مسئول فنی میراث فارس گفت: شهر گور مجموعه‌ای تاریخی از دوره ساسانی با مساحت 314 هکتار با داشتن رازها و گفته‌های بسیار تاریخی از عصر خود، مکانی مناسب برای کشت و زرع کشاورزان شده است و همچنان در زیر خاک مدفون مانده است.

سیامک بصیری مسئول فنی میراث فرهنگی استان فارس در خصوص شهر گور  فیروز آباد  فارس در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:"شهر گور"  شهری تاریخی از دوره ساسانی  با مساحت  314 هکتار با سیستم پلکانی افقی در عصر خود، که تا کنون در زیر خاک مدفون مانده  است.

وی ادامه داد: دلایل بسیاری باعث شده تا این مجموعه تاریخی در زیر خاک مدفون بماند یکی نبود اعتبار برای خاک برداری و دیگری، مالکان  و کشاورزان که خاک موجود بروی این شهر را برای کاشت محصول شخم می‌ زنند

مسئول فنی میراث استان فارس تصریح کرد: در این مجموعه تاریخی آثار  بسیار ارزشمندی از دوره ساسانی کشف  شد.

نشان می‌دهد که این  شهر در قرن چهارم هجری خورشیدی در بعد اجتماعی، سیاسی از شهرهای پویا و  زنده کشور بوده است.

بصیری اظهار داشت: آثار کشف شده در دهه‌ی اخیر نقاشی روی دیوار از دوره ساسانی، عمارت تخت نشین که بسیار  زیباست از دوره هخامنشیان و کشف چهار شاهزاده ساسانی را می‌توان ذکر کرد.

این مقام مسئول  افزود: ساختار شکل گرفته این مجموعه‌ی سکونت ‌گاهی دایره ای بوده که اطراف آن را  دیوار خشتی و یک خندق محصور کرده است. در مرکز این دایره یک منار به ارتفاع 30 متر و پایه‌های آن لبه عرض 10*10 متر مربع نشان از مرکزیت این دایره 314 هکتاری دارد. که از مرکز  تا جداره‌های خارجی شهر  به سه لایه و طبقه به صورت افقی تقسیم می‌شود.

سیامک بصیری بیان کرد: لایه‌های تعریف شده در ساختار  و سازمان  طراحی این  شهر کهن از  سران حکومتی  در لایه اول (مرکز  شهر) لایه‌ی  دوم فرماندهان و سران نظامی و لایه‌ی سوم سربازان و نگهبانان» شهر را تشکیل می‌دهد.

مسئول فنی میراث فارس تاکید  کرد: برای نجات این سکونت گاه تاریخی نیازمند به توجه بیشتر و همکاری از سوی مسئولان ، مالکان و کشاورزان هستیم.

وی اشاره کرد: سطح زمین های کشف شده بر رو ی این مجموعه‌ی تاریخی 314 هکتار و به طول دو  کیلومتر  است  راضی  کردن کشاورزان و مالکان برای فروش زمین‌های خود کار دشواری است.

بصیری افزود: با وجود  موانع پیشروی میراث استان باید شاهد  تخریب  و شخم زدن کشاورزان بر پیکره تاریخ شهر گور  باشیم.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.