رئیس پژوهشکده و علوم و معارف حدیث گفت : علامه طباطبایی یک فرد فرا مذهبی بوده و همگی ایشان را با کتاب المیزان می و شناسند ولی تا کنون کلاس حدیث به طور رسمی در حوزه وجود ندارد .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم طباطبایی در این  پیش همایش گفت: بررسی اندیشه های علامه، سنت بسیار خوبی است که این سنت باید برای شخصیت های بزرگ دیگر نیز انجام شود که برای طلاب بسیار مفید است.و همچنین مبانی خاص ایشان در حدیث هنوز ناشناخته است و شاگردان ایشان کم کم از دنیا می روند و اگر تلاشی انجام نشود مجموعه تلاش های ایشان از بین خواهد رفت .

وی بیان کرد : علامه به عنوان مهمترین نظریه پردازد تفسیری در قرن ما شهرت جهانی دارد و اهل سنت و مستشرقین نیز ایشان را به عنوان نماد تفسیر قرآن به قرآن می شناسند که این شکل از تفسیر، فرامذهبی است، یعنی در تمام مناطق غیر شیعی نیز می تواند بروز و ظهور داشته باشند.

رئیس پژوهشکده و علوم و معارف حدیث،  افزود: عظمت تفسیر المیزان باعث شده که برخی از ویژگی های علمی ایشان به خصوص در زمینه حدیث و سنت مغفول واقع شود؛ تفسیر البیان که یک تفسیر روایی است و قبل از تفسیر المیزان نوشته شده و تا سوره یوسف نیز ادامه داشته است این رویکرد را توسط علامه نشان می دهد ولی تاکنون هیچ کلاس حدیثی به طور رسمی وجود ندارد .
 
وی تصریح کرد :  بحارالانوار به همت ایشان و شاگردانشان منتشر شد که اصل که از فعالیت های ماندگار ایشان است؛ تفسیر عیاشی و نورالثقلین نیز به همین شکل به اهتمام ایشان انجام شد؛ لذا مرحوم علامه را باید به عنوان یک محدث پرکار نام برد.و ایشان به برکت المیزان در این حوزه شناخته شده است  در صورتی که کمتر به ویژگی های حدیثی ایشان توجه شده است.

حج‌الاسلام طباطبایی گفت: در مجامع علمی بین سنت و حدیث خلط صورت می گیرد و علامه هم این تفاوت را متذکر شدند، ولی برخی اوقات این دو را مترادف انگاشته اند و آیت الله العظمی جوادی آملی نیز چنین کردند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی تصریح کرد: در آثار علامه و آیت الله العظمی جوادی بیان شده است، سنت حجیت خود را وامدار قرآن است؛ اما نکته این است، وقتی عصمت پیامبر(ص) تایید شد قول و فعل ایشان سنت است چون عصمت پیامبر پیش از نزول قرآن نیز وجود داشت و قول و فعل ایشان در آن زمان هم سنت به شمار می شود.
 
وی تاکید کرد : اوامر قرآنی به اطلاعت خدا و رسول را مباحث ارشادی می دانیم، ولی در مورد حدیث اینگونه نیست؛ حجیت به این معنی است که حدیث به عنوان یک گزارش و خبر ادعای روایتگری سنت را دارد؛ تنها کار حدیث این است که ما را به سنت می رساند؛ حجیت سنت تثبیت شده است و حجیت خبرواحد از این جهت است که چگونه به سنت دست پیدا کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین طباطباییدر پایان  خاطرنشان کرد: روایاتی با عنوان عرض حدیث با قرآن وجود دارد که باید آنها را موشکافی کرد؛ علامه در المیزان بیان می کنند که نمی توان تفسیر به رای کرد و باید یا به کتاب رجوع کنیم و یا سنت و خود ادله سنت که می گوید به سراغ قرآن بروید و یا اخبار را به قرآن عرضه کنید.



انتهای پیام /
برچسب ها: طباطبایی ، پژوهشکده ، حدیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار