حوزه علمیه علوی هیدج یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی دوران قاجاریه در استان زنجان است که پس از تأسیس، به محفل عظیم علمی مبدل شده که در منطقه زنجان تا قزوین یکه‌تاز بوده و از سراسر کشور جویندگان و تنشگان علم به آن رجوع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیرکل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان زنجان گفت: با توجه به بررسی ها ی انجام شده و آسیب های صورت گرفته در این بنا، بیشترین آسیب، تخریب های موجود در حیاط حوزه علمیه بود، لذا مرمت حیاط، در اولویت اول اقدامات مرمتی قرار گرفت.

رحمتی افزود: خدمات انجام شده شامل: برچيدن فرش كف آجري يا موزاييكي - خاك ‌برداري، پي‌كني، گود برداري وكانال‌كني- سنگ چيني دركف ساختمان (بلوكاژ) باسنگ قلوه - تهيه و اجراي بتن - تهیه و نصب جدول های سنگی با سنگ تراورتن سفید در این بنای تاریخی اجرا شد.

وی همچنین به انجام؛ تقویت و بندکشی با ملات ماسه سیمان در لبه چهار باغچه موجود در حیاط ، سنگ تک لبه از نوع تراورتن سفید- تهيه و نصب سنگ پلاك مرمريت برای کلیه سطح فرش کف حیاط که برچیده شده کفسازی شد، اشاره کرد: تراز نمودن و نصب مجدد سنگ قبرهای قدیمی در حیاط این بنای تاریخی نیز انجام شد.

تاریخچه حوزه علمیه علوی هیدج :

با عنایت به کتیبه حجاری شده از سنگ که در صحن حیاط مرکزی موجود میباشد تاریخ بنا به سال 1275 ه.ق باز میگردد که زمان ساخت مدرسه را به 144 سال می رساند که از جمله بناهای دوران قاجار می باشد.

حوزه علمیه علوی هیدج یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی دوران قاجاریه در استان زنجان است که پس از تأسیس، به محفل عظیم علمی مبدل شده که در منطقه زنجان تا قزوین یکه‌تاز بوده و از سراسر کشور جویندگان و تنشگان علم به آن رجوع می‌کنند.

این بنای تاریخی از نظر معماری دارای نما و تزئیناتی است که در حد خود موجب زیبایی آن شده است؛ از جمله فضای ورودی آن که با دو اشکوبه شامل یک هشتی مزین به طاق‌نماها با قوس نعل‌اسبی و دالان‌هایی در غرب و شرق تزئین شده است که بدین‌سان فضای ورودی به دو بخش مجزا به‌صورت زیبایی تقسیم شده و نمای حجره‌های آن با قوس جناغی و آجرکاری‌های مختصری تزئین شده است.

صحن و میانسرای مدرسه مستطیل شکل می باشد و بر سردر این مقبره کتیبه گچبری شده ای قرار دارد.

این مدرسه دارای 13 حجره است که نمای خارجی آنها، آجری با طاق هلالی و نمای داخلی آن ها تماما گچکاری شده، با طاق ها و طاقچه های تزیینی متعدد می باشد.

همچنین بنای تاریخی حوزه علمیه علوی هیدج از نظر معماری، تزئینات و آرایه‌های نما بسیار شایان توجه است؛ طاق‌های قوسی، دالان‌های جداکننده، حجره‌های جناقی و آجرکاری بی‌پیرایه، همه و همه به ایجاد یک فضای معنوی کمک کرده است.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: مرمت ، علمیه ، قاجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.