ایستگاه هشتم مذاکرات هسته‌ای/31

ظریف: برخی از کشورهای همسایه مایل به حل مسئله هسته‌ای ایران نیستند/ برگزاری نشست سه جانبه با اشتون و کری هفته‌های آتی/ تکذیب ادعای گری سیمور

وزیر اموخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: حرکت در همه زمینه‌ها رو به جلو بوده است و در این دور از مذاکرات طرفین به جای بیان مشکلات به دنبال راه حل بودند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران"محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: مذاکرات سخت و فشرده‌ای داشتیم که یک دور آن پنج ساعته و دور دیگر طی دو ساعت برگزار شد و صحبت‌های بسیار جدی پیرامون موضوعاتی که کماکان باقی مانده است انجام شد.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تفاوتی که از شروع مذاکرات در نیویورک قابل مشاهده بود این بود که در این دور از مذاکرات طرفین به جای بیان مشکلات به دنبال راه حل بودند و محور بحث‌ها در این رابطه بود.
 
ظریف تصریح کرد: صحبت از راه حل به این معنا نیست که طرفین بخواهند از مواضع قبلی خود کوتاه بیایند بلکه ما همواره اعلام کرده‌ایم که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز است و ما از حقوق ملت ایران صرف نظر نخواهیم کرد.
 
وی با بیان این که راه‌های متفاوتی برای حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد گفت: یکی از بهترین نشانه‌ها در این زمینه واقعیت تاریخی است و این به این معنی است که طی دوازده سال گذشته با وجود این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین بازرسی را از ایران داشته، هیچ نشانه‌ای از انحراف برنامه هسته‌ای کشورمان مشاهده نشده است.  
 
ظریف با بیان این که در این دور از مذاکرات هنوز شاهد شتاب عظیم در روند مذاکرات نبوده‌ایم اظهار داشت: این روزها صحبت‌ها و گفتگوهایی پیرامون روش‌ها و دیدگاه‌هایی که وجود دارد انجام شد اما با وجود این که هنوز شاهد شتاب عظیمی در این حرکت نیستیم حرکت به سمت جلو ادامه دارد. 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: من فکر می‌کنم آنچه لازم است، طرف مذاکره باید درک کاملی پیدا کند از اینکه تحریم‌ها بی‌تاثیر بوده و نباید آنها در مورد تحریم‌ها احساس وابستگی عمیق کنند،‌ و این یکی از موانعی است که ما در رسیدن به راه حل می‌بینیم، چراکه طرف مقابل احساس می‌کند این تحریم‌ها ارزش دارد.
 
وی افزود:  آنچه که برای جمهوری اسلامی مهم است، این است تحریم‌ها از نظر نمادین باید برداشته شود، متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز درک نکرده. ادامه این تحریمها و یا نحوه برداشتن تحریم‌ها نمایانگر یک دیدگاهی است این دیدگاه در واقع یک وابستگی شدید، حتی احساسی نسبت به تحریم‌ها دارد و برایشان از دست دادن این تحریمها جنبه عاطفی پیدا کرده لذا ما فکر می‌کنیم این حرکت به سمت جلو بوده، حتی در مورد تحریم‌ها؛

ظریف گفت: حرکت در همه زمینه‌ها به سمت جلو بوده، راهکارهای مختلفی دیده شده و مورد بحث قرار گرفته، اما من هنوز فکر می‌کنم آن مانع، نه مانع واقعی بلکه مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند، موضوع تحریم است.

وی ادامه داد: تحریم‌ها نه کارآمدی گذشته را داشته و نه در آینده کارامدی خواهد داشت بلکه تحریم یک نمادی است و باید این نماد شکسته شود، برای همین است که روی آن اصرار داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم با توجه به توافقاتی که شده، بعد از جلسه‌ای که امروز ما با اعضای 5+1 خواهیم داشت و مهمتر از آن جلسه خود اعضای 1+5 با یکدیگر که ظهر امروز انجام خواهد گرفت این جلسه برای این است که بتوانند مواضع خود را مرور کنند، همچنین ما یک رشته جلسات کارشناسی خواهیم داشت که طی هفته آینده و هفته‌های آتی برگزار خواهد شد تا، موضوعاتی که  از نظر کارشناسی  نیازمند بررسی است مورد رایزنی قرار گیرد  تا به فهم مشترک برسیم.

وی ادامه داد: این موضوعات مورد بررسی، موضوعات مختلفی است که ضرورت دارد از سوی کارشناسان ما مورد بحث قرار گیرد، چند موضوع است که نیازمند یک حرکت سیاسی است و آن موضوعات می‌ماند برای اینکه ظرف سه یا چهار هفته آینده دوباره ما یک جلسه سه جانبه میان بنده آقای کری و خانم اشتون داشته باشیم، که در صورت لزوم هم سایرین دعوت خواهند شد.

ظریف تاکید کرد: فعلا در حال طراحی هستیم برای جلسه بعدی که این مسائل را مرور کنیم و ببینیم که آیا این موانع واقعی و روانی قابل عبور است یا خیر، بنده اعتقاد دارم همه این موانع قابل عبور باشد و با یک دیدگاه واقع‌بینانه میتوان به حرکت رو به جلو برسیم.

ظریف تصریح کرد: بیش از چهل روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینکه کسی در میان مذاکره کنندگان اعتقادی به تمدید ندارد و از طرفی ما هم ضرورتی در این زمینه نمی‌بینیم لذا به تمدید فکر نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به همه این واقعیات ما باید از برخی موانع روانی عبور کنیم و از طرفی فرصت واقعا کم است و نیاز داریم که با شتاب بیشتری به سمت راه حلها حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکان این نشست‌ها در وین خواهد بود تصریح کرد: هنوز راجب به مکان نشستهای کارشناسی صحبتی نشده و فکر می‌کنم احتمال دارد در مورد نشست وزاء مکانی غیر از وین در نظر گرفته شود البته در این زمینه‌ هنوز مشورت ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع غربی نزدیک به دیپلمات‌های غربی از درصد موفقیت 95 درصد در مقابل 5 درصد صحبت می‌کنند در واقع همان صحبتی که لاوروف  آن را مطرح کرده بود، بیان کرد: چنانچه یک موضوع هم از موضوعات موارد قابل اختلاف باقی مانده باشد و در این زمینه توافقی حاصل نشود، توافق ما صفر درصد است چرا که ما در ژنو هم اعلام کردیم که هیچ چیز مورد توافق قرار نمی‌گیرد تا اینکه همه موضوعات مورد توافق قرار بگیرد.

ظریف تصریح کرد: این که برخی می‌گویند 95 درصد حل شده است به دلیل فضای روانی است و این در حالی است ما در صددیم به سمت بررسی راه حلها پیش برویم  و باید هر دو طرف بپذیرنند قرار است با یک واقعیت جدیدی روبرو شوند و طرف مقابل قبول کند که برای رسیدن به راه حل باید از تحریم عبور کند و بپذیرد که این تحریمها واقعا در گذشته هم کارآمدی نداشته و تنها نمایانگر نوعی از روابط بوده که ما می‌خواهیم آن نوع روابط را بر هم بزنیم.

وی تصریح کرد: من نمی‌توانم بر روی آن عددی بگذارم زمانی ما می‌گفتیم متن، چرا که در ژنو 3 و4 متنی داشتیم و در وین 3و4 نیز گفتیم که 65 درصد از متن به اتمام رسیده است لذا در آن موقع با توجه به متن می‌توانستیم بگوییم که چه مقدار خط خوردگی و یا چه مقدار از آن تمیز دارد اما راجب به محتوا نمی‌شود اینگونه تصمیم گرفت باید ببینیم که کی به نتیجه می‌رسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی که مبنی بر اینکه مشکل غربی‌ها در رابطه با تحریم‌ها چیست اظهار داشت: این گیر یک گیر روانی است و آنها باید بپذیرند که به تحریمها به عنوان راه حل نگاه نکنند و به آن به عنوان مانع بنگرند چرا که اگر قرار باشد که انها از مسیر فشار برنامه‌ هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار دهند مردم ایران همواره نشان دادند در مقابل فشار مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: در سطوح بالا اوباما، کری و سایر مقامات غربی گفته‌اند که ما می‌خواهیم براساس احترام متقابل با ایران برخورد کنیم اما احترام متقابل با حفظ برخی اهرم‌های فشار متضاد است.  
 
ظریف تصریح کرد: همه بحث‌ها نیاز به مذاکره دارد  ما به سمت طرح راه‌حل‌های مختلف پیش رفتیم اما راه حل مشخصی برای هیچ کدام از این موارد توافق در نظر گرفته نشده است و  یکی از موضوعاتی که قرار است کار کارشناسی جدی روی آن صورت بگیرد صورت بگیرد بحث رسیدن به نتیجه و تصمیم‌گیری برای آن است.  


وزیر امور خارجه کشورمان در تکذیب مصاحبه گریسیمور  با شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر اینکه در رابطه با راکتور آب سنگین اراک و هم چنین فردو توافقاتی حاصل شده گفت: ایشان الان جزیی از مذاکرات نیستند و متاسفانه مسئولیتی که وی امروز دارد در یک سازمانی است که نقش اساسی داشته و متاسفانه و نمی‌دانم چرا برخی دوستان  نظرات وی را  به عنوان یک نظری خیلی رسمی در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های وی برخاسته از یک خواستگاه سیاسی است  و نمی‌تواند نمایانگر بحث‌های ما باشد و اظهاراتی که در آمریکا مطرح می‌شود برای تاثیرگذاری بر افکار عمومیه و  نگران کردن آن گروه‌هایی است که ذاتا با هر گونه توافقی مخالفند بنابراین تلاش می‌کنند تا  توافق با ایران را خطرناک جلوه دهند.

ظریف تصریح کرد: هنگامی که بعضی سرمقاله‌ها یا بعضی مطالبیکه امروز در واشنگتن پست و در مطبوعات دیگر آمریکایی نوشته شده می‌شود را مشاهده می‌کنید ،می‌بینید که یک حر کت سازمان یافته‌ای از طرف گروه‌های نزدیک به لابی صهیونیستی و نزدیک به جناح‌های تندرو در آمریکا شکل گرفته است تا هر نوع توافقی با ایران را خطرناک جلوه دهند و هدفشان این است که بگویندهیچ توافقی نباید با ایران صورت بگیرد.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود:  باید توجه داشته باشیم که باید در مسیر واقعیات فدم برداشت و مذاکراتی که شکل گرفته برای این است تا آن هدفی که ما از مذاکره داشتیم مبنی بر ادامه برنامه هسته‌ای ایران واقعیت پیدا کنه و دنیا مطمئن شود که این برنامه صلح آمیزه است.

وی با اشاره به اینکه  موضوعات منطقه ما در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد گفت: یکی از دلایلی که منطقه ما در این شرایط قرار گرفته سیاست‌های بسیار نابخردانه‌است که از داخل منطقه و از خارج  بر آن تحمیل شده و  رژیم صهیونیستی سردمدار این سیاست است و متاسفانه برخی کشورهای منطقه هم دنباله‌روی این سیاست بودندو به جای این که به واقعیات منطقه بپردازند هراس افکنی کردند.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و دلیل نگرانی رژیم‌صهیونبستی و برخی کشورهای همسایه حل شدن موضوع هسته‌ای ایران است و در پس همه شعارهایی که می‌دهند این وجود دارد که مایل نیستند هیچ گونه راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران به دست آید .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
حکام بی غیرت عرب ، جز نوکری استکبار کار دیگری بلد نیستند . با زور استکبار سرکار آمده اند و مجبورند تن به خفت و خواری بدهند . حتی کشتار مردم غزه و عراق و سوریه .
خاک بر سر بی غیرتشان .
آخرین اخبار