دکتر اولیایی منش گفت: ارائه خدمات مطلوب سلامت، مشروط به بازنگری کتاب ارزشگذاری خدمات پزشکی است و مرحله نخست طرح بستر لازم برای تولد این کتاب را فراهم کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر علیرضا اولیایی منش،  مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات بالینی پس از سه بار تجربه شکست بالاخره در دولت یازدهم بازنگری شد، گفت:کتاب اولیه  هم در ابتدای امر و هم در طول زمان اشکالاتی داشت که همه دست اندرکاران واقف به این موضوع بودند اشکالاتی که منجر به بی عدالتی می شد.

دکتر اولیایی منش با تاکید بر اینکه، پیش نیاز خدمات بعدی سلامت همه مشروط به بازنگری این کتاب بود، افزود: در مراحل ابتدایی اجرای طرح تحول سلامت با پوشش حفاظت مالی بیماران، بستر لازم برای تولد این کتاب را فراهم کردیم چرا که در غیر اینصورت ورود به این مرحله کار بسیار سختی بود.

وی با اشاره به اینکه، با اجرای این کتاب مردم به هیچ وجه پرداخت اضافه ای از جیب نخواهند داشت و دریافت های گروه های پزشکی نیز متعادل و واقعی خواهد شد، افزود: متعادل سازی تعرفه ها هیچ گونه افزایشی در پرداختی های مردم ایجاد نمی کند و مطابق قبل از ابلاغ کتاب خواهد بود.

وی در خصوص گروه های ذینفع از اجرای این کتاب گفت: کلیه گروه های بالینی، پاراکلینیک، پرستاری، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و سایر گروه های مرتبط از این کتاب نفع خواهند برد و تعادلی بین همه برقرار می گردد ضمن اینکه برخی خدمات نظیر ژنتیک، تغذیه، پزشکی اجتماعی و روان درمانی با هدف ارتقای سلامت به آن افزوده شده است.

دکتر اولیایی منش با تاکید بر اینکه ، این کتاب مبنای پرداخت همه گروه های پزشکی است نه فقط متخصصان، گفت: مبنای کارانه پرستاران نیز از محل در آمد همین کتاب است و اگر رشدی در کتاب باشد همه گروه ها را در بر می گیرد از جمله پرستاران.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 4 دستاوردی که مجلس محترم انتظار دارد با اجرای این کتاب محقق شود، تا تضمینی باشد برای پایداری منابع آن عبارتند از: کنترل دریافت های غیرمتعارف برخی پزشکان، کنترل دوشغله بودن آنها، ارتقای کیفیت خدمات وایجاد عدالت در گروه های مختلف پزشکی بر اساس جایگاه و سختی شغل. وی افزود: اقدامات بسیار گسترده است و حتی برخی اقدامات مکمل و پیش نیازهایی در این طرح تعریف شده اند که قبلا وجود نداشته است.

دکتر اولیایی منش با اشاره به اینکه، برخی از اقدامات ضروری  که در گذشته مغفول و معطل مانده بود با اجرای طرح تحول احیا و جنبه عملیاتی به خود گرفت، گفت: بطور مثال سیستم اطلاعاتی بیمارستان ها(HIS) که بیش از 10 سال بود که منتظرش بودیم وناقص بود،  با این طرح اجباری شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کنترل دریافت های غیر متعارف با اجرای این کتاب از اهداف اولیه ابلاغ این کتاب است و بحث دوشغله بودن برخی پزشکان نیز با بخشنامه هایی به تمام دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و مورد توجه قرار گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار