فارس؛

فاز نخست خط یک قطارشهری شیراز افتتاح شد

در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسئولان استانی بعد از ۱۲ سال انتظار فاز نخست خط یک قطارشهری شیراز افتتاح شد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ اسحاق جهانگیری در آئین گشایش قطارشهری شیراز، اظهار کرد: امروز فاز اول خط یک قطار شهری شیراز به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه روزبه‌روز کارهای بزرگتری برای توسعه و پیشرفت کشور انجام می‌شود، افزود: امیدوارم مشکلات مردم یکی پس از دیگری حل شده و مردم از خدمات بهتری برای زندگی برخوردار شوند.
 
توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری کشور از مهم‌ترین تصمیمات دولت است
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روند طولانی ساخت و ساز قطارشهری شیراز، خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری کشور از مهم‌ترین تصمیمات دولت است که به طور جدی دنبال می‌شود.
 
جهانگیری با بیان اینکه سالانه حجم بسیاری از کالا و تعداد قابل توجهی از مردم با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی کشور جابه‌جا می‌شود، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران بسیار ویژه بوده و از نعمت وجود دریای آزاد در جنوب کشور و دریاچه آزاد در شمال کشور برخوردار است.
 
ایران به دلیل دارا بودن امنیت بهترین مسیر جابه‌جایی کالا برای کشورهای مجاور است
 
وی با اشاره به اینکه ایران به دلیل دارا بودن امنیت بهترین مسیر جابه‌جایی کالا برای کشورهای مجاور است، بیان کرد: استفاده از سیستم حمل و نقل جاده‌ای به دلیل اینکه انرژی در ایران ارزان است مقرون به صرفه نیست.
 
ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور فرسوده است
 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور فرسوده است، عنوان کرد: استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی درون و برون‌شهری از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است.
 
جهانگیری با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی، تأکید کرد: آلایندگی کلان‌شهرها و ترافیک با استفاده از ناوگان قطارشهری کاهش می‌یابد.
 
استفاده از بخش خصوصی در زمینه تقویت سیستم حمل و نقل ریلی کشور
 
وی با بیان اینکه دوخط شدن خطوط ریلی درون و برون‌شهری سبب افزایش سرعت رفت و آمد قطارها می‌‌شود، اظهار کرد: هرچند این اولویت ممکن است سبب هزینه سرمایه بسیاری شود اما دولت تصمیم دارد تا جایی که ممکن است در زمینه تقویت سیستم حمل و نقل ریلی کشور هزینه کند و ظرفیت بخش خصوصی را در این راستا به کار گیرد.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی حتی برای تقویت زیرساخت‌ها استفاده شود، افزود: تصمیمات لازم برای ایجاد فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران اتخاذ شده و با حمایت‌های انجام شده اعتماد بخش خصوصی در یک سال گذشته جلب شده است.
 
زیرساخت‌های حمل و نقل موجود در کشور پاسخگوی نیاز کشور نیست
 
جهانگیری با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل موجود در کشور پاسخگوی نیاز کشور نیست، گفت: به سرمایه‌گذاران وام ارزان داده می‌شود و درزمینه تعرفه‌های مربوط به این حوزه اطمینان لازم به بخش خصوصی داده می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در کشور 141 کیلومتر خط قطارشهری مربوط به تهران و 19 کیلومتر خط قطارشهری مربوط به مشهد مقدس به بهره‌برداری رسیده، خاطرنشان کرد: شیراز سومین کلان‌شهر کشور است که قطارشهری آن به بهره‌برداری رسیده است.
 
تکمیل 500 کیلومتر خط قطار شهری کشور با 270 میلیارد تومان اعتبار
 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حدود 500 کیلومتر خط قطارشهری در کشور در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه در دست اجراست، تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها 270 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
جهانگیری با اشاره به اینکه بر اساس توافق انجام شده 50 درصد این منابع توسط شهرداری‌ها و 50 درصد توسط دولت تأمین می‌شود، بیان کرد: تاکنون دولت بیش از سهم خود را تأمین کرده و امید که شهرداری‌ها نیز توان تأمین سهم مربوط به خود را داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه تا سال 95 و حداقل باید یکی از خطوط مربوط به شهرهای نام‌برده راه‌اندازی شود، عنوان کرد: شهر شیراز به این مقطع رسیده و امروز فاز یک خط یک قطارشهری شیراز راه‌اندازی می‌شود.
 
وزارت نفت از طرح‌هایی که در زمینه صرفه‌جویی انرژی است حمایت می کند
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید منابع ارزی فاینانس باید دراین زمینه به کار گرفته شود، اظهار کرد: وزارت نفت از طرح‌هایی که در راستای صرفه‌جویی انرژی اجرا می‌شوند حمایت کرده و به دولت اجازه داده شده تا 100 میلیارد تومان در این زمینه هزینه کند.
 
جهانگیری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز تعامل خوبی برای توسعه سیستم حمل و نقل ریلی درون‌شهری دارد، افزود: وزارت کشور در راستای ادامه خط یک قطارشهری به پیشنهاد شهردار و رئیس شورای شهر شیراز، نظر مثبت خود را ارائه می‌دهد.
 
احیای بافت تاریخی شیراز با حفظ عناصر اصلی در اولویت باشد
 
وی در زمینه بافت تاریخی شهرشیراز گفت: دنیا نسبت به بافت تاریخی شهرهایی مانند اصفهان و شیراز حساسیت داشته و مخالفت سازمان میراث فرهنگی کشور به دوگونه است.
 
معاون اول رئیس جمهور بخشی ازاین مخالفت‌ها را واقعی و به حق دانست و خاطرنشان کرد: آثار مهم تاریخی باید حفظ شوند.
 
جهانگیری با اشاره به برخی مخالفت‌های میراث فرهنگی که در واقع بیشتر سخت‌گیری است، تصریح کرد: این‌گونه مخالفت‌ها باید بررسی شود و احیای بافت تاریخی شیراز با حفظ عناصر اصلی آن که تعیین‌کننده فرهنگ این مرز و بوم است در اولویت قرار گیرد.
 
انتهای پیام/ز
منبع:تسنيم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.