مدیر عامل شرکت تعاونی نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: بر پایه آمارهای رسمی در مجامع بین‌المللی، سالانه حدود یک میلیارد دلار در اثر سوانح طبیعی به ایران خسارت مالی وارد می‌شود.

احسان قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،افزود: کشور ما جزو حادثه‌خیزترین کشورهای دنیاست و 90 درصد خاک ایران روی نوار زلزله واقع شده و باید با رعایت استانداردها در ساخت‌وساز، نظارت بیشتر بر تولید مصالح ساختمانی استاندارد، الزام شهرداری‌ها بر جدی گرفتن موضوع نظارت بر ساخت و سازها و تقویت و مقاوم سازیساختمان های عمومی، خطرات ناشی از زلزله را کاهش داد.

وی با تاکید بر مقاوم سازی شریان های حیاتی در کلان شهرها به ویژه مشهد، گفت: با به‌سازی شریان‌های حیاتی و اصلی شهر، گسترش بزرگراه‌ها، مقاوم‌سازی و ایجاد کانال انرژی برای شبکه‌های انتقال آب، برق و گاز می‌توان بخشی از دغدغه‌ها را برطرف کرد.

قاسمیان از شعار امسال هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي با عنوان «عزم ملي، تدابير پيشگيرانه، افزايش اميد و ايمني در بلاياي طبيعي» یاد و تصریح کرد: در کشوری که سوانح طبیعی هر سال خسارت‌ها و تلفات فراوانی به مردم و زیرساخت‌های کشور وارد می‌کند با آموزش شهروندان و مدیران در بخش مديريت بحران، اقتصاد، فرهنگ پيشگيري، آمادگي، مقاوم سازي و رعايت استاندارد می‌توان خسارات را کاهش داد.

وی عنوان کرد: به طور متوسط حدود یک و نیم میلیون نفر در معرض خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی قرار می‌گیرند.

حدود 24 سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای، دومین چهارشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز بین‌المللی کاهش سوانح طبیعی تعیین کرد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: حوادث ، طبیعی ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.