حسین عشایری پروفسور و روانشناس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاثیر بازیهای رایانهای بر کودکان و نوجوانان افزود: یکی از مسایل از نظر آسیبشناسیِ علمی، تفاوتِ بینِ واقعیتِ قابلِ لمس و مجازیِ غیرقابل لمس است، که بزرگسالان به دلیل داشتن تجربه، میتوانند واقعیت و مجازی (غیرواقعی) را از هم تفکیک کنند.
وی ادامه داد: سیستم مغزی کودکان به دلیل نداشتن رشد و پختگی لازم، تفکیکی میانِ این دو قایل نمیشود، در نتیجه بازیهای رایانهای دنیایی واقعی از هدفها و خواستهای غیرواقعی برای کودکان و نوجوانان ساخته است.
عشایری اضافه کرد: اطلاعاتی که کودک جذب میکند باید دخل و تصرف شود، اما متأسفانه این اطلاعات بی هیچ پردازشی انباشته میشود، و این مسئله، تعارض ناشی از اختلال در پردازش را ایجاد میکند.
وی گفت: کودکان چیزهایی را که در بازیهای رایانهای میبینند، میخواهند ولی آنها را غیرقابل دسترس مییابند. وی اشاره کرد: مجموع این تعارضات میتواند در شکلگیری و ساختار شخصیت تأثیرگذار باشد.
عشایری خاطرنشان کرد: باید از رایانه به جای منبعی برای انباشتن حافظه، به عنوان وسیلهای ابزاری استفاده کرد.
انتهای پیام/