مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست برای احیا دریاچه ارومیه متکی به منابع داخلی حوزه است.


محسن سلیمانی روزبهانی مدیر طرح حفاظت از تالابهای ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه مسائل و معضلات مربوط به دریاچه ارومیه را پیگیری می‌کند، گفت: جهت احیای دریاچه ارومیه ستادی تشکیل شده که به دنبال راه حلهای مناسب برای احیای دریاچه ارومیه است.

وی با تاکید به نقش سازمان محیط زیست جهت حفاظت از دریاچه‌ها و تالابهای ایران اظهار داشت: سازمان محیط زیست در تلاش است تا مولفه‌های کشاورزی پایدار در نقاط حوزه های آبی اجرایی شود.

وی با اشاره به تاثیر این مولفه ها توضیح داد: اجرای مولفه های کشاورزی پایدار موجب کاهش استفاده از منابع ابی برای کشاورزی می‌َشود و به دنبال آن میزان آب صرفه‌جویی شده در دریاچه باقی می‌ماند و در نهایت به درامد کشاورزها لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

سلیمانی در ادامه درباره لایحه ای در هفته گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شد اظهار داشت: سازمان محیط زیست در نظر دارد به دنبال این لایحه قوانینی تصویب کند تا معضلات و مشکلات تمامی تالابهای کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد قوانین ارائه شده در این لایحه بیان داشت: تعیین حق آب برای تالابهای و تدوین برنامه‌ مدیرت بر حوض‌یابی در تالابها و نزدیکی بیشتر دستگاهای اجرایی با مسائل مربوط به تالابها و دریاچه‌ها از جمله قوانینی که در راستای این لایحه اجرایی می‌شود.

مدیر طرح حفاظت از تالابهای ایران با اشاره به این که طرح نکاشت از سوی ستاد دریاچه ارومیه مطرح شده است تصریح کرد: طرح نکاشت تنها در مورد زمینهای زراعی که کشت گندم وجود محصولات از این قبیل در آنها صورت می گیرد و اجرایی می‌شود.

وی در ادامه درباره پرداخت خسارت به کشاورزان جهت اجرایی طرح نکاشت بیان داشت: دولت در نظر دارد به ازای هر هکتار مبلغی را به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت کند.

وی با تاکید بر رویکرد سازمان محیط زیست برای اصلاح کشاورزی در ایران گفت: سازمان محیط زیست در تلاش است تا به جای توقف فعالیتهای کشاورزی، وضع کشاورزی موجود را با آموزشهای صحیح و توسعه تکنیکها مناسب اصلاح کند.

وی در مورد انتقال برخی از منابع آبی به دریاچه ارومیه اظهار داشت: سازمان محیط زیست با انتقال آب از یک حوزه دیگر برای احیای دریاچه ارومیه مخالف است.

وی با اشاره به علت مخالفت سازمان محیط زیست با انتقال منابع آبی دیگر به دریاچه ارومیه بیان داشت: وقتی آب از یک حوزه دیگر برای احیای دریاچه ارومیه آورده شود در واقع یک حوزه‌ دیگر را به قیمت احیا دریاچه ارومیه از بین می‌بریم.

وی با تاکید بر مدیریت صحیح منابع آبی افزود: تا زمانی که به رفتارهای گرفته خود ادامه دهیم و آن را اصلاح کنیم استفاده از منابع آبی را مدیریت نکنیم هر مقدار آب از منابع دیگر به دریاچه ارومیه کنیم روزی تمام می‌شود.

سلیمانی در پایان گفت: استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست برای احیا دریاچه ارومیه با اکتفا به منابع داخلی حوزه است و در نظر دارد تا این استراتژی را برای همه  تالاب‌های ایران اجرایی کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تالاب ، کشاورزی ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار