یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است، این امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌ کوچک سوق پیدا کرده و بازار سرمایه به سهم‌های بزرگ توجهی نداشته باشد.

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص روند فعلی بازار سرمایه بیان کرد: پتانسیل رشد در بازار سرمایه وجود دارد اما در این مقطع زمانی متاسفانه اکثر سرمایه گذاران فعلی دید کوتاه‌مدتی به بازار سرمایه پیدا کرده‌اند.

وی در این‌باره ادامه داد: سرمایه‌گذاران با دید کوتاه به سهام های با درصد پایین رو آورده‌اند و نسبت به این سهام‌ها عکس‌العمل مثبتی نشان دادند و این موضوع را می‌توان یکی از عوامل عدم صعود چشمگیر شاخص کل به حساب آورد.

ثابت با توضیح در مورد کمبود نقدینگی در بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است و این امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌ کوچک سوق پیدا کرده و بازار سرمایه به سهم‌های بزرگ توجهی نداشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه در مورد سهام‌های مبدا تصریح کرد: سهام‌های مبدا ایده خوبی برای بازار سرمایه هستند که با این شرایط سهام ‌ها افزایش و کاهش قیمت را با تعداد پایین سهم تجربه نمی‌کنند.

وی با اشاره به تاثیر سهم‌های بزرگ در معاملات بازار سرمایه اظهار داشت: یک سهم برای تغییر قیمت یک سهام بزرگ باید میلیون‌ها معامله صورت گیرد و به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه گذاری بر روی این سهام‌ها ندارند و علت آن را می‌توان در بازدهی بلند مدت این سهام‌ها بررسی کرد.

وی در این‌باره افزود: از سایر عواملی که سهامداران استقبالی از بازار سرمایه نمی‌کنند این است که این سهام‌ها بازدهی بلند مدت و نقدینگی بالایی می‌طلبد و این سهام‌ها نوسانگیر بوده و برای سرمایه‌گذاران عدم اعتماد به شرایط بازار را به وجود می‌آورد.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص مهمترین بحث در بازار سرمایه توضیح داد: مهمترین بحث بازار سرمایه سودآوری است و سرمایه گذاران در این شرایط به سهمی رو می‌آورند که با پرداخت نقدینگی کمتری به سود برسند.

ثابت در توضیح سهم‌های کوچک گفت: سهم‌های کوچک حجم شناور بالایی دارند و با فروش یک درصدی هم به سود می‌رسند.

وی در این‌باره ادامه داد: سهم‌های کوچک روزانه افزایش می‌یابند و این خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران کوچک محسوب می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با توضیح در مورد تاثیر سهام‌های کوچک بر نقدینگی بازار سرمایه بیان کرد: با وجود سرمایه گذاری بر روی سهم های کوچک مشخص می شود که بازار از نقدینگی خوبی برخوردار نیست و این نشان دهنده کمبود نقدینگی در بازار سرمایه و عدم جذابیت این بازار است.

ثابت در خصوص عکس‌العمل بازار سرمایه از عملکرد دولت گفت: بازار نسبت به برنامه‌های دولت عکس‌العمل زیادی نشان می‌دهد و این امر باعث بالا رفتن ابهامات زیاد و کمبود نقدینگی شده و با رسیدن به جزئیات چالشها افزایش یافته و به صورت غیر واقعی در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر گزارش شش ماهه شرکت‌ها بر روند بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در انتظار گزارش شش ماهه شرکت‌ها به سر می برد و منتظر ارائه گزارش از طرف شرکت‌ها هستیم و این امر خود باعث شفافیت بیشتر بازار سرمایه خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی اطمینان کافی از طرف سرمایه‌گذاران برای بازار سرمایه وجود ندارد و بازار نیز از جذابیت کافی برخوردار نیست به همین دلیل نمی‌توان انتظار رشد چشمگیری از بازار سرمایه داشت.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، نقدینگی ، سهام ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار