انتخابات هیئت مدیره اتاق تعاون مرکزی ایران که قرار بود پیش از این در شهریور ماه سال جاری برگزار شود برای چند بار به تآخیر افتاد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران انتخابات هیئت مدیره اتاق تعاون مرکزی ایران که قرار بود پیش از این در شهریور ماه سال جاری برگزار شود برای چندمین بار به تآخیر افتاد تا جایی که در اواخر هفته گذشته هیئت مدیره اتاق تعاون مرکزی ایران از برگزاری این انتخابات در دی ماه خبر داد . 

صرف نظر از اثرات این تآخیر در اتاقهای تعاونی استانی ، این تآثیر سبب شده تا با وجود تطبیق اساسنامه تعاونی های فعال با اساسنامه پیشنهادی اتاق تعاون هنوز آن طور که باید اتاق تعاون مرکزی از تعاونی های فعال حمایت واقعی را به عمل نیاورده است . 

هر چند در چند ماه اخیر اتاق تعاون کوشید تا با ایجاد سامانه تعاون یار و ثبت الکترونیکی تعاونی ها کمکی در راستایای ارتقا جایگاه تعاونی ها در کشور کند اما مشکل اصلی تعاونی ها که همانا کمبود نقدینگی است به قوت خود باقی است . 

کارشناسان اتاق تعاون بر این باورند که تجمیع سه اتاق تعاون ، اصناف و بازرگانی  می تواند تا حدودی کمبود نقدینگی تعاونی ها را کاهش دهد اما اینجا این سوال مطرح است که با این تجمیع تا چه میزان کسری نقدینگی تعاونی ها رفع می شود و در این میان نقش بانک عامل تعاون یعنی بانک توسعه تعاون چیست ؟ آیا تآخیر در برگزاری انتخابات اتاق تعاون به دلیل این تجمیع است و جایگاه اتاق تعاون استانها در این تصمیم گیری های بزرگ چیست ؟ 

فعالان عرصه تعاون هر کس در جایگاه خود نظرات متفاوتی را در خصوص این تعویق دارند .

اقدام هیئت مدیره اتاق تعاون مرکز توجیه قانونی دارد
محمد طاهری دبیر اتاق تعاون استان اصفهان در این زمینه می گوید : با اشاره به ماده 76 اصلاح بعضی از مواد قانون تعاون، طبق این قانون مصوب مجلس اگر تعاونی ها و اتحادیه ها ، اساسنامه خود را تطبیق ندهند، تعاونی شناخته نمی شوند و دراین شرایط اگر مجمع برگزار و شکایاتی به دیوان عدالت اداری ارایه شود، مجمع منحل می شود.

وی افزود: به همین دلیل ، اقدام هیئت مدیره برای به تأخیر انداختن انتخابات وجاهت قانونی دارد.

اقدام هیئت مدیره برای تأخیر انتخابات مطابق مقررات است
غلام محمد طاهری دبیر اتاق تعاون استان سیستان و بلوچستان در خصوص به تأخیر انداختن برگزاری مجمع اتاق تعاون مرکز اعلام کرد: ما موافق ضوابط و مقررات هستیم .

وی با اشاره به اینکه اگر تعاونی ها، اساسنامه خود را با قانون جدید تطبیق ندهند تعاونی محسوب نمی شوند، خاطر نشان کرد: اقدام هیئت مدیره اتاق تعاون مرکز برای به تأخیر انداختن برگزاری مجمع ، دراین شرایط ، درست است .

دبیر اتاق تعاون استان سیستان و بلوچستان اظهارات یک نماینده را مبنی بر اینکه اعضای هیئت مدیره برای انتخاب مجدد، برگزاری انتخابات را به تأخیر می اندازند، بی معنا دانست.

جدا از اظهارات دبیران اتاق استانی مدیران عامل شرکتهای تعاونی هم عجله در برگزاری انتخابات را به نفع تعاونی ها نمی داند .

تأخیر در برگزاری انتخابات هیئت مدیره بهتراز عجله است

علی تدین ؛ مدیرعامل شرکت های تعاونی مسکن فرهنگیان تهران در این زمینه می گوید : به تأخیر انداختن برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتاق تعاون بهتر از عجله و شتاب است .
چرا که  با توجه به تغییر قانون تعاون و واگذاری تصدی گری ها به بخش تعاون برای اولین بار ، برگزاری انتخابات باید با تعمق صورت گیرد.

در چند ماه اخیر بازرسان اتاق تعاون تذکرات فراوانی به اتاق در این زمینه داده اند.

لزوم حفظ جایگاه قانون در انتخابات اتاق تعاون   
عبدالله بهرامی بازرس اتاق تعاون مرکزی ایران بازرس اتاق تعاون مرکزی ایران در این خصوص می گوید : این انتخابات باید شهریور ماه برگزار می شد و تذکرات به اتاق تعاون ارسال شد و در حال حاضر اتاق در آبان ماه آمادگی انتخابات را دارد . 

بهرامی تصریح کرد : برای برگزاری انتخابات تشکیل مجمع الزامی است تا در راستای آن انتخابات به بهترین نحو انجام شود . 

در چند ماه اخیر کارشناسان و فعالان عرصه تعاون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از لزوم توجه به توسعه تعاونی ها در کشور سخن گفته اند . در هر صورت انتخابات اتاق تعاون برای برگزاری باید دارای وجاهت قانونی باشد تا بتوان در سایه آن زمینه توسعه تعاونی ها را بیش از پیش مقرر کرد . 

امیدواریم انتخاب دبیر کل و هیات رئیسه اتاق تعاون در راستای قانون زمینه ساز حرکتی مثبت و دوباره در بخش تعاون باشد .

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار