شه‌حامد با اشاره به تشکیل کمپین مالی گفت: تامین مالی صادراتی ما بسیار ضعیف است و در کل دنیا بیش از 60 درصد تامین مالی صادراتی انجام می‌شود در حالی که در ایران این رقم زیر 10 درصد است لذا کمپین مالی جهت ترغیب بانک‌ها برای اختصاص مبلغی به صادرات راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ طاهر شه‌حامد رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری خود با احزاب رسانه با اشاره به عملکرد 6 ماهه صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در مدت یاد شده 23 میلیارد دلار میزان صادرات ایران است و نزدیک به 70 درصد صادرات ما به 5 کشور چین، عراق، امارات، افغانستان و هندوستان است.

وی تاکید کرد: تمرکز ریسک کشوری در صادرات وجود دارد که این امر برای صادرات ما مضر است و اگر برای یکی از کشورها اتفاقی بیفتد در صادرات محصولات خود دچار مشکل می‌شویم.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: در مدت یاد شده 26 میلیارد دلار حجم واردات است که بیش از 70 درصد این واردات از 5 کشور امارات، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به تعهدات صندوق ضمانت گفت: در پایان سال 92 بیش از 4 هزار و  500 میلیارد تومان تعهدات این صندوق بوده که این رقم در 6 ماهه نخست امسال 4 هزار و 700 میلیلارد تومان است؛ به عبارتی مانده بدهی ما 3.6 درصد رشد داشته است.

شه‌حامد با اشاره به حق بیمه و کارمزدی که در 6 ماه گذشته توسط این صندوق دریافت شده است گفت: در 6 ماهه نخست امسال حق بیمه و کارمزد 4.33 میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است.

رئیس صندوق ضمانت صادارات گفت: در نیمه نخست سال جاری خسارت‌هایی که صندوق پرداخت کرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 86 درصد رشد یافته که از باب تعهدات صندوق ضمانت عملکرد خوبی است و این تعهدات عمدتا مربوط به سال 90 و 91 است و همچنین مربوط به صادرکنندگانی است که تسهیلات را گرفته و در مرحله بازپرداخت نتوانسته آن را پرداخت کنند که صندوق ضمانت صادرات هزینه‌ را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال جاری 19 میلیون دلار خسارت توسط این صندوق پرداخت شده است.

شه‌حامد تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری 13 میلیون دلار میزان بازیافت خسارت‌های پرداختی بوده است در حالی که در سال گذشته این رقم 10 میلیون دلار بوده که در مقایسه 6 ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 30 درصدی در این بخش هستیم.

رئیس صندوق تاکید کرد: در برخورد با صادرکنندگانی که دچار خسارت و بحران شده‌اند چکشی عمل نمی‌کنیم و در نحوه بازپرداخت پول به آنان به تعامل می‌رسیم.

شه‌حامد افزود: برای پوشش‌های میان مدت و بلند مدت در کشورهای مختلف برای صاردات خدمات فنی و مهندسی معمولا بانک‌های داخلی به عنوان فاینانسور حضور پیدا می‌کند و تامین مالی را بر عهده می‌گرفتند.

عمده فاینانسور این طرح‌ها بانک توسعه صادرات بود که بخاطر تحریم عمده این طرح‌ها تامین مالی کافی ندارد و این حوزه پیشرفت کافی نداشته و همچنین پوشش صندوق در این زمینه کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به صدور بیمه‌نامه‌ها توسط این صندوق گفت: در بیمه‌نامه‌های کوتاه مدتی که صادر کرده‌ایم 47 درصد بیمه‌نامه خاص، 42 درصد خرید بین اسناد صادراتی و 11 درصد کل گردش صادراتی بوده است.

شه‌حامد ادامه داد: 85 درصد پوشش‌های صندوق ضمانت صادرات مربوط به کشورهای گروه 6 و 7 یا پرریسک مانند عراق و افغانستان، 14 درصد گروهای 3 ، 4 و 5 یا کشورهای با ریسک متوسط و 1 درصد به کشورهایی با ریسک پایین تعلق دارد.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادارت ایران آمادگی ارائه انواع خدمات و مشاوره به صادرکنندگان را دارد و تقاضای ما این است که هر صادرکننده قبل از صادرات کالا برای مشاوره به این صندوق مراجعه کند.

شه‌حامد تصریح کرد: 98 درصد مقصد کالاهای صادراتی ما آسیا، 1 درصد اروپا، و یک درصد هم آفریقا است.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه کرد: از جمله کشورهایی که بیشترین حجم بیمه‌نامه را از این صندوق دریافت کرده‌اند عراق با 64 درصد، امارات 16 درصد، افغانستان 12 درصد، سوریه 4 درصد و ترکیه 1 درصد را می‌توان نام برد.

شه‌حامد تصریح کرد: 86 درصد ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ریالی و 14 درصد آنها به صورت ارزی است که البته عمده آنها از گذشته مانده‌اند و از بانک‌هایی که در 6 ماهه نخست سال جاری بیشترین همکاری را با صندوق ضمانت صادرات داشته‌اند می‌توان به بانک‌های توسعه صادرات، اقتصاد نوین، سپه، آینده، صنعت و معدن و بانک دی اشاره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اتفاقی که در صندوق ضمانت صادرات رخ داده جهت حمایت از صادرکنندگان کاهش 80 درصدی نرخ حق بیمه و کارمزد است و با توجه به اینکه ما در مقایسه با کل کشورها دارای پایین‌ترین حق بیمه هستیم ولی به قصد حمایت از صادرکنندگان تصمیم بر این شد تا نرخ حق بیمه و کارمزدها تا 80 درصد کاهش یابد.

شه‌حامد در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه تسهیلات جهت صادرات به روسیه گفت: با توجه به تغییراتی که در کشور روسیه رخ داده به قصد حمایت از صادرکنندگان این صندوق گروه ریسک این کشور را تغییر نداد و تا به حال هر موردی که در خصوص صادرات به روسیه بوده پوشش داده شده و از این به بعد نیز صادرات هر محصولی به روسیه را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود  در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام بدهی شهرام جزایری با صندوق ضمانت صادارت گفت: تکلیف وی مانند تمامی بدهکاران صندوق است و بدهی وی هم مانند سایر صادرکنندگان تقسیط می‌کنیم و تمام مراحل قانونی و حقوقی جهت بدهی وی انجام شده است.

شه‌حامد با اشاره به تشکیل کمپین مالی جهت حمایت از صادرات گفت: چون تامین مالی صادراتی ما بسیار ضعیف است و در کل دنیا بیش از 60 درصد تامین مالی صادراتی انجام می‌شود در حالی که این رقم در ایران زیر 10 درصد است و هدف از راه‌اندازی این کمپین ترغیب بانک‌ها برای اختصاص مبلغی به صادرات است.

انتهای پیام/  

برچسب ها: صادرات ، صندوق ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار