معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: صیانت از حقوق واقفان در طرح های شهرسازی وظیفه شرعی و قانونی آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، جواد محسنی در نشستی خبری در جمع اصحاب رسانه با بیان این که حفظ حقوق و بهره‌ وری حداکثری از موقوفات حضرت رضا(ع) رسالت‌ اصلی این معاونت است ، اظهار داشت : مشخص‌کردن اراضی قابل واگذاری و آماده ‌سازی آن‌ها در چارچوب ضوابط و روش‌های اجرایی، ارائه خدمات در زمینه وصول حق تقدیمی در واگذاری اولیه، تنظیم و تایید اعتبارنامه اشخاص و تشکیل پرونده قطعات برای تنظیم سند، ارائه خدمات نقشه‌برداری به کلیه ادارات و بخش‌ها و تهیه و به‌روز‌رسانی اطلاعات مربوط به طرح‌ها و پروژه‌ها، آماده‌سازی و واگذاری و انطباق آن با پروژه‌های عمرانی شهری از وظایف معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی است.

وی با بیان اینکه حوزه املاک و اراضی آستان قدس رضوی در 12 استان موقوفه دار فعالیت دارد و بیشتر موقوفات در 3 استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی واقع شده است، بیان کرد: مشهد ، محل بیشترین موقوفات آستان قدس رضوی ، از نظر مساحت و ارزش ریالی است و 20 اداره املاک و اراضی موقوفات آستان قدس رضوی در شهرستان‌های مختلف با حدود 450 نیرو به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند تا کوچکترین خدشه‌ای بر موقوفات و نیات واقفان این بارگاه مقدس وارد نشود .

محسنی با اشاره به اقدامات حفاظتی و مراقبتی صورت گرفته از سوی مدیریت حفاظت املاک و اراضی آستان قدس رضوی برای صیانت از اراضی موقوفه، گفت: اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای از حدود رقبات موقوفه به شیوه‌هایی همچون درج آگهی در جراید کثیرالانتشار، نصب تابلو در سطح املاک و اراضی، دیوارنویسی، محصور نمودن املاک و اراضی موقوفه با دیوار، فنس‌کشی و پانل‌گذاری انجام شده است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات آستان قدس رضوی در حوزه خدمات شهری اشاره و عنوان کرد: از مساحت حدود 30 هزار هکتاری اراضی خدمات شهری مشهد، 13 هزار هکتار و به عبارتی 43.5 درصد از آن، اراضی آستان قدس رضوی است.

وی افزود: فرودگاه مشهد531 هکتار، پایانه مسافربری مشهد حدود 40 هکتار، پایانه بار طرق 53 هکتار و ایستگاه قطار 105 هکتار از جمله مواردی است که زمین عرصه‌های خدمات شهری مشهد مقدس توسط آستان قدس رضوی تامین شده است.

وی با بیان اینکه 300 هزار نفر مستاجر در اراضی موقوفه آستان قدس رضوی ساکن هستند، گفت: روزانه حدود 250 نفر به مدیریت املاک و اراضی آستان قدس رضوی برای مواردی همچون تجدید اجاره، نقل و انتقال، تجمیع، تفکیک اراضی، اسناد مربوط به صلح حقوقی و غیره مراجعه می‌کنند و روزانه بالغ بر 120 اعتبار نامه در این معاونت صادر می‌شود.

محسنی در ادامه به طرح‌های توسعه شهر مشهد اشاره و تصریح کرد: تا کنون دو طرح جامع و خازنی در مشهد اجرا و طرح فرنهاد در دست بررسی برای اجراست.

معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی با اشاره به طرح توسعه شهری و عمرانی فرنهاد مشهد توضیح داد: چنانچه طرحی شهری بازنگری شود، حقوق مکتسبه مالکان نیز باید در آن مد نظر قرار گیرد، در خصوص طرح توسعه فرنهاد نیز ما همکاری‌های خوبی را با مجموعه نهاد مطالعات و مشاور طرح فرنهاد انجام داده‌ایم و اعلام کردیم در هرکجای شهر نیاز بود، حاضر هستیم با مدیریت شهری همکاری کنیم، اما به شرط آن که حق و حقوق واقفان حفظ شود.

محسنی افزود: آستان قدس رضوی زمین‌هایی در سطح شهر مقدس مشهد دارد که کاربری‌های مسکونی یا تجاری دارند، اما به دلیل واگذاری براساس عرضه و تقاضا فعلا بهره برداری دیگری مانند فضای سبز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: آستان قدس رضوی همواره برابر ضوابط، آئین نامه‌هاو قوانین مصوب عمل کرده و در مواردی نیز فراتر از ضوابط به مدیریت شهری خدمات ارائه کرده است.

او اظهار داشت: بدیهی است طرح‌هایی که توسط مشاور برای توسعه شهری ارائه می‌شوند، باید دو ویژگی صرفه اقتصادی و تحقق پذیری را داشته باشد؛ اما متاسفانه گاهی مشاوران بدون نگاه کارشناسی و در نظر گرفتن جوانب امر، کوتاه‌ترین و سریع‌ترین روش را انتخاب می‌کنند.

وی تاکید کرد: آستان قدس رضوی در جهت پیشبرد اهداف شهری از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد و آمادگی کامل خود را برای تحویل املاکی که در طرح توسعه فرنهاد دیده شده، اعلام می‌دارد اما پیش از آن شهرداری باید حقوق مکتسبه واقفان را تامین کند .

وی در بخش پایانی سخنان خود نیز گفت : آستان قدس رضوی برای کاربری معابر و خیابان‌ها رایگان زمین در اختیار شهرداری قرار می‌دهد و انجام این عمل را به جهت کمک به ایجاد آسایش هرچه بیشتر برای زائران و مجاوران بر خود واجب می‌داند اما امروز متاسفانه شاهد آن هستیم که حاشیه خیابان‌هایی که برای خدمت رسانی و تسهیل عبور و مردم بدون دریافت هیچ گونه حق تقدیمی در اختیار شهرداری قرار گرفته است است، به پارکینگ‌هایی مبدل شده که مردم برای پارک در آنها موظف به پرداخت وجه هستند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: واقف ، املاک ، اراضی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.