یک کارشناس سیاست خارجی گفت: طولانی شدن بحران خاورمیانه را می‌توان به عنوان هدف اصلی آمریکایی‌ها در منطقه در نظرگرفت، ضمن اینکه شخص رئیس‌جمهور این کشور تلاش دارد مسأله هسته‌ای ایران را به سرانجام برساند تا دستاوردی را در کارنامه 8 ساله ریاست‌جمهوری خود به ثبت رساند.

"حسن هانی زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگارن با اشاره به اینکه آمریکا باید از فرصت پیش رو برای دستیابی به توافق هسته ای استفاده کند، گفت: ایالات متحده سعی می‌کند از موضوع هسته‌ای ایران به عنوان اهرمی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند تا شرایطی را فراهم آورد که پرونده هسته ای ایران را به رخداد‌های منطقه گره بزند.

وی اظهار داشت: اما با توجه به هوشمندی تیم مذاکره کننده ایرانی به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها ناچار خواهند شد که به حقوق هسته ای ملت ایران اعتراف کنند ، آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران از 36 روز آینده برای به نتیجه رسیدن استفاده خواهد کرد.

هانی‌زاده افزود: آنها به نوعی سعی می‌کنند  باب مذاکره را همچنان باز نگه دارند و در حال حاضر کشورهایی چون چین، روسیه و آلمان با مواضع آمریکا مخالف هستند.

این کارشناس سیاست خارجی افزود : در حقیقت آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد که پرونده هسته ای ایران همچنان شناور باقی بماند و از این پروسه تا جایی که بتوانند به عنوان ابزاری در جهت وادار کردن جمهوری اسلامی ایران ، برای موافقت با سیاستهای ْآمریکا در منطقه استفاده کنند . به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای در نیویورک نیز برآیند اتفاقات اخیر منطقه و مخالفت ایران با سیاست‌های موسوم به ائتلاف جهانی علیه داعش به رهبری امریکا بوده است.

هانی زاده افزود: طولانی شدن بحران خاورمیانه را می‌توان به عنوان هدف اصلی آمریکایی‌ها در منطقه در نظرگرفت. ضمن اینکه شخص رئیس جمهور آمریکا تلاش دارد مساله هسته ای ایران را در دو سال باقی‌مانده از زمان ریاست جمهوری خود به سرانجام برساند تا دستاوردی مثبت را در کارنامه 8 ساله ریاست جمهوری خود به ثبت رساند .

وی در ادامه بیان کرد: موضوع پرونده هسته ‌ای ایران و پایان خوش آن به نفع آمریکا ، می‌تواند برای دمکرات‌ها و شخص باراک اوباما یک دستاورد مهم تاریخی به حساب آید. از آنجایی که انتخابات کنگره آمریکا طی 4 ماه آینده برگزار خواهد شد در حقیقت در این انتخابات میان‌دوره ای نقش لابی صهیونیستها کاملا پررنگ است به همین دلیل تا بعد از انتخابات کنگره ،آمریکایی‌ها سعی می‌کنند پرونده هسته ای ایران را همچنان شناور نگه دارند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و خود آمریکایی‌ها و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور به خوبی به این امر واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد از فناوری هسته‌ای استفاده غیر صلح‌ آمیز کند.

وی اظهار داشت : اختلاف دیدگاه جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده در منطقه کاملا مشهود است ، به همین دلیل آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از ظرفیت جمهوری اسلامی برای مشروعیت بخشیدن به برنامه ‌های خود استفاده کنند ، اما ایران به هیچ عنوان حاضر نیست که به عنوان ابزاری در خدمت اهداف این کشور قرار گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم تلاش می‌کنند تا در فرصت باقی‌مانده بتوانند پرونده هسته ای را به نتیجه برسانند و قدمی در راستای لغو تحریم‌ها بردارند اما باتوجه به موارد یاد شده به نظر نمی رسد ایالات متحده تا پایان انتخابات کنگره گامی در جهت رسیدن به یک توافق نهایی بردارد ، در نتیجه این امر ، مذاکرات مجددا تمدید خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار