شبکه تلویزیونی المیادین، با اشاره به اهداف پنهانی ترکیه درباره تمامیت ارضی خاک سوریه و عراق، اعلام کرد: ترکیه تلاش می کند با بهانه قرار دادن داعش به توسعه طلبی در خاک سوریه و عراق اقدام کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، المیادین اعلام کرد: در پی درگیری های شهر عین العرب (کوبانی) و تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه، اختلاف این کشور با ایران نیز افزایش یافته است؛ اما به صرف نظر از روابط منطقه ای دو کشور، ضوابط و متقضیات دوجانبه بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

این شبکه در گزارشی که قاسم عزالدین گزارشگر این شبکه درباره روابط آنکارا و تهران تهیه کرده بود اعلام کرد: تسلط داعش بر شهر موصل سبب ایجاد شکاف بین ترکیه و ایران شد شکافی که با وجود اختلاف زیاد دو کشور درباره بحران سوریه، پیش از این در روابط دو جانبه ایجاد نشده بود. ترکیه داعش را برآیند حاکمیت در سوریه و عراق می داند و خطر به شمار نمی رود، اما تهران مانند دیگر کشورها بر این نظر است که پدیده داعش خطری برای موجودیت حال و آینده همه کشورهاست. 

گزارشگر این شبکه افزود: بر اساس این اختلاف، مواضع دو کشور درباره تهدیدهای داعش برای ارتکاب کشتار در کوبانی نیز متفاوت است. آن طور که معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد، ایران در مذاکرات محرمانه از ترکیه خواسته است به نجات کوبانی بشتابد و برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه در نتیجه کشتار احتمالی علیه کردهای سوریه تلاش کند. 

گزارشگر این شبکه افزود: ترکیه منتظر این فرصت است که با بهانه قرار دادن داعش برای توسعه طلبی در خاک سوریه اقدام کند. تانک های ترکیه که پس از مجوز پارلمان برای تحرک در سوریه و عراق به حرکت در آمدند، اکنون منتظر فرصتی برای ایجاد منطقه ای حائل به عنوان پایگاهی برای سرنگون کردن حکومت در سوریه است.

ترکیه بر این نظر است که پس از سرنگونی حکومت در سوریه داعش نیز نابود خواهد شد و برای باوراندن این موضع خود به آمریکا و متحدانش تلاش می کند.

گزارشگر المیادین افزود: از سوی دیگر، ایران تهدید کرده است که اگر ترکیه در سوریه دخالت کند، سریعا واکنش تعیین کننده ای نشان خواهد داد. طی سه سال گذشته روابط دو کشور دارای ابعاد طبیعی بود. اکنون نیز، دو کشور می توانند بر اساس مواضع مشترک دوجانبه برای جلوگیری از فروپاشی وضع منطقه همکاری کنند؛ اما تلاش ترکیه برای توسعه طلبی مستقیم در سوریه و عراق هشداری برای برهم زدن توازن های موجود منطقه ای است. اگر این توسعه طلبی ترکیه در منطقه عملی شود، امکانی برای حل بحران های دشوار منطقه که در نتیجه دخالت های بیگانه ایجاد و سبب افزایش تنش شده است وجود نخواهد داشت.

گزارشگر المیادین افزود: اکنون روابط  دو کشور در معرض تزلزل قرار گرفته است، اما سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در آینده ای نزدیک ممکن است شرایط را به حال اول بازگرداند.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار