به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارانرييس سازمان حج و زيارت در نشستی که با شركتهاي سعودي در خصوص قرار داد های جاری عمره برگزار شد ب اشاره به رضایتمندی 97 درصدی زائرین ایرانی از خدمات تغذیه و تداکات حج گفت : بيش از ۹۰ درصد زائرين ايراني از خدمات در حج و ايام تشريق رضايت كامل داشتند و بر اساس نظرسنجي كه انجام گرفت حدود ۹۷ درصد از خدمات تغذيه و تداركات و همين حدود از مسكن و حمل و نقل اعلام رضايت كردهاند.
وي يكي از دلايل اصلي رضايت زائرين و حصول موفقيت را سرمايه نيروي انساني و برنامه ريزي به موقع اعلام كرد و افزود: برنامهريزي براي حج را سه ماه زودتر انجام داديم. اگر برنامه ريزيها انجام شود اما در جذب نيروي انساني دقت نكنيم با چالش مواجه خواهيم شد. نيروي انساني سرمايه بسيار بزرگي است كه هر چقدر براي آن هزينه كنيم نتيجه بهتري را خواهيم گرفت.
در حج ۶۴ هزار نفر را در شرايط سخت و پرترافيك خدمات داديمرييس سازمان حج و زيارت، توقع خدمات بهتر در عمره را به نسبت حج بديهي دانست و ادامه داد: موفقيتي كه امسال در حج حاصل شد اين توقع را براي سازمان و بعثه ايجاد كرد كه در عمره با ظرفيت كمتر زائر در روز، كارها با سهولت بيشتري انجام شود.
وي ادامه داد: در موسم عمره پيك ظرفيت زائر در مكه ۲۵ هزار نفر است اما در حج ۶۴ هزار نفر را در شرايط سخت و پرترافيك حج خدمات داديم. شركتهاي نقل در حج امسال تا كنون ۶۰۰ هزار كيلومتر رانندگي كردهاند و ما حتي يك مورد حادثه نداشتهايم. قطعا توقع ما اين است كه در موسم عمره با ترافيك كمتر و آسايش و امنيت بيشتر، هيچ حادثهاي نداشته باشيم. يا خدمات فرودگاهي مدينه و جده قابل قبول بود و متوسط معطلي زائر در فرودگاه جده ۴۵ دقيقه بود. قطعا در موسم عمره توقع ما اين است كه آسايش زائر بيشتر باشد.
ايران تنها كشوري است كه در عربستان اتباع هم زبان ندارد اوحدي آغاز عمليات عمره امسال را اوايل صفر اعلام كرد و افزود: براساس ضوابط جديد عربستان اعزام نيروهاي ستادي و ويزاي آنها با محدوديت مواجه شده است. وقتي با وزير حج مطرح كرديم تنها كشوري كه در عربستان اتباع هم زبان ندارد، ايران است و ما براي خدمات پزشكي يا انجام تشريفات متوفي و ساير خدمات زائرين نياز به نيروي فارسي زبان داريم، وزير حج گفت، خدمات عمره را به شركتهاي خصوصي واگذار و اين مجوز را به آنها دادهايم كه براي نيروي كار عمره خودشان ويزاي موسمي بگيرند و افراد را وارد عربستان كنند. لذا با فرصت محدودي كه داريم در خصوص چگونگي دريافت موسمي پيگيري جدي داشته باشيد تا براي عمره با مشكل مواجه نشويم.
رييس سازمان حج و زيارت مسئوليت شركتهاي عمره گذار را به عنوان شركتهاي پذيرنده زائر مسئوليت بسيار سنگيني دانست و گفت: شركتهاي طرف قرارداد ما فقط مسئوليت امر تداركات و نقل و ويزا و... ندارند، بلكه پيگيري حوادث مربوط به زائرين به عنوان ميهمان هم بر عهده شماست. امير مدينه و وزير حج از اينكه شركتهاي طرف قرارداد ما پيگير آزادي زنداني ايراني نبودهاند تعجب كرد و تأكيد كرد شركتهاي عمره بايد وكيل داشته باشند تا پيگير اينگونه مشكلات باشند. رئيس سازمان از شركتهاي سعودي كه سالها تجربه خدمت به زائر را دارند خواست تا نسبت به استخدام وكيلي توانمند براي رفع اينگونه مشكلات زائرين اقدام كنند.
زائران در عمره از خدمات بهتري بهرهمند خواهند شد اوحدي گفت: امسال به لطف خدا مشكل پرداخت پول به شركتها ي عربي را نخواهيم داشت هر چند در سالهاي قبل هم كه مشكل داشتيم تأخيري در پرداختها نداشتيم. آنچه كه مسلم است اين است كه در موسم حج و عمره آينده درصدد هستيم زائرين از خدمات بهتري بهرهمند شوند.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به برخي سرمايه گزاريهاي شركتها اشاره و اعلام كرد: يكي از شركتها قرارداد احداث ۱۸۰۰ اتاق و شركت ديگري قرارداد احداث ۸۰۰ اتاق در مدينه منوره را با سازمان منعقد كرده است كه تا دو سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد. شركت ديگري كه هتل دارهادي را براي ما ساخت قرار است نسبت به ساخت آشپزخانه مركزي با ظرفيت ۱۰۰ هزار پخت در مكه اقدام كند و كار اجرايي احداث آن بعد از موسم حج آغاز خواهد شد. يكي ديگر از شركتهاي عمره گزار شركت حمل و نقلي را تأسيس كردند كه در موسم حج از آن استفاده كرديم و در عمره هم صد در صد اتوبوسهاي آنها را اجاره خواهيم كرد.
در پايان اين نشست صميمانه مديران شركتهاي سعودي ضمن استقبال از پيشنهادات رئيس سازمان حج و زيارت، نسبت به استخدام وكيل توانمند براي پيگيري حقوق زائرين قول مساعد داده و گفتند: تجربيات و دستاوردها و موفقيتهاي شركتهاي ما حاصل همكاري صميمانه با طرف ايراني بوده است و نظم و انضباط سيستم حج و عمره كشور را قابل ستايش اعلام كردند.
انتهای پیام /