معادن شن و ماسه بر معضل آلودگی هوا دامن می‌زنند

معادن شن و ماسه در کنار سایر عوامل بر معضل آلودگی هوا دامن می‌زنند

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، معضل ریزگردها در شهر تهران به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی موضوع جدیدی نیست با پیشرفت تکنولوژی، اندازه گیری و سنجش آلاینده‌ها با قطر کمتر از 10میکرون و آلودگی زیر 5/2 میکرون زنگ خطر آلودگی هوا بیش از پیش به صدا درآمد.   
 
آلودگی هوا در دو دهه گذشته به دنبال توسعه ناموزون اقتصادی، سیاست‌های نادرست در مدیریت کشاورزی، زمین خواری و ساخت و ساز در اطراف شهرهای بزرگ به صورت گسترده‌ای افزایش یافت. البته این‌ها تنها عوامل مسبب آلودگی هوا در شهر تهران نیستند و موارد دیگری هم وجود دارند که موجب انتشار ذرات ریزگرد در هوای این کلان شهر می‌شوند.   
 
پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست با اشاره به خطرات آلودگی هوا برای زیست بوم‌های زمین گفت: طبق گزارش‌های کارشناسان محیط زیشت کشور ما رتبه اول در زمینه فرسایش خاک، رتبه دوم در زمینه بیابان زایی و تخریب تنوع زیستی در دنیا را دارد.   
 
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: آلودگی هوای شهر تهران نیز در سال‌های اخیر با مطرح شدن معضل ریزگردها در شهر تهران که منشا اصلی آن بیابانهای عراق و عربستان دانسته شده به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی نمود پیدا کرده و این در حالی است که این آلاینده موضوع جددی نبوده و ذرات ریز خاک خروجی فیلتر جاروبرقی نیز ریزگرد محسوب می‌شوند.   
 
وی افزود: همزمان با این معضلات اجرای پروژه‌های عمرانی مانند راه سازی، سد سازی و تغییر بستر رودخانه‌ها برای جمع آوری و تامین آب شرب و کشاورزی گسترش یافت و نبود مدیریت ملی به جای مدیریت محلی تاثیرات سود بیشتری بر پیکر محیط زیست کشور وارد کرد.   
 
فقیه نوبری اظهار داشت: علی رغم اینکه برخی افراد مسئول تمامی آلودگی هوا را به ریزگردهای عربی نسبت دادند در عمل افزایش طوفان‌های ریزگرد محلی در کشور نشانگر بعد دیگری از عوامل و افزایش درصد تاثیر عوامل داخلی فرسایش خاک در کشور است.   
 
فقیه نوبری ادامه داد: ایران در اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به غیر از مناطق حاصلخیر، هوموس خاک فقیر بوده و میزان رطوبت آن در فصل تابستان به حداقل می‌رسد و قشر بیرونی خاک شکننده و چگالی آن کاهش می‌یابد. از سویی بیش از 50 درصد خاک زمین از خاک رس تشکیل شده که دارای ذراتی با ابعاد حدود 2 میکرون و در غالب بافت خاک مناطق کشور از نوع رسی یا سیلتی بوده که با کوچکترین تلنگر ذرات میکرونی از خاک جو و در هوا منتشر و با جریان باد به مناطق مسکونی و کشاورزی می‌رسد.   
 
وی تصریح کرد: در وضعیت حاضر با توجه به شرایط خشکسالی اقلیم وخشک شدن بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌های فصلی، باتلاقها و تالابها عواملی مانند سنگ تراشی و نماسازی، واحدهای بچینک بتن و معادن شن و ماس، معادن برداشت سنگ لاشه، آسفالت کنی و آسفالت سازی در داخل و اطراف شهرها از عوامل منفی در تثبیت خاک و ایجاد ذرات میکرونی در هوا بوده و از مسببین ثانویه آلودگی هوا محسوب می‌شوند.   
 
گفتنی است بررسی عوامل آلاینده در کشور بررسی تهدیدات و راهکارهای اجرایی کاهش تاثیر منفی و مخرب آلاینده‌ها و حفظ منابع طبیعی و ذخایر اکولوژیک همچون خاک و آب باید سرآمد اولویت‌های ارتقا شاخص‌های محیط زیست کشور قرار گیرد و در تمام تصمیم‌گیری‌ها با درک درست از ظرفیت زیستی کشور مجوزهای عمرانی  و معدنی صادر شود و نسبت به محدود کردن ساخت و سازها و کاهش راهسازی‌ها اقدام شود.   
 
گزارش از هراتیان

انتهای پیام/
برچسب ها: توسعه ، شن ، ماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.