معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اختصاص هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت حمل و نقل ریلی/ تاپایان سال مشکل خط اعتباری قطار برقی تهران ومشهد حل می شود

پور سید آقایی با اشاره به اینکه خوشبختانه بودجه تخصصی به این صنعت اهدا شده است گفت: در یک سال گذشته دولت و مجلس در یک اقدام مشترک هزار و 500 میلیارد تومان به صورت مجزا به صنعت حمل و نقل ریلی تخصیص دادند که بخشی از آن نیز پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محسن پورسید آقایی در مراسم شانزدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه خوشبختانه هر آنچه که از سال گذشته برای حمل ونقل ریلی اقدام شده بود آثار ابتدایی آن در سال جدید بروز و ظهور کرده است گفت: امروزه ما از سوی تمامی مسئولان کشور لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی و تأکید بر پیشرفت این صنعت را از سوی مقام معظم رهبری کشور می‌شنویم.

پورسید آقایی در ادامه توضیح داد: خوشبختانه یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس توسعه و پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه بودجه تخصصی به این صنعت اهدا شده است گفت: در یک سال گذشته دولت و مجلس در یک اقدام مشترک هزار و 500 میلیارد تومان به صورت مجزا به صنعت حمل و نقل ریلی تخصیص دادند که بخشی از آن نیز پرداخت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: به پشتوانه تخصیص این بودجه‌ پروژه‌های بسیاری را از جمله دو خطه کردن، برقی کردن قطار تهران - مشهد، افزایش سرعت در بخشی از مسیرها، راه‌اندازی ATC و پروژه‌های بسیار دیگری را آغاز کرده‌ایم.
 
آقایی در ادامه توضیح داد: با توجه به صرفه‌جویی سوخت توسط راه‌آهن طی سال‌های گذشته ارزش اقتصای این موضوع دیده شد.

معاون وزیر راه با بیان اینکه تا چند سال آینده مشکل ترافیک خطوط ریلی رفع می‌شود، افزود: تصویب بند «ق» در قانون بودجه اتفاق مهمی بود، با تصویب بند «ق» شرکت نفت صرفه‌جویی حاصل از مصرف سوخت در بخش ریلی درون شهری و برون شهری را به این سیستم‌ها اختصاص می‌دهد.


***خط آهن تهران _مشهد در حال آزمایش

وی گفت: همچنین خط آهن تهران _مشهد در حال آزمایش به صورت علائمی است.

مدیر عامل راه آهن در ادامه خاطر نشان کرد: برقی سازی خط آهن تهران مشهد منتظر خط اعتباری فاینانس ایران و چین است که تا پایان سال مشکل فاینانس حل شده و پروژه اجرایی می‌شود.


پور سید آقایی در ادامه  افزود: مصوب شد 7.5 میلیارد ریال تا سال 1403 از محل صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن اختصاص یابد.

وی توضیح داد: به ازای افزایش هر تن کیلومتر بار دو سنت دلار و به ازای افزایش هر نفر کیلومتر یک سنت دلار به راه‌آهن پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه گفت:‌ در بخش مترو نیز به ازای هر نفر مسافر 12 سنت دلار سال آینده توسط شرکت نفت بابت صرفه جویی به مترو پرداخت می‌شود.

پورسیدآقایی بیان کرد: 20 درصد رقم سهم راه‌آهن (100 ریال به ازای هر تن کیلومتر) به ازای هر نفر 30 ریال به توسعه زیرساخت از محل صرفه‌جویی اختصاص می‌یابد.
 
مدیر عامل راه آهن در ادامه توضیح داد: با توجه به صرفه‌جویی که در بخش سوخت توسط راه‌آهن انجام می‌شود هزینه‌هایی که توسط این موضوع انجام شده است را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند به طوری که 20 درصد از این هزینه‌ها که معادل 100 ریال می‌شود به ازای هر تن کیلومتر به سرمایه‌گذارانی که واگن جدید وارد می‌کنند پرداخت می‌شود.

آقایی در ادامه افزود: 100 ریال نیز به سرمایه‌گذارانی که لوکوموتیو جدید وارد می‌کند پرداخت می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: به سرمایه‌گذارانی که در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی اقدام کرده‌اند از محل صرفه‌جویی سوخت 30 ریال پرداخت می‌کنند.

***خرید واگن جدید برابر است با حق دسترسی صفر


معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: هزینه‌های تمام صرفه‌جویی‌ها از محل سوخت به گونه‌ای تنظیم شده که سرمایه‌گذارانی که واگن جدید وارد کنند تا سه سال و نیم حق دسترسی پرداخت نمی‌کنند که این موضوع معادل 110 میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

معاون وزیر راه اضافه کرد:‌ همچنین در کلیات قانون که امروز در مجلس تصویب نشد، قرار بود بخشی از وجوه میعانات گازی به توسعه ریلی اختصاص یابد.

پور سید آقایی تصریح کرد: محور جنوب حدود 60 سال است که بازسازی نشده و زیرسازی و بالاست آن تغییر نکرده است فعلا دو بلاک از مسیر بازسازی شده و تا پایان سال 4 بلاک دیگر بازسازی می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی درادامه اظهار داشت:‌ همچنین در خط آهن شمال بخصوص ساری به گرگان، تراورس‌ها کماکان چوبی بوده و پیچ‌ها با دست باز می‌شود. به همین دلیل حداکثر سرعت 40 کیلومتر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوخت ، راه آهن ، واگن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار