پنجمین سمینار پیل سوختی ایران طی روزهای 26 و 27 بهمن ماه در تالار اجتماعات استاد مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،فنا پذیری سوختهای فسیلی، تنوع بخشی به منابع انرژی، توسعه پایدار و ایجاد امنیت انرژی، مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی فسیلی از یک طرف و پاک و تجدید پذیر بودن منابع انرژیهای نو باعث توجه جدی جهانیان به توسعه و گسترش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و افزایش سهم این منابع در سبد انرژی جهانی شده است. از آنجائی که تولیدات نفتی کشور در چند دهه آینده حتی تکاپوی مصارف داخلی را نخواهد کرد، لذا جایگزینی صادرات و مصرف نفت توسط هیدروژن می تواند یک راهکار مناسب برای پی ریزی یک اقتصاد پایدار باشد.
پیل سوختی یکی از تکنولوژیهای جدیدی می باشد که از سازگاری خوبی با محیط زیست برخوردار است و عمل تبدیل انرژی در آن با بازدهی بالا صورت می پذیرد. استفاده از پیلهای سوختی نقطه عطفی در صنعت تولید انرژی الکتریکی محسوب می گردد، زیرا که تولید برق در آن بطور مستقیم و از طریق فعل و انفعالات الکتروشیمیایی و بدون نیاز به احتراق سوخت صورت می گیرد و علاوه بر بازدهی بالا و تولید انرژی در ابعاد کوچک و بزرگ دارای مزایای ویژه ای چون آلودگی اندک و سر و صدای نامحسوس می باشند. پیلهای سوختی علاوه بر تولید برق، حرارت مورد نیاز برای مصارف گرمایش را نیز تامین می نمایند بطوریکه با در نظر گرفتن قابلیت تولید همزمان برق و گرما توسط آنها، بازدهی این سیستم ها به حدود 80 درصد می رسد. در کشور ما ایران نیز در سالیان اخیر تحقیقات و مطالعاتی هر چند محدود در زمینه پیلهای سوختی، صورت گرفته است که عمده این مطالعات در دانشگاهها نظیر دانشگاه تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی و مرکز تحقیقات پژوهشکده سبز وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان انرژیهای نو ایران (سانا) متمرکز بوده است.
امروزه ما شاهد افزایش چشمگیر فعالیتها، بودجه دولتها و شرکتها در امر تحقیق، توسعه و عرضه سیستم های انرژی تجدید پذیر هستیم و این فعالیت ها و صرف بودجه های مذکور در نهایت باعث کاهش قیمت تمام شده انرژیهای تجدیدپذیر و رقابت پذیری با سیستم های انرژی سنتی موجود می گردد. امید است که به یاری خداوند متعال بتوان قدمهای موثرتری در جهت رشد و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و علمی جامعه با سلسله همایش های ملی مرتبط تحت عنوان "همایش پیل سوختی ایران" در جهت علمی تر و تخصصی تر کردن این موضوع برداشت./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار