با هدف بررسی دستاوردهای زيست محيطی و فرصت‌های سرمايه‌گذاری؛

سمينار راهكارهای كاهش انتشار و مصرف دی‌اكسيدكربن برگزار می‌شود

رييس پژوهشكده توسعه فناوری‌های گاز گفت: سمينار راهكارهای كاهش انتشار و مصرف دی اكسيد كربن در تاسيسات عسلويه با هدف بررسی دستاوردهای زيست محيطی و فرصت‌های سرمايه گذاری روز 7 آبان ماه در مركز همايش‌های بين‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

اكبر زمانيان، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: پژوهشگاه پس از بررسي روش‌هاي جدا سازي دي اكسيد كرين در فاز اول طرحي كه با كارفرمايي شركت توسعه مهندسي صادرات گاز انجام شد،  تصميم گرفت در فاز دوم با انجام طراحي مهندسي از منابع موجود در عسلويه، co2 جداشده را از طريق خط لوله به مخزن منتقل كرده و به چاه براي ازدياد برداشت تزريق كند.

رييس پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي گاز با اشاره به موفقيت پژوهشگاه در فاز اول اين طرح گفت: براي فاز دوم اين طرح قرار شد سميناري برگزار شود تا ضمن ارايه دستاوردهاي فاز اول در آن، با جمع آوري نقطه نظرات ذينفعان براي جلب نظر سرمايه گذاران، ادامه كار در فاز دوم  با قدرت هر چه بيشتر آغاز شود.

وي در ادامه از ديگر اهداف اين سمينار را اطلاع‌رساني ، بررسي روش‌هاي موجود و شناسايي مبادي انتشار و مصرف دانست به گونه‌اي كه بتوان در آينده كارهاي بزرگ‌تر و بهتري در حوزه جلوگيري از انتشار دي اكسيد كربن انجام داد.

زمانيان با بيان اين‌كه الزامات بين المللي كشور‌ها را ملزم كرده است تا سال 2020 ميزان انتشار گاز دي اكسيد كربن را به مقدار مجاز برسانند، گفت : اگر كشوري بيش از حد مجاز توليد گاز co2 داشته باشد جريمه خواهد شد؛ از اين رو با توجه به ميزان انتشار co2  در كشور‌مان بايد به اين الزامات توجه ويژه كرد.

وي  با اشاره به اين‌كه گاز co2 نه تنها مي‌تواند آلاينده نباشد بلكه مي‌تواند در صورت استفاده بهينه ، فايده هم داشته باشد، گفت: اين گاز در صورت جدا‌سازي و انتقال مناسب مي‌تواند ارزش اقتصادي داشته و از آن مصارف مناسبي داشت.

زمانيان ازدياد برداشت را يكي از راهكارهاي عمده مصرف co2  برشمرد و گفت: اين گاز به دليل سازگاري با هيدروكربن‌هاي موجود در مخازن نفتي، قابليت تزريق به چاه به منظور ازدياد برداشت دارد؛ كه اين امر يكي از نيازهاي روز كشور ما است.

زمانیان افزود:  co2 علاوه بر كاربرد در ازدياد برداشت مصارف ديگري هم دارد، براي نمونه در صنعت پتروشيمي براي توليد متانول از گاز طبيعي  و توليد اوره امونياك از اين گاز استفاده مي شود و همچنين در قسمت اول فرايند توليد جي تي ال براي توليد گاز سنتز از co2 استفاده مي شود.

اين عضو هيات علمي پژوهشگاه مباحث تخصصي اين سمينار را شامل دستاوردهاي فاز اول طرح دي اكسيد كربن، اهميت ازدياد برداشت، تزريق co2 به چاه جهت ازدياد برداشت ، اقتصاد روش هاي ذكر شده ، روش‌هاي استفاده از co2 دانست.

وي خاطرنشان كرد: اين سمينار با برگزاري پنل تخصصي به پايان خواهد رسيد كه در آن اكثر مديران و متخصصان حضور خواهند يافت و مسايل حقوقي و مالي مرتبط با انتشار و مصرف دي اكسيد كربن  را به صورت پرسش و پاسخ مورد بررسي قرار خواهند داد.

 گفتنی است، سمينار  راهكارهاي كاهش انتشار و  مصرف  دي اكسيد كربن در تاسيسات عسلويه با هدف بررسي دستاوردهاي زيست محيطي و فرصت‌هاي سرمايه گذاري روز 7 آبان ماه با حضور نمايندگاني از سازمان محيط زيست، پتروشيمي، شركت‌هاي  ملي نفت و گاز ، سرمايه‌گذاران،  بخش خصوصي و پژوهشگاه صنعت نفت  در مركز همايش‌هاي بين‌المللي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار