با ادامه روند نزاع میان روسیه و غرب، سازمان همکاری شانگهای، تنها سازمانی است که به رشد و توسعه خود ادامه می دهد و توانسته گام های بزرگی در زمینه های اقتصادی و نظامی بردارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "تشرین"؛ با ادامه تنش میان روسیه و غرب، سازمان همکاری شانگهای، تنها سازمانی است که به رشد و توسعه خود ادامه می دهد و توانسته گام های بزرگی در زمینه های اقتصادی و نظامی بردارد؛ این سازمان از مجموعه کشورهایی اعم از روسیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان تشکیل شده است.

هدف اصلی سازمان همکاری شانگهای، در این نهفته است که از خلال فعالیت های خود، سعی در کاهش تنش‌ها در منطقه دارد؛ این سازمان در کنفرانس سال 2002 خود، اولویت خود را تحت عنوان "اقدامات اعتماد ساز" وضع کرد و ایده اصلی این استراتژی، فعالیت علیه باصطلاح "اشرار سه گانه" یعنی "تروریسم، افراطی گری و جدایی طلبی" بوده است.

علی رغم ثقل منطقه ای و بین المللی روزافزون این سازمان و حضور سران کشورهای منطقه، اعم از ایران، چین و روسیه در اجلاس سالانه ی آن، بسیار نادر است که رسانه های غربی به نقل گزارش و تمرکز بر فعالیت های این سازمان توجه نشان دهند.

در طرحی اساسی و مهم برای توسعه ی نفوذ منطقه ای خود، این سازمان، تصمیماتی قطعی، جهت ورود اعضای جدید مانند هند، پاکستان و ایران، به این سازمان اتخاذ کرد؛ فرآیند جذب اعضای جدید، گامی مهم و اساسی در تحکیم موجودیت این سازمان به شمار می رود؛ به گونه ای که رئیس انستیتوی پژوهش های بین المللی تنگ گیانگ تصریح کرد: توسعه سازمان شانگهای و جذب اعضای جدید، برای این سازمان، امری ضروری و مهم است.

در اجلاس اخیر این سازمان در شهر "دوشنبه"، نیاز به گسترش نفوذ این سازمان و تاثیرگذاری واقعی آن در سطح بین المللی، آشکار شد که این مسئله نیازمند جذب اعضای جدید است؛ چنانچه هر کدام از کشورهای هند، پاکستان و ایران، بتوانند شرایط پیوستن به این سازمان را فراهم کنند، سازمان شانگهای، بر کنترل 20 درصد از ظرفیت نفتی و نیمی از ذخایر گازی جهان، قادر خواهد بود؛ همچنین، در اجلاس آن، گروهی قرار خواهند داشت که از حدود نیمی از جمعیت جهان، نمایندگی خواهد کرد؛ این جذب اعضای جدید، اعتبار و نقش جهانی سازمان را تقویت می بخشد و علاوه بر آن، روند پیوستن دولت های محوری بزرگ را تسریع می‌کند.

علی رغم توجه سازمان و اعضای آن به مسئله تروریسم و امنیت منطقه ای، بویژه در افغانستان، ولی رویدادهای جاری در مناطق مختلف جهان و به طور مشخص، اوکراین و خاورمیانه، مورد توجه و بحث اعضای آن قرار گرفته است.

بالطبع،طبیعت خصمانه غرب مقابل روسیه، رشته های روابط میان اعضای این سازمان که بر رد هرگونه هیمنه و سیطره ی غربی، بویژه نسبت به سازمان های جهانی، مانند بانک بین المللی و صندوق جهانی پول که در کشور آمریکا قرار دارند، توافق کرده اند را تقویت بخشیده است؛ در حال حاضر، سازمان همکاری شانگهای و سازمان بریکس، مهم ترین طرف بین المللی در مقابله با نظام امپریالیسم جهانی هستند.

در گفتگوی میان رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ در حاشیه اجلاس سازمان، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، روسیه اهمیت بزرگی جهت همکاری با اعضای سازمان قائل است و مواضع چین و ایده های آن برای حل بحران اکراین را ارزشمند می داند؛ وی افزود: روسیه به ادامه ارتباط و همکاری جهت حل بیشتر مسائل مربوط به امنیت منطقه ای و جهانی تمایل دارد؛ پوتین همچنین پیشنهاد داد، چین و روسیه باید زمینه های همکاری در مسائل منطقه ای و بین المللی را تقویت نمایند و تقویت جایگاه سازمان همکاری شانگهای، هدف مشترک و مناسبی برای روسیه و چین، در تشکیل ائتلاف امنیتی-آسیایی مستقل از غرب استعمارگر به حساب می آید.

در حالی که توجهات بر مسائل امنیتی تمرکز دارد، اجلاس سازمان همکاری شانگهای بر تقویت زمینه های همکاری اقتصادی میان اعضای خود تشویق کرد و اتحادیه اقتصادی جزء بزرگ و روبه رشدی در برنامه های سازمان شده است؛ بویژه آنکه چین، ایده کمربند اقتصادی در امتداد جاده ابریشم که اعضای سازمان شانگهای و دولت های دیگری که توانایی استفاده از طرح را  دارند، شامل می شود را مطرح کرده است؛ چین تاکید کرد که در صدد اعطای 5میلیارد دلار وام به برخی دولت های سازمان جهت اجرای طرح های مشترک است.

بازیگران اصلی این سازمان، یعنی روسیه و چین، نقطه نظرات پیانی برای شراکت جدید در زمینه  انرژی را وضع کردند و روسیه، اخیرا، ساخت شاخه ای از طرح مسیر شرق خط لوله‌ انتقال گاز طبیعی به روسیه-چین را آغاز کرده است؛ براین اساس، روسیه و چین، به دنبال تبدیل این سازمان به سازمانی قوی و توانا بر تضمین ثبات و توسعه ی اعضای خود هستند.

هر یک از شوراهای این سازمان، اتحادیه های بانکی و مراکز نیرو و انرژی، طرح هایی اساسی جهت گسترش زمینه های همکاری میان دولت های عضو تبدیل شده و اقداماتی جدی برای ایجاد روابط با اتحادیه ی اقتصاد اوراسیا که در حال حاضر، از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان و تاجیکستان که به انضمام بدان تمایل دارند، تشکیل شده است، صورت خواهد گرفت.

به صورت کلی، آنگونه که به نظر می رسد، سازمان همکاری شانگهای وعده جذب اعضای جدید و تبدیل سازمان به سازمانی موثر و مهم در عرصه ی همکاری بین المللی داده است؛ امید آن می رود که به زودی سازمانی تاثیر گذار و به دور از هرگونه قشار و تاثیرات غربی تشکیل شود.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار