ممانعت ترکیه از عزیمت کردهای این کشور و سوریه به کوبانی برای مبارزه با تروریست های داعش باعث خشم آنها شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: ترکیه از زبان احمد داوود اوغلو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد مانع از عزیمت شهروندانش برای مبارزه در کوبانی می شود اما به آوارگان کرد سوریه اجازه می دهد به این شهر بازگردند. اما کردها به شدت این موضعگیری را محکوم کرده اند. کردها خواستار ایجاد کوریدوری هستند که از طریق آن امکان عبور مبارزان (کرد) و تسلیحات برای مبارزه با جهادیون فراهم شود.
خبرنگار فرانس بیست و چهار از ترکیه اضافه کرد: کردها از خاک ترکیه نظاره گر درگیری ها در کوبانی سوریه هستند. حتی برخی از کردهای ترکیه با لباس رزم و با پیمودن صدها کیلومتر خود را به مرز با سوریه رسانده اند و می گویند حاضرند برای کمک به «برادران کردشان» عازم کوبانی شوند.
یکی از این کردهای ترکیه گفت:« مردم ما (کردها) پس از سقوط امپراطوری عثمانی در چهار کشور سوریه، ایران، عراق و ترکیه تقسیم شده اند اما درنهایت همه ما کرد هستیم.»
گزارشگر افزود: اما ترکیه رسما عبور شهروندانش از مرز سوریه را ممنوع کرده است. این تصمیم باعث خشم جامعه کردهای ترکیه شده است. در مقابل، موضع ترکیه در قبال کردهای سوریه متفاوت است. آنکارا تاکید دارد که کردهای سوریه آزادند برای مبارزه در کوبانی به این شهر بازگردند اما در عمل، ارتش ترکیه مانع از عبور کردهای سوریه از مرز و بازگشتشان به کوبانی می شود.
یکی از کردهای سوریه که در ترکیه است گفت:« من می خواهم به هر طریقی برای دفاع از کوبانی به این شهر بازگردم اما چون ترکیه گذرگاه های مرزی را بسته نگه داشته است باید مخفیانه به کوبانی بازگردم این کار خطراتی دارد اما باید به کوبانی بروم.»
خبرنگار ادامه داد: کردها در ترکیه چه اهل سوریه باشند یا اهل ترکیه متفق القول خواستار بازگشایی کوریدوری در ترکیه هستند که امکان عبور سلاح و همچنین مبارزان را برای حمایت از کردهای سوریه فراهم کند و به این ترتیب بتوانند کل شهر کوبانی را باز پس بگیرند و جهادیون را برای همیشه به عقب برانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار