مشهد؛

لزوم ایجاد کرسی دانشگاهی یونسکو در حوزه گردشگری در ایران

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان حفظ تنوع فرهنگی، احترام و حفاظت از آن و جلوگیری از یکسان‌سازی فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ محمد رضا سعید آبادی در نخستین همایش بین‌المللی علمی راهبردی گردشگری ایران در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد افزود: مقابله با یکسان‌سازی فرهنگی و حفاظت از تنوع‌های فرهنگی از برنامه‌های جدی سازمان یونسکو است و در این راستا باید با برنامه‌ریزی‌های لازم ضمن حفظ تنوع‌های فرهنگی مسئله گردشگری و توسعه آن را در جهان نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های یونسکو ثبت جهانی در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است، گفت: ایران اسلامی در حوزه آثار تاریخی و فرهنگی دارای غنا و قدمتی بی‌نظیر است و مسئولان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی این آثار زحمات بسیاری کشیدند لذا باید برای کاربردی‌کردن این آثار ثبتی در حوزه میراث معنوی و ملموس و با نگاه به گردشگری فرهنگی زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: تقارب فرهنگ‌ها یکی دیگر از مواردی است که در دستور کار قرار دارد و در سال 2014 تمامی کشورها و ملت‌ها می‌توانند با شناخت فرهنگی می‌توانند این تقارب را در میان خود ایجاد کنند.

سعید آبادی گفت: امروز ملت‌های خسته از جنگ و خونریزی نیازمند آرامش و نگاه کردن از دریچه هنر، فرهنگ، معماری و ادبیات به یکدیگر نگاه کنند و می‌خواهند تا سایر ملت‌ها را از این طریق بشناسند.

وی ضمن تاکید بر ترویج و گسترش دیپلماسی عمومی افزود: در حال حاضر یکی از راه‌های دستیابی به دیپلماسی عمومی که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است مسئله توسعه گردشگری است، ما می‌توانیم از طریق گردشگری و رونق آن به دیپلماسی عمومی دست یابیم.

وی تاکید کرد: دیپلماسی سنتی سال‌هاست که مورد توجه تمامی کشورها قرار دارد اما امروز یکی از پر تاثیرگذارترین ابزارها، رونق دیپلماسی عمومی از راه گردشگری است.

سعید آبادی گفت: دیپلماسی عمومی یکی از بهترین راه‌ها برای اثرگذاری فرهنگی و شناختن ملت‌هاست و ضرورت دارد تا با برنامه‌ریزی‌های لازم، زمینه ترویج و رونق این امر را فراهم سازیم.

انتهاي پيام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.