رئيس ايمنی، بهداشت و محيط زيست شرکت ملی گاز ايران گفت: عامل 76 درصد از مرگ‌های خاموش در کشور بصورت مستقيم به "دودکش" مرتبط است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمدرضا يوسفي پور افزود: نصب غير اصولي دودکش، استفاده از دودکشهاي غير استاندارد و استفاده از يک دودکش براي چند وسيله ، از جمله عوامل مرگهاي خاموش مرتبط با دودکش است.

وي افزود: تهيه نکردن وسايل مناسب در ساختمان نيز 13,1 درصد از مرگهاي خاموش را به خود اختصاص داده و استفاده از وسايل پخت و پز براي گرم کردن محيط نيز با 3.1 درصد، در رتبه بعدي قرار دارد.

يوسفي پور با اشاره به تعداد حوادث ناشي از گاز در استانها، خاطرنشان کرد: براساس نسبت خانوارهاي برخوردار از شبکه گازرساني و ساير شاخصهاي مرتبط، استان قم رکورددار حوادث مربوط به گاز بوده و پس از آن استان سمنان قرار مي گيرد.

وي تاکيد کرد: استان تهران با وجود تعداد فراوان خانوارها در رتبه 21 قرار گرفته و جزء استانهاي کم حادثه در اين زمينه است.

مدير ايمني، بهداشت و محيط زيست شرکت ملي گاز ايران افزود: استانهاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيز کمترين حوادث مربوط به گاز را داشته اند.

يوسفي پور گفت: البته از لحاظ تعداد خام حوادث و بدون در نظر گرفتن شاخصهايي مانند تعداد خانوارهاي برخوردار از شبکه گازرساني و عوامل آب و هوايي، استانهاي تهران و آذربايجان شرقي به ترتيب رکورد دار حادثه هاي مربوط به گاز هستند.

وي افزود: براي بررسي واقع بينانه ميزان وقوع حوادث بايد شاخصهايي مانند تعداد خانوارها، ميزان استفاده از بخاريهاي گازسوز و شدت سرما را در نظر گرفت که با محاسبه آنها قم بيشترين ميزان تلفات را دارد.

افزايش تلفات در سال 92

مدير ايمني، بهداشت و محيط زيست شرکت ملي گاز ايران با بيان اين که ميزان تلفات گاز گرفتگي با ميزان تبليغات و فرهنگ سازي نسبت معکوس دارد، گفت: متاسفانه در سال 92 ميزان تلفات ناشي از گازگرفتگي نسبت به سال 91 بيش از 50 درصد افزايش داشته است.

وي ادامه داد: افزايش ميزان تلفات گازگرفتگي در سال 92 در حالي رخ داد که در سال پيش از آن به دنبال تبليغات گسترده و اطلاع رساني فراوان، شاهد کاهش قابل توجه حوادث مربوط به گاز گرفتگي بوديم.

به گفته وي، در سال 1392 تعداد 1743، در سال 1391 تعداد 1375 و در سال 1390 تعداد 1522 حادثه گازي در کشور رخ داده است.

مدير ايمني، بهداشت و محيط زيست شرکت ملي گاز افزود: در سال 1392 تعداد 390 نفر و در سال 91 تعداد 303 نفر به علت حوادث مربوط به گاز در کشور جان خود را از دست داده اند.

وي گفت: در افزايش تلفات گازگرفتگي عوامل مختلفي سهيم هستند، اما علت اصلي به پايين بودن سطح فعاليت نهادهاي مسئول در آگاه سازي و حجم کم تبليغات و فرهنگ سازي باز مي گردد.

مدير ايمني، بهداشت و محيط زيست شرکت ملي گاز خاطرنشان کرد: البته بدليل رشد 8 درصدي خانوارهاي تحت پوشش شبکه گازرساني و پايداري گسترده جبهه هواي سرد در پاييز و زمستان سال گذشته که اکثر استانهاي کشور را در بر گرفت، ميزان تلفات گازگرفتگي افزايش يافت، اما حجم کم تبليغات در افزايش مرگ و مير قابل توجه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار