يزد به دليل توليد بيش از 50 درصد كاشي و سراميك كشور به عنوان قطب توليد كاشي و سراميك شناخته شده اما اين روزها صنعت كاشي و سراميك يزد در نگراني و تب و تاب يافتن بازارهاي جديد به سر مي برد زيرا به نظر مي رسد بازار داخلي تا حد زيادي اشباع شده است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، ي توليدات كاشي در استان يزد با توليدات حداقل هفت استان ديگر در كشور برابري مي كند و اغلب برندهاي معروف كاشي و سراميك در اين استان توليد و به بازار عرضه مي‌شود.

با رونق يافتن بازار كاشي و سراميك به دنبال ورود تكنولوژي و تغيير و تحولات بنيادين در طرح و رنگ اندازه كاشي‌ها، كاشي و سراميك يزد توانست جايگاه خوبي در كشور و حتي كشورهاي همسايه پيدا كند و اين امر سبب صدور مجوزهاي متعدد براي راه اندازي واحدهاي توليدي در اين زمينه شد.

پس از آنكه بازار داخلي به تصرف صنعت كاشي و سراميك يزد درآمد، صادرات نيز به تدريج آغاز شد تا اينكه طي سال‌هاي اخير، بيشترين حجم صادرات در اين استان مربوط به كاشي و سراميك بوده است.

عراق مهمترين خريدار كاشي و سراميك يزد

كشور عراق در طول سال‌هاي اخير يكي از مهمترين واردكنندگان كاشي و سراميك يزد بود و پس از آن، افغانستان، پاكستان و برخي كشورهاي عربي، به خريد اين محصول از استان يزد تمايل نشان دادند.

اين شرايط سبب ايجاد رقابتي شديد ميان توليدكنندگان كاشي و سراميك نه تنها در استان يزد بلكه در سراسر كشور شد و اين رقابت در ميان توليدكنندگان يزدي بيش از ديگران مشهود بود و همين رقابت سبب بهبود كيفيت هر روزه محصولات در كارخانه‌هاي مختلف شد.

در حالي كه بازار فروش كاشي و سراميك در اوج به سر مي‌برد، به ناگاه چندين عامل دست به دست هم داد تا كاشي و سراميك يزد به تدريج از روزهاي اوج خود پايين بيايد و اين روزها گرچه هنوز اوضاع چندان وخيم نشده اما توليدكنندگان اين محصول به شدت نگران فروش محصولات خود هستند.

صدور مجوزهاي متعدد و ناامني هاي منطقه عامل كاهش فروش است

صدور مجوزهاي متعدد در استان، ركود بازار، نبود سرمايه در گردش، ركود در بازار جهاني كاشي و سراميك،‌ از دست دادن بزرگترين مشتري كاشي و سراميك يزد به دنبال نا امني‌هاي منطقه اي و... همه و همه از عواملي است كه بازار فروش كاشي و سراميك استان يزد را تهديد مي‌كند.

معاون برنامه‌ريزي استاندار يزد نيز چندي پيش در جلسه‌اي خواستار توقف صدور مجوز براي اين صنعت در استان يزد شد و اظهار داشت: بازار كاشي و سراميك به تدريج به سمت اشباع شدن مي رود.

محمدرضا بابايي با بيان اينكه سرمايه گذاري ها بايد به سمت صنايع ديگر هدايت شود، خاطرنشان كرد: به هر حال روزي با اين حجم توليدات، بازارهاي داخلي اشباع مي شود و بازارهاي خارجي نيز به دليل حضور رقباي متعدد، قابل اعتماد نيست.

گرچه به نظر مي رسد صدور مجوز جديد براي توليد كاشي و سراميك متوقف شده اما همچنان واحدهاي نيمه كاره گذشته، تكميل و يكي يكي بهره برداري مي شوند كه اين امر ركود بازار كاشي و سراميك را بيش از پيش ملموس مي كند.

رتبه چهارم ايران در توليد و رتبه پنجم در صادرات كاشي و سراميك

نايب رئيس انجمن كاشي و سراميك كشور در اين زمينه  گفت: سرعت رشد صنعت كاشي و سراميك در كشور در 20 سال گذشته قابل توجه بوده و ايران اكنون در زمينه توليد كاشي در رتبه چهارم قرار دارد و بيشترين توليدات اين عرصه به ترتيب مربوط به كشورهاي چين، هند و برزيل و سپس ايران است.

نصرالله شريف فرد با بيان اينكه ايران به رغم توليدات بالا، جايگاه چندان مناسبي در زمينه صادرات ندارد، خاطرنشان كرد: كشورهايي نظير ايتاليا، اسپانيا و تركيه به رغم آنكه در عرصه توليد بعد از ايران قرار دارند، اما به دليل تامين سليقه مشتريان، جايگاه بالاتري از كشورهاي بزرگ توليدكننده دارند و ايران در اين زمينه رتبه پنجم جهان را داراست.

وي عنوان كرد: در حال حاضر در استان يزد 77 كارخانه كاشي و سراميك مشغول فعاليت هستند و 34 واحد ديگر نيز مراحل پاياني تكميل را طي مي كنند و به زودي وارد عرصه توليد مي شوند.

شريف فرد بيان كرد: اين واحدها سالانه بالغ بر 290 ميليون مترمربع كاشي و سراميك توليد مي كنند در حالي كه ميزان توليد كاشي و سراميك در كشور سالانه 350 ميليون متر مربع است.

بازار فروش راكد است

وي با بيان اينكه در حال حاضر 150 ميليون مترمربع كاشي و سراميك در كارخانجات توليدي انبار شده و بازاري براي فروش نيست، تصريح كرد: شايد بتوان گفت به همين ميزان نيز در نمايندگي هاي فروش در سراسر كشور، كاشي و سراميك انبار شده است كه اين امر يعني سرمايه در گردش واحدهاي توليدي تا حد قابل توجهي متوقف شده است.

نايب رئيس انجمن كاشي و سراميك كشور با بيان اينكه اغلب توليدكنندگان اين محصول از نبود بازار فروش ابراز نگراني و ناراحتي مي كنند، خاطرنشان كرد: دلايل متعددي سبب شده تا بازار اين محصول به طور مقطعي دچار ركود شود.

وي از جمله اين عوامل به راكد شدن ساخت و سازها به ويژه ساخت و ساز مسكن مهر اشاره كرد و افزود: يكي از مهمترين مقصدهاي صادراتي كاشي و سراميك در كشور به ويژه استان يزد، كشور عراق بود اما به دليل نا آرامي ها و نا امني هايي كه در اين كشور وجود دارد،‌ صادرات كاشي و سراميك به اين كشور تا حد زيادي افت كرده كه اين امر نگراني صادركنندگان كاشي و سراميك استان يزد را به دنبال داشته است.

كاهش 70 درصدي صادرات كاشي و سراميك به عراق

وي، ميزان افت صادرات به كشور عراق را 70 درصد اعلام كرد و بيان داشت: اين شرايط زنگ خطري براي صادر كنندگان به صدا درآورده و اين به معناي آن است كه صنعتگران و صادركنندگان كاشي و سراميك بايد به فكر بازارهاي ثابت ديگري در جهان باشند.

مسئول فروش يكي از كارخانجات بزرگ كاشي و سراميك در استان يزد نيز اظهار داشت: از مدتي پيش ميزان فروش محصول افت شديدي داشته است و به رغم اينكه نمايندگي هاي فروش ما تقريبا در همه استانهاي كشور فعال است، اما بازار فروش در كشور راكد شده است.

محمدرضا نقدي عنوان كرد: بازارهاي خارجي نظير عراق نيز اكنون شرايط چندان مساعدي ندارند و محموله هاي صادراتي ما مدتهاي طولاني پشت مرز ماند و در نهايت نيز برگشت خورد.

وي افزود: از آنجا كه تعداد كارخانجات و ميزان توليدات كاشي و سراميك در كشور بالاست، شانس فروش در چنين بازاري بسيار كاهش مي يابد و فعلا بازار كاشي و سراميك در دست عده اي خاص و برندهاي مشهور قرار دارد.

صاحب نظران عرصه توليد كاشي و سراميك معتقدند، توقف صدور مجوز ايجاد واحدهاي جديد كاشي و سراميك، اقدامي است كه بايد به سرعت انجام شود زيرا اگر واحدهاي جديد بخواهند وارد عرصه توليد شوند، ميزان فروش از آنچه اكنون هست نيز كمتر خواهد شد.

انتهاي پيام/س

منبع:مهر

برچسب ها: قطب ، تولید ، کاشی ، نگرانی ، صنعتگران ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.