استقبال تونسی‌ها از هنر ایران

هفته فرهنگی ایران در تونس با استقبال تونسی‎ها از هنر ایران کارش را رسما آغاز کرد.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران  به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین هفته فرهنگی ایران در تونس پس از انقلاب این کشور با حضور وزیران فرهنگ دو کشور و افتتاح نمایشگاه‎های صنایع دستی و هنرهای تجسمی عصر سه‎شنبه (22 مهرماه) به وقت تونس گشایش یافت.
 
علی جنتی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح همین روز در فرودگاه تونس مورد استقبال مراد الصلکی همتای تونسی‎اش  قرار گرفته بود، به همراه او در قصر عبدلیه حاضر شدند و از نمایشگاه آثار هنری ایران دیدن کردند.
 
در این مراسم که حجت‎الاسلام مصطفی بروجردی  سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس ، صادق رمضانی گل‎افزانی رایزن فرهنگی کشورمان در تونس ، سیدمحمدحسین هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، مهرداد آگاهی  مدیرکل همکاری‎های فرهنگی و هنری سازمان  و تعداد قابل توجهی از رسانه‎های تونس حضور داشتند، هنرمندان حاضر در نمایشگاه هر کدام درباره کارهای حضور توضیح ‎دادند.
 
پس از افتتاح این بخش که مورد توجه وزیر فرهنگ تونس و بازدیدکنندگان تونسی قرار گرفت، وزیران فرهنگ دو کشور در چای‎خانه ایرانی تعبیه‎‎شده در حیاط قصر مورد پذیرایی قرار گرفتند و در ادامه دو تفاهم‎‎نامه فرهنگی در زمینه چاپ و نشر و موسیقی امضا کردند.
 
سپس حاضران به منطقه گردشگری سیدی بوسعید رفتند و برنامه در قصر نجمه الزهرا ادامه پیدا کرد.
 
وزیر فرهنگ ایران به همتای تونسی‎اش که اهل موسیقی است، یک جلد قرآن کریم و یک سه‎تار هدیه داد. الصلکی نیز هدیه‎ای را که یک اثر هنری بود به علی جنتی تقدیم کرد.
 
سپس وزیر فرهنگ تونس در سخنانی اظهار کرد: دومین هفته فرهنگی تونس در ایران طبق وعده آقای وزیر برگزار خواهد شد. همچنین تفاهم‎نامه‎‎های امضاء شده بین دو کشور در زمینه‎های نشر و ترجمه و موسیقی اجرایی خواهد شد.
 
مراد الصلکی با اشاره به این‎‎که تفاهم‎نامه پیش‎تر امضاشده بین دو کشور به سال‎ها پیش مربوط بوده است، به جایگاه سینمای ایران در تونس و علاقه تونسی‎ها به سینمای کشورمان اشاره کرد.
 
وزیر فرهنگ تونس نمایشگاه هنری ایران در تونس را هم فوق‎العاده زیبا توصیف و مردم را به بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد.
 
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به زبان عربی سخن می‎گفت، با اشاره به تمدن تونس و جایگاه ایرانی‎ها در این تمدن، به عالمان ایرانی که در تونس حضور داشته‎اند اشاره کرد و گفت: خوشحالم که نام عالمان ایرانی را روی خیابان‎های تونس گذاشته‎اید.
 
علی جنتی همچنین تاکید کرد: دو تمدن کهن ایران و تونس از دیرباز با هم در ارتباط بوده‎اند.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز که به عربی سخن می‎‎گفت، با تشکر از امکان فراهم‎شده برای برگزاری این هفته فرهنگی، در سخنانی که با طنز و همچنین خنده حاضران همراه بود، گفت: خانم‎های ایرانی این‎قدر از مردان ایرانی جلو افتاده‎اند که مردان دارند حقوق‎شان را از بانوان مطالبه می‎کنند. البته این حرف‎های من را به فارسی ترجمه نکنید!
 
هاشمی سپس از هنرمندان ایرانی حاضر در سالن که بیش‎تر آن‎ها خانم بودند، دعوت کرد تا روی سن بروند.
 
پایان‎بخش مراسم افتتاحیه نیز اجرای موسیقی سنتی توسط گروه حسام‎الدین سراج بود که با استقبال حاضران در سالن همراه شد.
 
هنرمندان حاضر بخش هنرهای تجسمی و صنایع دستی هفته فرهنگی ایران در تونس عشرت بدر (پژوهشگر و طراح لباس‎های تاریخی و سنتی ایران)، ژیلا رسام عرب‎زاده (هنرمند فرش)، فرح کیمیاقلم (نگارگر)، فریبا مقصودی (خوشنویس)، محسن کاوه (معرق‎کار چوب)، مهرنوش بشارت (هنرمند نقاش پشت شیشه)، عبدالناصر گیو (جواهرساز)، سعید عکاف‎زاده (قلم‎زن) به همراه گروه موسیقی حسام‎الدین سراج، بتول مشکین‎فام (استاد ادبیات عرب)، منوچهر محمدی (تهیه‎کننده سینما)، گروه تئاتر «بدن دیوانه» با کارگردانی یاسر خاسب و مهدی جعفرزاده (متخصص چای‎خانه ایرانی) از میهمانان این هفته فرهنگی هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرهنگی ، تونس ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار