یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اظهارات اخیر وزیر امورخارجه عربستان در ارتباط با ایران بیانگر این است که از خباثت خود دست برنداشته‌ و به همان راه و روش گذشته خود ادامه می‌دهد و علی‌رغم حسن نیت ایران برای حل مشکلات منطقه، سعودی‌ها نگاهی خلاف این را دارند.

"سلیم غفوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مواضع عربستان در مسائل اخیر منطقه، گفت: ایجاد بحران در منطقه از سوی ریاض یک موضوع جدید نیست و در چند سال اخیر شاهد این مواضع متناقض سعودی‌ها که یکی از حامیان اصلی تامین کننده منابع مالی گروه‌های تروریستی هستند، بوده‌ایم.

وی ادامه داد: تنها زمانی مواضع سعودی‌ها تغییر خواهد کرد که گروه تروریستی داعش پس از تسلط بر عراق به سمت عربستان و کویت نیز حرکت کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اقدامات گروه تروریستی داعش در گذشته نشانگر این است که گسترش این گروه تروریستی سبب شد تا از کنترل حامیان خود خارج شوند، بنابراین مقامات امنیتی عربستان نسبت به این موضوع در مقابل داعش احساس خطر کرده و به ائتلاف ضد داعش پیوسته‌اند. 
 
غفوری با اشاره به تحولات اخیر و وجود گروه‌های تروریستی تکفیری در خاورمیانه، اظهار داشت: تصور اینکه عربستان از سیاست خود که تضعیف جبهه مقاومت در منطقه است دست خواهد کشید، یک خیال واهی است.

وی افزود: هنگامی که سعودی‌ها از انحطاط و نابودی سوریه پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب بشار اسد به عنوان رئیس جمهور چند سال آینده سوریه ناامید شدند در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که، تصورشان از فضای منطقه نادرست بوده، که نتیجه آن فرافکنی‌هایی اخیر سخنان سعود الفیصل است، که این موضوع اثبات شد و به تصور خود با این سخنان می‌توانند شرایط را تغییر دهند. 
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به راهبرد درست ایران از بهبود روابط سیاسی خود با عربستان، گفت: هدف ایران از گسترش روابط، بهبود بخشی از مشکلاتی است که امروز در جهان اسلام بوجود آمده تا بتوانیم از طریق گفتگو به حل آنها بپردازیم، اظهارات اخیرسعود‌الفیصل در ارتباط با ایران بیانگر این است که از خباثت خود دست برنداشته‌ و به همان راه و روش گذشته خود ادامه می‌دهد و علی‌رغم حسن نیت ایران برای حل مشکلات منطقه، سعودی‌ها نگاهی خلاف این را دارند.
 
غفوری تصریح کرد: عربستان تصور می‌کند با حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌های می‌تواند کنترل کامل منطقه را به نفع سیاست‌های خود در اختیار بگیرد و با توجه به اینکه عربستان وابسته به آمریکا است و پیشبرد و هدایت سیاست‌هایش توسط غربی‌ها شکل می‌گیرد می‌توان به این نتیجه رسید که مهمترین نقطه راهبردی این سیاست تأمین امنیت اسرائیل است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: سیاستی که بتواند تأمین کننده امنیت رژیم صهیونیستی باشد راهبرد اصلی سیاست خارجی آمریکا است و صعودی‌ها نیز در همین چارچوب حرکت می‌کنند و در نتیجه ماحصل دخالت نیروهای آمریکا در منطقه شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد، و سخنان ضد و نقیض سعود الفیصل نشان از هدایت سیاست‌های عربستان از جای دیگر است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
سعود الفیصل ، یک سیاستمدار بی خرد و ضعیف است که در حرفهایش تناقض وجود دارد و باید تعویض شود .
آخرین اخبار