فعالیت‌های انسانی نقش بسزایی در تولیدو انتشار گلخانه‌ای،تغییرات آب و هوایی و گرمایشی جهانی دارد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،گزارشات هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی سازمان ملل از سال 1990 اگر چه با تردیدهایی روبرو شداما نکته قابل توجه این است که تغییرات آب و هوایی سریعتر از آنچه این گزارشات پیش بینی کرده بودند درحال رخ دادن است.

عواملی چون افزایش سطح دریاها تا 70 متر، افزایش نواحی مرده اقیانوسی، کمبود شدید آب، نابودی مراتع و جنگل زدایی، افزایش دمای هوا، طوفان و سیل، انقراض برخی از گونه های حیات وحش، خشکسالی و بیابانزایی و . . . همگی از نشانه‌های هشدار دهنده گرمایش جهانی و تغییرات ناگهانی آب و هوا است.

سعید طهماسبیان کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوا یکی از مهمترین چالشهای فرابخشی قرن حاضر است،گفت:تغییرات آب وهوا موضوعاتی مانند محیط زیست، بهداشت و سلامت، امنیت غذایی، اوضاع اقتصادی وسیاسی را تحت الشعاع قرار داده و کشورهای جهان را با بحران مواجه کرده است.

وی افزود: معضل گرمایش جهانی و افزایش دمای زمین منجر به بروز خشکسالهایی شدید، هدر رفت انرژی، شیوع بیماریهای خطرناک، امنیت غذایی، فعالیتهای کشاورزی و معیشتی مردم را تحت تاثیر قرارداده است.

وی دگرگونی اقتصادی، اجتماعی، تغییرات اکوسیستمها وکاهش تنوع زیستی در دنیا را از عوامل تغییرات آب و هوایی دانست و ادامه داد:گرمایش جهانی اثرات منفی براقتصاد کشورها داشته و الگوی مبادلات کالاها را تغییر داده است.

درقرن مهاجرت‌های اجباری و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی که این مهاجرتها به وجود آورده یکی از دغدغه‌های کشورهای جهان وسازمانهای بین‌المللی شده است.

وی تصریح کرد:دانشمندان پیش بینی کرده‌اند که تغییرات آب و هوایی بر رفتار و شئونات زندگی بشر تاثیرات منفی دارد. انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی نیز باعث تغییرات آب و هوایی در مناطق مختلف می‌شود.

این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: براساس گزارش Ipcc (هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی) غلظت گازهای گلخانه‌ای به صورت غیر مستقیم در اثر فعالیتهای انسانی که منجر به تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین شده است.بر اساس آمار و ارقام Ipcc و نهادهای بین‌المللی بزرگترین منابع تولید کننده گازهای گلخانه‌ای نیروگاه‌ها هستند که بیشترین نقش را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند.

طهماسبیان خاطرنشان کرد: تخریب جنگلها، حمل و نقل‌ جاده‌ای، صنعت تولیدنفت و گاز،‌ دامپروری، صنایع آهن، فولاد وسیمان، تولید زباله و غیره ازعوامل تولیدوانتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین و تغییرات آب و هوایی می‌شود.

گفتنی است:با توجه به اینکه فعالیتهای انسانی نقش بسزایی در تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی دارد آموزش و آگاهی دادن مردم نسبت به پیامدهای ناگوار آب و هوایی و گرمایشی جهان بسیار ضروری است. گزارش از هراتیان

برچسب ها: تغییرات ، امنیت ، چالش ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار