احتمالات می‌كنیم. احتمالاتی كه اگر فیلم موردنظر نتواند فراتر از آن‌ها برود نه‌تنها توجه مخاطب را به خود جلب نمی‌كند بلكه حسی توأم با نارضایتی را در مخاطب ایجاد می‌كند.

وی در ادامه به تشریح مثال‌های مختلف داستانی و روایت‌های گوناگون در ژانرهای مختلف سینمایی پرداخت. تأكید روی جزئیات عموماً نادیده گرفته‌شده در ژانرهای مختلف و تلاش برای ایجاد تنوع در مثال‌های مورد بحث قرارگرفته در این بخش از صحبت‌های مجتبی راعی ویژگی اصلی مباحث مطرح‌شده بود.

در پایان نشست، راعی با بازگشت به مبحث ابتدایی خود در زمینه‌ای تأكید خداوند متعال در تعریف داستان‌های مختلف در كتب آسمانی به این نكته اشاره كرد كه تنها با داستان می‌توان به عمیق‌ترین هزارتوهای روح بشری نفوذ كرد و تنها باقدرت داستان است كه می‌توان ظرایف نادیده اتفاقات مهم را در معرض دید دیگران قرارداد و البته تنها با داستان می‌توان مباحثی را به زبانی ساده و قابل‌فهم همگان تعریف كرد و توضیح داد كه با هیچ روش دیگری امكانش میسر نیست.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.