رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: خوشبختانه در حال حاضر در دو سال اخیر یعنی سال ۹۲ و شش ماهه نخست سال ۹۳ تراز تجاری ایران افزایش صادرات را نشان می‌دهد و این محقق نمی‌شود مگر اینکه کیفیت قابل قبول باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران که به منظور تشریح وظایف و اختیارات سازمان ملی استاندارد در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب پنجشنبه ۲۴ مهرماه حضور یافته بود، در پاسخ به این سوال که در مدت فعالیت شما سازمان ملی استاندارد چکار کرده تا با برخورداری از یک بدنه کار‌شناسی مناسب و آزمایشگاه مطلوب و در عین حال حفظ روابط بین الملل در مسیر توسعه ملی گام بردارد، اظهار داشت: لازم است در وهله اول توضیح دهیم که استاندارد یعنی چه، چه جایگاهی دارد و ماهیت وجودی استاندارد در کشور‌ها به چه صورتی است.  
 
وی ادامه داد: تعریف ساده استاندارد به معنی نظم، قاعده و قانون است یعنی وقتی یک فرآیند و پدیده‌ای در عالم هستی وجود دارد اگر نظمی در آن ایجاد نشود و به پراکندگی و آشفتگی برسد، قطعا خیلی از پدیده‌هایی که ما در طول روز با آن‌ها سر و کار داریم به مشکل بر می‌خورد.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی استاندارد در وهله اول ایجاد نظم است، به تشریح سند استاندارد پرداخت و گفت: اسناد استاندارد در همه کشورهای دنیا جزء سندهای رسمی کشور‌ها هستند و حاصل اجماع نظر همه ذی نفعان و ذی ربطان در یک موضوع است که تحت عنوان یک موضوع گردهم می‌آیند و ویژگی خاص یک محصول، کالا و یا خدمت را بررسی و آنرا تعیین می‌کنند. در ایران هم مسئله به همین صورت است.  
 
پیروزبخت به نقش استاندارد در بحث اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: اصولا یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی و به ویژه توسعه اقتصادی در کشور‌ها استاندارد و نقش و جایگاه آن در اقتصاد آن کشور است.  
 
وی اظهار داشت: من اگر بخواهم یک تعریف ساده در این خصوص ارائه دهم این است که خیلی از اندیشمندان چگونگی تعامل کشوری با جهان خارج را به دو دسته تقسیم می‌کنند که آن به صورت ارتباط یا تعامل برونگرا و یا درونگرا تعریف می‌شود.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: در بحث اقتصاد و به ویژه تجارت بین کشور‌ها ما اگر یک اقتصاد درونگرا داشته باشیم قطعا در حوزه تجارت خارجه به مشکل بر می‌خوریم و از طرفی دیگر اقتصادی که در حال حاضر پیش رو داریم و سال‌ها مبانی آن بررسی شده و اخیرا هم سیاست‌های ابلاغی آن تحت عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است اصطلاحا اقتصاد درونگرا و برون نگر گفته می‌شود، یعنی با آن دسته بندی که عرض شد پیوند تنگاتنگی دارد.  
 
پیروزبخت ادامه داد: براساس این راهبرد ما باید نگاه‌مان به بیرون باشد و تعامل برونگرا داشته باشیم و از طرف دیگر اقتصادمان درونزا باشد.  
 
حاکم کردن ضوابط استاندارد در تولیدات داخلی گام بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی است
 
وی در ادامه به بند ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: براساس این بند که در آن افزایش پوشش استاندارد تولیدات داخلی و ترویج آن مورد تاکید قرار گرفته به این معنی است که اگر ما بتوانیم مقررات، ضوابط و ویژگی‌های استاندارد را در تولیدات خود حاکم کنیم، در حقیقت قدم بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشتیم.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که شما در گردهمایی که در ۲۴ دیماه سال گذشته با جمعی از مسئولین داشتید عنوان کردید که قطعا کشور ما در زمینه استاندارد به جایگاه منطقی خود خواهد رسید و در حال حاضر چقدر به اینجایگاه نزدیک شدید، اظهار داشت: جایگاه منطقی استاندارد باید در دو حوزه منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی قرار گیرد.  
 
پیروزبخت یادآور شد: سازمان ملی استاندارد به عنوان مرجع تدوین استاندارد در کشور فعالیت می‌کند، ما تاکنون حدود ۲۶ هزار استاندارد تدوین کردیم که از این نظر در رنکینگ خوبی قرار داریم.  
 
وی تصریح کرد: مجموعه استانداردهایی که در سازمان‌های بین المللی استاندارد مانند ایزو تدوین شده حدود ۲۸ هزار تاست، لذا براساس آماری که عنوان شد ما از نظر کمی در مقام خوبی ایستاده‌ایم.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: اما از لحاظ فعالیت و تعامل بین الملل نیز سازمان ملی استاندارد ایران خود پیشنهاد دهنده یک کمیته فنی به سازمان بین المللی استاندارد ایزو در ۱۵ سال پیش تحت عنوان کمیته فنی آرایشی و بهداشتی بوده که تا ۱۵ سال پیش این کمیته وجود نداشت و این در حالیست که شما می‌دانید تجارت لوازم آرایشی و بهداشتی جزء اولین دسته‌های تجارت در دنیا محسوب می‌شود.  
 
پیروزبخت اضافه کرد: بنابراین این پیشنهاد از سوی ایران ارائه و خوشبختانه پذیرفته شد و دبیرخانه آن نیز هم اکنون توسط جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه سه کمیته فنی دیگر سازمان ایزو در دست ماست، گفت: ما عضو حدود ۱۶۰ کمیته فنی هستیم، بنابراین تعامل ما باعث شده که ما جایگاه مطلوبی در سازمان ایزو داشته باشیم.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: در رنکینگ در سال ۲۰۱۳ به ما اعلام شد رتبه ما در ۵ سال اخیر از ۳۲ به ۲۹ رسیده.  
 
پیروزبخت با بیان اینکه در کشورهای منطقه نیز در جایگاه خوبی قرار داریم، گفت: در حال حاضر دبیرخانه ریسکام که استاندارد سازی کشورهای اکو در ایران قرار دارد و توسط ما اداره می‌شود، ضمن اینکه ایران در کمیته استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی عضو است و فعالیت بسیار مثبتی دارد.  
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رتبه بندی خوبی که وجود دارد در بحث صادرات کالا کالاهای ما آنطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته، یا هنوز اعتماد یا برندسازی خاصی نشده است، اظهار داشت: برندسازی خاصی وجود ندارد و استانداردسازی هم با مشکل مواجه شده.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: ما در صادرات باید بازار کشور هدف و استانداردهای آن را مدنظر قرار دهیم، ما خودمان به عنوان جمهوری اسلامی ایران ضوابطی برای کالاهای خود در نظر داریم و براساس آن نیز اجازه نمی‌دهیم کالاهایی که خارج از این ضوابط قرار گیرد وارد کشور ما شود، بنابراین کشور متقابل ما نیز این حق را دارد.  
 
پیروزبخت با تاکید بر اینکه برای صادرات کالا لازم است استاندارد کشور متقابل در نظر گرفته شود، اظهار داشت: در دو سال گذشته طی نشست‌هایی که با مسئولین کشور عراق داشتیم، آقایان عنوان کردند که خاک کشور عراق دارای املاح و نمک است و سیمان ایران به درد کشور آن‌ها نمی‌خورد، بنابراین ما استانداردهای آن‌ها را دریافت و به واحدهای تولیدی خودمان ارائه دادیم و الان شاهد هستیم که عراق بیش از ۸۰ درصد سیمان مورد استفاده خود را از ایران دریافت می‌کند و این موضوع در بسیاری دیگر از روابط ایران با کشورهای دیگر لحاظ شده و با چند کشور تفاهم نامه ایجاد کردیم که براساس استانداردسازی‌های صورت گرفته مبادله داشته باشیم.  
 
تراز تجاری ایران در دو سال اخیر افزایش صادرات را نشان می‌دهد
 
وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر در دو سال اخیر یعنی سال ۹۲ و شش ماهه نخست سال ۹۳ تراز تجاری ایران افزایش صادرات را نشان می‌دهد و این محقق نمی‌شود مگر اینکه کیفیت قابل قبول باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به امنیت غذایی از نظر مردم که بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: جریمه‌های نقدی وقتی در قوانین می‌آیند و تورم‌های فزاینده‌ای را در طی سالهای گذشته داشتیم که متاسفانه کارآمدی خود را از دست داده است. برای مثال اگر یک واحد تولیدی را دو میلیون جریمه کنیم، برای آن مبلغی نبوده و خوشبختانه قانون امروز در مجلس در حال تجدید نظر قرار گرفته است.  
 
پیروزبخت افزود: از بحث قانون نباید سرپیچی کرد و زمانی که قانونی در مجلس تجدیدنظر می‌شود، در اینجا لازم است از نمایندگان مجلس تشکر کنیم که توجه بیشتری را در انجام این قانون داشته‌اند و در کمیسیون ویژه به بحث گذاشتند و امروز دیگر بحث قانون به اتمام رسیده و آماده ارائه به صحن علنی مجلس است.  
 
وی با اشاره به اینکه این موضوع مانع کار پیگیری سازمان استاندارد نیست، تصریح کرد: ما از طرفی در قانون با اینگونه تخلفات محکم برخورد می‌کنیم و اگر کالایی پایین‌تر از علامت استاندارد و یا جعل علامت باشد، سازمان استاندارد می‌تواند مانع ادامه تولید آن شده و به راحتی از بازار جمع آوری کند.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه سازمان استاندارد جدا از اینکه قرار است تحولی در قانون آن صورت بگیرد، برای رفع ابهامات در ذهن مردم چه کارهایی را انجام داده است، عنوان کرد: ابهامات شاید به خاطر این است که خیلی از افراد وظایف سازمان استاندارد در بعضی از جا‌ها را مطلع نیستند. سازمان استاندارد طبق قانون خود در مقابل کالا‌ها و خدماتی که مشمول استاندارد اجباری بوده، وظیفه دارد و مابقی موارد به سازمان‌های دیگر بر می‌گردد.  
 
پیروزبخت ادامه داد: مثلا در امنیت غذایی تنها زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که امنیت غذایی برقرار شود که از مزرعه تا دهان تحت کنترل سازمان استاندارد باشد.  
 
وی با بیان اینکه در رابطه با بحث امنیت غذایی در شورای سلامت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی جلسات ادواری و هماهنگی‌های لازم در این راستا انجام داده‌اند، اظهار داشت: اگر ۴ الی ۵ سازمان باهم تعامل داشته باشند و این اعتماد در تولیدکننده وجود نداشته باشد، چه می‌تواند رخ دهد، در برخی از شرایط به ایمنی مردم نیز بر می‌گردد.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: برای مثال در اوایل دهه ۸۰ که آسانسور به بازار آمد و سازمان استاندارد می‌خواست وارد بازرسی آسانسور در جهت تامین ایمنی مردم در ساختمان‌ها شود، مقاومت بسیاری را شاهد بود و البته ما نمی‌توانستیم به عنوان یک سازمان وارد ساختمانی شویم، به همین دلیل از ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها استفاده کرده و برای مثال بین سازمان استاندارد و شهرداری تفاهم نامه‌ای منعقد شد که تا زمانی که سازمان استاندارد صحت آسانسور‌ها را تائید نکند، پایان کار برای ساختمان صادر نخواهد شد.
 
پیروزبخت با بیان اینکه ما مسئولین دستگاه‌های نظارتی باید معتقد باشیم که مشکل مردم به صورت یک بسته و زنجیره در نظر گرفته شود، تصریح کرد: سازمان استاندارد هم به همین صورت در این زنجیره شرکت خواهد کرد و برای مثال یعنی نباید این سازمان زنجیره‌ای جدا خلق و نظارت جداگانه‌ای داشته باشد، بلکه باید همه مشکلات را از آن هم دانسته و اگر این امر تحقق پیدا کند، قطعا به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد.  
 
وی افزود: برای مثال شهربازی‌ای در یکی از استانهای شرق کشور به مشکلی برخورد که متاسفانه حوادثی را در بر داشت که آگاه شدیم شهرداری آن شهر بدون نظر سازمان استاندارد اقدام به افتتاح آن مکان کرده و متاسفانه صدمه آن به تمام سازمان‌ها بر می‌گردد.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هماهنگی یعنی اینکه تمامی سازمان‌ها تعامل خوبی را برای خدمات مفید و امنیت لازم برای مردم را با یکدیگر داشته باشند.  
 
پیروزبخت در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه در برخی از شرایط بین سازمان غذا و سازمان استاندارد هماهنگی‌های لازم وجود ندارد، تاکید کرد: ما از پیش با سازمان غذا و دارو به تفاهم رسیده و در برخی از شرایط اختلاف در بین مفاهیم وجود دارد. استاندارد در همه کشورهای جهان یک ویژگی قابل قبولی است و از آن بیشتر می‌تواند مقررات فنی در این سازمان حاکم باشد.  
 
وی بیان داشت: در بحث مقررات فنی هم وظیفه سازمان‌هایی مانند غذا و دارو است و سازمان استاندارد ادعایی نداشته و ورود پیدا نمی‌کند.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان استاندارد براساس شرایط داخلی کشور و استانداردهای جهانی تدوین شده است، افزود: اما ضوابطی همیشه وجود دارد، برای مثال همبرگر در جمهوری اسلامی باید حلال باشد و در هیچ استانداردی در جهان حلال بودن مطرح نیست و این در مورد برخی کالاهای دیگر نیز وجود دارد، مثلا در باب انرژی ایران از سال ۸۸ مقررات فنی خاصی را اعلام کرد که کالاهای وارداتی انرژی باید با گرید A و B در بازار بیایند و طبق مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) مقررات فنی برای همه کشور‌ها لازم الاجرا بوده و طرف تجاری باید آن را بپذیرد.  
 
پیروزبخت گفت: به این صورت تحول در نظام استاندارد صورت می‌گیرد اگر تفکیک مسئولیت‌ها، نظام استانداردسازی یکپارچه و اختلاف بین مفاهیم در بین مابقی سازمان‌ها جابیفتد، دیگر شاهد تداخل وظایف نبوده و کار‌ها بهتر پیش می‌رود.  
 
وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه اصلا چرا استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود، پاسخ داد: متاسفانه در بعضی از مواقع خودمان اعتماد کافی را نداریم، اگر تولیدکننده و مصرف کننده در وهله اول اعتماد به استاندارد را داشته باشند، قطعا خودکنترلی در واحدهای تولیدی و تجاری نهادینه خواهد شد.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در خیلی از کشورهای پیشرفته بحث برچسب گذاری و حمایت از حقوق مصرف کننده وجود داشته که اگر تولیدکننده روی کالا برچسبی بزند و ادعای خاصی را داشته باشد اما براساس سازمان نظارت‌‌ همان کشور خلاف این ادعا اثبات شود، نه تنها سازمان استاندارد بلکه قانون حمایت از حقوق مصرف کننده جریمه سنگینی را برای آن اعمال می‌کند و این می‌تواند مانع از ریسک تولیدکننده در بحث تولید شود و این قانون نهادینه خواهد شد.

پیروزبخت با اشاره به اینکه ما یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در مصرف انرژی هستیم خاطرنشان کرد: ما نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی ایفا می‌کنیم، به گونه‌ای که از ابتدای قانون برنامه دوم فعالیت‌هایمان را انجام داده‌ایم.  
 
وی با بیان اینکه ۴۵ لوازم و تجهیزات انرژی بر را به کمک سازمان‌های مشابه تدوین کرده‌ایم، ادامه داد: در حال اجرای برنامه‌های موردنظرمان هستیم.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه ۱۸ هزار گلخانه مشمول مقررات صرفه جویی انرژی هستند، گفت: باید دستگاه‌های دیگر همچون وزارت جهاد کشاورزی به کمک ما بیایند.  
 
پیروزبخت افزود: در صرفه جویی انرژی واحدهایی همچون سیمان فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ایم، به طوری که گواهی انطباق به واحدهای تولیدی اعطا کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه در بحث‌هایی همچون CNG ورود پیدا کرده‌ایم خاطرنشان کرد: حایگکاه‌های CNG را به کمک وزارت نفت کنترل می‌کنیم.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه به کمک وزارتخانه‌هایی همچون وزارت کشور و وزارتخانه نفت احتیاج بیشتری داریم، اظهار داشت: این وزارتخانه‌ها می‌توانند در اشاعه فعالیت‌های ما در زمینه CNGکمک کنند.  
 
پیروزبخت با اشاره به اینکه برای فرزندان عزیزمان در کشور اسباب بازی‌ها را سالهاست که کنترل می‌کنیم، تصریح کرد: اسباب بازی‌هایی که وارد کشور می‌شوند باید شرایط استاندارد داشته باشند، وگرنه جلوی ورود آن‌ها را به کشور می‌گیریم.  
 
 مهدکودک‌ها باید علامت استاندارد داشته باشند
 
وی با اشاره به اینکه مهدکودک‌ها باید علامت استاندارد داشته باشند خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰۰ آزمایشگاه همکار با ما همکاری می‌کنند.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به برون سپاری و به کار گیری بخش خصوصی ادامه داد: ۱۵۰ شرکت بازرسی جوش و ۸۵ شرکت بازرسی کالا با ما همکاری می‌کنند به طوری که به ازای هریک کار‌شناس استانداری که در خود سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کنند، حدود ۱۵ کار‌شناس در بیرون با ما همکاری نزدیک دارن.د
 
پیروزبخت با تاکید بر اینکه ما به اشتغالزایی نیز کمک می‌کنیم ادامه داد: باید در جهت برون سپاری حرکت کنیم تا اشتغال ایجاد شود.  
 
وی با اشاره به کمبود امکانات و اعتبارات برای نظارت‌ها افزود: این امر باید به منظور افزایش دامنه فعالیت‌ها صورت گیرد، تا نگرانی‌های مردم از بین برود.  
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: باید نگرانی مردم را از بین ببریم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، سازمان ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار